Åk 9 Np Matte
Jag är super dålig på matte och på onsdag och fredag kommer vi ha nationella prov på matte…
Det var ett prov utan miniräknare också, så det känns inte alls bra!
Skulle vara super snällt med tips på hur jag ska plugga🤓
detta prov har du ju pluggat på i 9 år nu, så har du inte varit med på lektionerna så är du väldigt sent ute är jag rädd :d
Du kan ju alltid kolla igenom gamla matte böcker och repetera division, multiplikation osv.
#1 Jag tycker inte att man har pluggat på just dessa prov i 9 år, det lät överdrivet.
Alla har inte lika lätt för matte, så du får vara rädd.
#2 haha nae jag har själv väldigt svårt med matten men under alla år du gått i skolan har du fått lära dig grunderna i matten osv och matte np är till för att du ska visa att du kan grunderna i matten och sedan om du presterar mera är en annan sak.. men jo du har i princip pluggat för np matte i 9 år :p
man får tänka på NP som ett vanligt prov, de har ju bara NP för att kolla hur alla elever ligger till i skolan. Tro mig jag är kass på matte men jag lugnade ner mig om NP när jag fick höra att det egentligen inte är så farligt 🙂
Fråga din lärare om förra årets nationella! Jag är inte heller bra på matte men ville kolla om jag fixade det. Och det gjorde jag också, nästan alla rätt. :) Tycker det var superlätt, mycket lättare än jag trodde!
we're always chasing that paradise
Jag tyckte att grundskolans nationella matteprov utan miniräknare, eftersom det då inte är lika komplicerade uträkningar oftast. Men det är såklart min åsikt. Sen när jag gick i skolan så var det inte så svårt att bli godkänd, utan det var de högre betygen man fick kämpa för. Så mitt tips till dig är noggranna uträkningar och massor med illustrationer, det får man poäng för! Bläddra igenom högstadiets matteböcker också om du har tid över. Lycka till!
Usch jag går också i 9an och är väldigt nervös över detta :( usch känns som att jag inte kommer klara det
Är också jätte nervös :(, mest för del C & D eftersom det kommer vara mer "poängtal", större tal och lästal…vilket jag suger på!
skönt att vi får ha miniräknare på D & C iaf…
🙂
våran lärare ha sagt att vi inte ska få panik… jag känner varje gång inför ett matteprov bara fan jag kommer inte klara de här..men de brukar oftast gå bra
De är bara liksom att ta de lugnt läsa uppgiften sen göra sitt bästa, klara man det inte så klarar man det inte, är läraren säker på att man ska ha godkänt (E)(eller mer) så så brukar dom inte sänka för man kan ju ha en dålig dag just den dagen eller man är super trött o.s.v:)
#9 Fast nationella och vanliga prov är inte detsamma. Får man ett dåligt betyg på de nationella så är det så, de ändrar inte det för att de vet att man borde kunna bättre. Dessa prov rättas av flera lärare och oftast inte av sin egen, för att det ska bli en helt rättvis bedömning. Men sen vad man får för betyg på kursen i slutändan kan läraren göra som den vill, och räkna bort det dåliga nationella, till exempel.
Gör några uppgifter från varje kapitel i den bok ni har nu för att fräscha upp minnet och gå in på http://www.matteboken.se för bra uppgifter och genomgångar! :)
Det gick helt okej för mig idag på de två proven.
Hur gick det för er?