Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1844 ggr
Halcyon
0

Ingen plugg-motivation

Jag har så himla svårt för att plugga! Slutar oftast med att jag sitter sista kvällen och panik-läser allt till ett prov. Och då sitter jag alltid där och tänker "Men vad fan hanna, tänk så skönt det hade varit om du hade gjort lite varje dag istället" osv. Nu sitter jag här igen, och har SO-prov imorgon som jag missade när jag var i London. Pluggade lite igår också, liiiite, men sen tänker jag "men jag har ju hela morgondagen på mig. Jag hinner ändå." och sen slutar det med att jag skjuter upp det mer och mer. Någon som har tips på hur man kan sluta skjuta upp plugg? Känner mig så stressad, har mattenationella i veckan och nästa vecka SO-nationella plus ett NO-prov. 

Hjääälp!

we're always chasing that paradise

Scorpio97
0

Jag gör lika, och jag tycker faktiskt inte det är ett stort problem. Jag klarar proven ändå. Är bara paniken som är jobbig. 

Finns nog tyvärr inga tips. Det är bara att börja, och det är ju precis det som är så svårt. När jag verkligen måste plugga något brukar jag koppla ut internet, men det funkar ju inte om man behöver internet för uppgifter/plugget. Annars kör jag på belöning: "Om jag pluggar i en timme, så får jag kolla ett avsnitt av *valfri serie* och ta det lugnt sen". Tyvärr blir det ju oftast att jag struntar i pluggandet och kollar på den där serien och tar det lugnt ändå, men det är ju hur jag är. 

Du kanske kan plugga med någon kompis eller så, så blir det roligare? (:

//Jessie

Scorpio97
1

Att sitta kvar på skolan och plugga brukar funka för mig förresten. Vi hade läxhjälp-lektioner när jag gick i nian, då satt man i klassrummet och fick plugga vad man ville, och då hade man dessutom lärare att fråga om man körde fast. Har inte din skola något sånt?

//Jessie

elvirawz
1

Är exakt likadan! Brukar sluta med att jag pluggat på morgonen.

Vet faktiskt inte vad jag ska göra, så följer denna tråd!

elvira.horseworld.se

Halcyon
0

Jag brukar också försöka belöna mig själv! Precis så, att då får jag kolla på ett serieavsnitt typ haha. Men då slutar det med att jag säger "Okej, men jag pluggar EFTER avsnittet då." osv. Och sen är det så jobbigt att alla mina läxor är på datorn, då blir det så mycket svårare. Hade varit bättre om dom var på papper så kunde jag bara be mamma att ta min dator och mobil och inte ge tillbaka det förens jag pluggat klart haha..

Jo, vi har läxtimme, men det är bara det att då krockar mina träningar med det.. :(

we're always chasing that paradise

Fannyih
0

Skjut inte upp det. Sätt bara igång med pluggandet, hitta inga ursäkter dagen före/dagarna före. Kom ihåg/ skriv ner vad som händer om du lämnar allting till sista dagen. Och stäng ner datorn, lägg bort mobilen, allting som kan störa dig eller distrahera.

Vänta inte på ett läge där det ''känns bra''. Acceptera att du inte vill, men måste. Du behöver inte tycka om det du gör hela tiden, men gör det ändå. 

Och fråga dig själv vad som är viktigast och vad du ska göra först. Så du delar upp jobbet i små delar. Glad

[Tilde]
0

Jag är likadan 😂 Tror det hjälper om du sitter någon annanstans än hemma och pluggar; skolan, bibliotek, etc… Är man hemma är det lätt att skjuta upp det eller börja med annat.

Clementinbarn
0

Jag brukade göra PRECIS sådär innan! Plugga i sista sekunden, ibland var det så pass illa att jag pluggade på inför provet precis innan lektionen började. 🤓
Visst brukade jag alltid klara proven, men det resulterade i att jag aldrig fick mer än något enstaka VG i betyg.
Sen jag började på den skolan jag går på nu så har jag dock funnit mig själv sitta och plugga mer och mer av någon anledning, jag antar att det handlar om att jag helt enkelt är väldigt intresserad av det jag läser på gymnasiet och att jag verkligen vill ha bra betyg för att komma någonstans efter gymnasiet som snart är slut nu!

Tips skulle väl vara att sitta i fred och plugga (så gott det går), jag KAN inte plugga när någon annan är hemma, helt omöjligt för min del.
Vänta heller inte med att plugga tills du blir trött, för då kommer du säkerligen bara skjuta upp pluggandet till nästa dag för att du är ju så trött. 😉

Hoppas det finns något att snappa upp i det jag skrivit!

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor