Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 725 ggr
pandu
3

Orolig över vad andra ska tycka..

Jag är en 13 årig tjej som är orolig över min vikt och utseende. Senast som jag vägde mig så vägde jag 52,8 kg (men tror dock att siffran har ändrats) och är 160 lång. Enligt BMI har jag 20.7. Jag är en tjej som tränar innebandy, rider, springer och har idrott i skolan. Alltså tränar jag väldigt mycket men är fortfarande inte nöjd med hur jag ser ut. Fettet samlar sig runt mage, höft och lår. Många tycker att jag är smal och har ändrats i kroppen jättemycket men jag börjar tvivla lite och undrar om det är något som de bara säger? Detta har utvecklats till att jag får panik så fort jag äter något ontyttigt, sitter och bölar framför spegeln och läser på nätet om hur man kan få bort fett. Jag försöker äta sunt men det händer oftare och oftare att jag slänger i mig något onyttigt när man är hemma, typ ledig. Igår så fick jag panik när jag åt massor av pringels (dock nt hela burken). Jag läste att det var 2000 (!!) Kalorier i en sån burk och fick värsta paniken. Det känns nästan som om jag har fobi för att äta onyttigt, speciellt chips. Jag har sedan en längre tid tillbaka börjat att räkna kalorier.. jag är jättenoga med vad jag stoppar i mig och får jättedåöigt samvete över mig själv. Jag har många kompisar i skolan och dem verkar inte bry sig. Däremot pararellklassen. Dem är jättemåna om utseense och man får en dålig känsla i magen. Man har börjat jämföra sig med andra och det vill jag inte! Jag tillbringar många gråtande minuter framför spegeln och kommenterar hur jag ser ut. Jag har ingen lust att gå ut och springa medvetet att jag ska göra något för min kropp för det händer aldrig något med den. Jag rider mycket och älskar hästar. Men jag är orolig att jag ska väga för mycket så att hästen inte kan bära mig.. vad ska jag göra?

Fridaaaa
9

Du är bara 13 år. Du utvecklas, att få former på lår bland annat är helt naturligt. Och du rör på dig bra. Fortsätt bara med det och tänk inte på det. Va dig själv och jämför dig inte med andra och tänk inte på vad du tror alla skulle tänka för det är inte viktigt.

Ska mycket till innan du blir så tjock innan hästarna orkar bära dig, och du rör på dig väldigt bra, så risken att du ska bli tjock skulle jag säga är väldigt liten. 

Du är betydelsefull oavsett ❤️ Alla är fina på sina vis.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

pandu
3

Tack så mycket, det känns bättre ♥ Man blor så fixerad om hur man ska se ut så att det blir ett problem.

Fridaaaa
1

#2 Precis. Men var dig själv, du är guldvärd 🌺

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Leon1973
0

Det är problemet i dagens utseende fixerade samhälle tyvärr..  

Tjejer i din ålder ska inte behöva oroa sig för saker som dessa, jag har en dotter som är 15 och hon oroar sig också för dessa saker, men hon har insett att det finns viktigare saker att fokusera på, men det tog så klart tid.

Bara du ser till att röra dig dagligen, som att cykla eller gå till skolan, rida osv så ska du se att det jämnar ut sig, din kropp är inte färdigutvecklad än.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

oh-la
0

tänk också på att du är 13 år. det händer jättemycket i kroppen när man är 13, och då pratar jag inte bara om hormoner och skit. kroppen får en helt annan form. du ser ju skillnad på en vuen kvinnas kropp och ett barns kropp. kvinnor får lite mer underhudsfett på ställen som du nämner, alltså mage, rumpa och lår. det är helt naturligt och inget konstigt utan det ska vara så. tyvärr har vi en sådan hets idag på hur man ska se ut att det där naturliga fettet som tjejer liksom lägger på sig på vissa ställen på kroppen blir fel. och du står ju mitt i förändringen av kroppen, vilket också kan ställa till det. du behöver inte vara orolig. det är normalt och inget som du ska behöva ha ångest över.

och att äta något ibland som är onyttigt är ingen fara. bara det inte blir för mycket. du kan ju kanske hålla dig till helgen om du känner att du äter för mycket onyttigheter?

och till sist, sluta räkna kalorier. det är farligare för din kropp att hålla på och mixra med vikten än att äta onyttigt. din kropp växer för fullt och behöver energi från nyttig mat.

DenLillaTofflan
3

Känner typ likadant som du, är också 13 år 165 cm lång och väger 55 kg. Men det har blivit lite bättre nu

Vill bara säga att du absolut inte är överviktig eller så, man ser ofta sig själv som tjockare än var man egentligen är. Om många säger att du är smal så är du ju det! Varför skulle dom säga det bara för att liksom? Jag fick också panik innan om jag åt något onyttigt, men man går inte upp i vikt för man äter en chipspåse någon gång ibland. Finns ju till och med folk som går ner i vikt fast dom har en ätardag när dom kan äta hur mycket och vad dom vill en dag i veckan. Så oroa dig inte 😉