Akut lösning mot finnar!
För 3-4 dagar sedan bröt helvetet lös i mitt ansikte och jag har nu 4 stora finnar rätt i fejset,hjälp! Någon som vet en bra akut lösning mot finnar? (något man har hemma)
Har hört att tandkräm på dem ska funka.. men inte säker på om det stämmer eller inte. Pilla inte på dem bara, då blir det bara värre.
#1 tandkräm gör så att dom torkar ut, dom försvinner inte. :) #0 svårt att veta vad du har hemma, men Basiron fungerar väldigt bra.
#1 har haft tandkräm på i två dagar,märker ingen skillnad alls.
Läste att man kunde ha på citronsaft? så jag testade nu,sved till men vet inte om de funkar eller inte.
#2 Tack för tipset,ska kolla om vi har det hemma:)
Svårt att säga när du inte specificerar vad för sorts finnar du har. Stor pormask? Finne som ligger under huden? (Dem är hemska :s) Röd finne? Liten? Gigantisk? (Realism här nu) osv.
Testa ångbad, det öppnar upp porerna. När jag har en stor finne (Eller stor pormask) som ser ut som en vit plupp brukar jag köra ångbad och därefter trycka VÄLDIGT försiktigt på den. Oftast brukar den släppa direkt men om den inte gör det så ska man låta den vara, kläm inte - då får du ärr.
Var noga med rengöring och exfoliera och ha inte på smink som täpper igen.
Annars är vänta mitt bästa tips, de kommer inte vara där för alltid.
Hur får man bort finnar under huden?
Håll en isbit på finnarna, de dödar bakterierna och gör så att finnen krymper lite och blir mindre (för mig iaf 😛)
Jag brukar ta en desinfekterad nål och trycka igenom finnen. Tryck inte rakt in, för då trycker du även in bakterierna. Sen tar jag alsolsprit på efteråt (:
//Jessie
även på finnar som inte är vita? Borde det inte bli ärr då? 😮
Vet inte hur gammal du är? Men kan hända att du är på väg att få lite roliga finnar här och var. Tänk på att inte pilla på dem mer än om du tvättar ansiktet (och så ska du ha tvättat händerna noga innan). Byt örngott ofta och ät med förnuft. Jag till exempel ska inte äta choklad för då ser det ut som att mitt ansikte har varit nere i helvetet och hälsat på.
Vet inte om det finns någon akutlösning, egentligen. De är dryga små jävlar som oftast ger med sig efter ett tag (eller inte alls på några år, vilket som).
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
#8 Var det första menat till mig? (:
Jag får ärr oavsett hur jag gör med finnarna, om jag låter dom vara helt eller klämmer dom. Har extremt dåligt läk-kött, och dom flesta finnarna blir förr eller senare till sår för mig = ärr. Om jag sticker hål på dom så slipper jag känna det där trycket som blir om finnen är riktigt stor, och dom läker något snabbare.
//Jessie
Hihi ja!
Ah, jag förstår. Måste vara jobbigt. Är du en sån som också har ett ansikte fullt av finnar och vet inte vart du ska ta vägen vissa dagar?
De flesta av mina finnar brukar bli ärr men har börjat med att dra ut finnen istället för att klämma, ger den med sig så är den tillräckligt "klar" (fruktansvärt äckligt) och det börjar inte blöda = inga ärr! Också ett tips, kläm för guds skull inte.
Medarbetare på Djurfoto
#10 Jag har rätt mycket finnar/acne i ansiktet, på axlarna, halsen och lite sådär, men har faktiskt aldrig känt att jag vill gå och gömma mig. Orkar inte riktigt bry mig faktiskt (: Har ätit två antibiotika-kurer för acnen, vilket dock inte har hjälpt
//Jessie
Nä, jag bryr mig inte heller men det är ändå så vissa dagar att jag kollar och undrar vad som hände haha. 😃
Medarbetare på Djurfoto
Jodopax har varit min räddning dom senaste dagarna! Att jag inte fått reda på det tidigare 😡
Jag tar en tops och duttar det på finnen och sover med det över natten. En innebrännare som gjorde skitont gick till att var typ försvunnen dagen efter! Sen om man bara går hemma så tar jag på lite då också.
Kanske funkar för dig med? :)