Självkänsla och boktips
Hej!
Jag är 12 år gammal (fyller 13 år i december, men känner att jag redan nu börjar räknas som en tonåring ^^) och har sedan 8-9 års åldern haft ganska jobbigt i skolan.
Nu senaste månaderna. Ja, typ det här året, så har det varit extra jobbigt och jag har känt mig dålig, ful, dum, och allt man kan tänka sig.
Jag lånade därför en bok, som heter "Du äger!" som handlar om att förbättra sin självkänsla. Jag trodde aldrig att det skulle gå. Men jag började läsa den och det stod väldigt många bra tips i den.
Ni för tiden skriver jag varje kväll i någon som kallas för "Braboken" det är lätt att göra en "brabok", det är bara att ta vilken block som helst.
I Braboken skriver man efter några punkter varje dag innan man går och lägger sig.
Punkterna är:
Bra idag
Här skriver du minst 3 punkter om vad du tycker att du gjorde bra idag eller något som var bra.
T ex såhär:
"Hjälpte mamma med maten = omtänksamt", "Var med min kompis = kul/roligt".
Du skriver "= egenskap" för att du själv ska se hur bra du faktiskt är.
Glad för
Här skriver du minst 3 saker som du är glad för.
T ex:
"Jag är glad för att jag har en jättesnäll bror" eller "Jag är glad för att jag är jag"
Längtar efter / behöver / hjälp
Här skriver du om saker du vill ha hjälp med, sånt som du behöver och sånt du längtar efter. Skriv allt du kommer på.
Kan t ex vara:
"Hjälp mig att klara föreläsningen på fredag", "Jag vill känna att jag duger som jag är"
-------------------------------------------------------------------------------
Det var alla punkter som du ska skriva om i din bok varje dag. Mern sedan finns det även en punkt som är bra att skriva om kanske någon gång i månaden eller varannan månad.
Nämligen…
Drömmar/mål
Här skriver du om dina drömmar och mål som du har. De kan vara mål som kommer ta lång tid att uppfylla eller sådana du kan göra på en dag.
T ex:
"Jag vill skratta oftare", "Jag vill bli bättre på engelska", "Jag vill ha en hund", "Jag vill bli smartare" o.s.v….
--------------------------------------------------------------------------------
Du kan även skriva lite om hur du tänker uppfylla olika mål och drömmar och ta i tu med en dröm/ett mål i taget.
Så vill jag bara säga att du inte ska strunta i att vara med någon för att du en gång för länge sedan blev sur på personen eller sårad/ledsen. Den kanske inte ens vet att den gjort något fel. Och du, slå inte dig själv, var inte dum mot dig själv och såra inte dig själv, tänk dig själv som en vän, inte en fiende.
Hoppas att det här kan hjälpa några iaf. Hoppsan! Blev väldigt långt! 😮
//Julia
Väldigt bra inlägg ! 🌈