Hjälp med uppgift :)
Det är så att nu har jag två uppgifter ifrån svenskan med mig hem. Ena uppgiften är att skriva en recension av en bok som vi har läst som heter Godnatt Mr Tom (och med det måste man skriva vad man själv tycker om boken), och den andra uppgiften är att skriva en personbeskrivning om en karaktär i boken (och då skriva varför vi valde just den karaktären).
Min fråga är nu: Hur personliga tycker ni att man kan vara när man skriver?
Kan jag t.ex. skriva "Jag önskar att jag kunde skriva som hon", "Han påminner mig om en person jag känt förut och därför tyckte jag att det skulle vara kul att skriva om honom", "Jag tyckte det var lite som att åka snålskjuts att välja en huvudkaraktär, därför valde jag just denna" eller typ skriva om mitt eget tycke i området våld osv. (jag har inte skrivit allt detta, det var bara exempel)
Never look down on someone unless you're helping them up ~
för det första: Jag önskar att jag kunde skriva som HENNE,
Jag tycker att man kan bli väldigt personlig, dock utan upprepningar av ord och rätt grammatik x)
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Mig tilltalade mest den sista:) välj inte huvudkaraktär det kommer alla göra. Välj en annan karaktär speciellt med tanke på att där kan du spinna på som fasen:)
Jag håller med #2! Välj inte någon av huvudkaraktärerna. Blir roligare att ta någon annan. Du kan säkert vara väldigt personlig. Så länge du ska skriva vad du tycker, så är det lugnt. :)
#1 Nähädu! "Jag önskar jag kunde skriva som HON." Tänk att man ska kunna sätta verbet efter. "Jag önskar jag kunde skriva som hon skriver."
Tack allihopa! :)
Men skulle det vara "Jag önskar jag kunde skriva som hon", eller "Jag önskar jag skulle kunna skriva som henne"? Tycker själv att bättre med henne, men har ju haft fel förut :P
Jag önskar jag kunde uttrycka mig som hon gör/gjorde. Tycker jag låter bättre:) eller uttrycka mig i skrift som hon…
Jag önskar jag kunde uttrycka mig som hon gör/gjorde. Tycker jag låter bättre:) eller uttrycka mig i skrift som hon…
Oj sry för de blev 3XD
#8 Det där lät ju också bra :)
Hahaha jag är lite efterbliven xD
mvh, HamsterHamster
Hahaha jag är lite efterbliven xD
mvh, HamsterHamster