Påminnelse
Nu är jag inte Sajtvärd här inne men jag vill bara påminna alla er här inne att det inte är tillåtet att lägga upp bilder hur som helst 🙂Jag har sett en hel del som använder bilder i sina inlägg som är direkt tagna från google, utan att några källor anges.
Det är en väldigt viktig sak att tänka på och jag pekar inte finger åt någon eller typ skäller, vill bara att det inte ska skapas problem 🙂
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Bra att ta upp igen och påminna folk! Ofta är vissa företag ok med det om man skriver ut varifrån bilden kommer (det är ju gratis reklam för dem), men många privatpersoner blir sårade när folk snor deras bilder och använder på internet. Man bör alltid fråga om tillstånd innan man tar en bild och använder! 🤓
Hellre länka än kopiera hela bilden!
#1 Exakt min tanke, dessutom står det i iFokus grundregler att man inte får använda bilder utan källor och bildrättigheter.. 🙂
Citat från deras användaravtal:
"Kopiering och publicering av upphovsrättsskyddat material (i princip alla texter, bilder, filmer, med mera) är förbjudet. Det enda undantag som finns är om medlemmen är upphovsman till materialet eller om upphovsmannen har givit sitt tillstånd."
Vill bara hjälpa till så det inte blir strul om det någon dag skulle komma någon som ser att ens bild används utan att man frågat om lov.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#2 Precis! Bra att du tog upp det igen! Det tåls att upprepas! 😉
Det vore bra om alla kunde lära sig om inställningarna bland bilder på google, så att man ser vilka man får och inte får använda ^^