Hemska betyg(X)
Hej, fick veta mina matte betyg idag.. F… Känner mig så värde lös. Lärarna sätter mig i stödgrupper i skolan trots att det inte hjälper mig ett ända dugg att gå i dom. Han som håller i gruppen är helt (ursäkta) korkad. Han säger "experimentera fritt med talen här" och ger mig ett papper med tal på. Efter några sekunder "gör så här och addera det här med det här". Jag blir så förbannad på honom och säger "skulle inte jag få göra själv?" Då säger han "visst nu får du göra helt själv jag lovar ATG inte lägga mig i" sen går det bara runt och runt hela tiden. Han säger saker men sedan lägger han sig ändå i! Jag mår i dåligt, behöver lite uppmuntran att vilja gå till skolan igen. Har faktiskt skolkat på grund av honom. Han behandlar mig som en bebis. Mina föräldrar bara skäller på mig att jag har dåliga betyg… Behövde bara skriva av mig..
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Prata med mentorn och säg att du inte tycker att stödgruppen hjälper/att du vill ha en annan lärare.
Men om du vill jobba själv, så borde du väl kunna jobba hemma eller så?
//Jessie
#1 ska på möte imorgon med mentor, har pratat med honom flera gånger förut men han anser att jag behöver titta på när den där stödläraren löser alla uppgifter åt mig…
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Testa att kika runt på internet. Och försök och träna på multiplikationstabellen och försök att kolla vad du behöver kunna för att få det eller det betyget.
Så kan du på vägen sätta upp mål och även kämpa hemma. Om du har svårt att ställa upp (bara ett exempel) ta några tal och träna på det i några dagar och försök och lära dig hur man gör o.s.v…
Förstår att läraren kanske är ett problem. I våran klass är läraren tvärt om. Han säger att det där kan du utan min hjälp. Och så sitter man och inte kan liksom… :/
Förstår hur du känner dig! Jag hade F i matte i 1:an och 2:an i gymnasiet på alla prov, utom nationella som tur var. Blev tvingad gå extra matte ensam med en lärare. Han lärde mig helt fel saker och blev arg när man inte kunde.🤔Min mentor gjorde ingenting åt det även om det inte hjälpte. Jag struntade gå dit till slut. Jag började istället lägga ner mer tid själv på att plugga och få hjälp av en kompis.
Har du någon kompis som kan hjälpa dig kanske?
Hoppas verkligen det blir bättre för dig. Jag hade F-varningar i alla naturämnen i 1:an och 2:an. Det gäller att inte ge upp! Våga tro på dig själv! En lärare sa till och med att jag borde byta linje och massa grejer, så det var inte lätt att kämpa på…
Men nu går jag sista året och har helt okej betyg! Mest E:n , men bättre än F .
Det är inte enkelt, men så länge du kämpar så kommer du klara det :)
~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~
Det finns en lärare som heter Mikael Bondestam, han har massa lektioner upplagda på youtube som är korta och lätta att förstå, du kan ju kika på dem och se om du förstår matten bättre sen? :)
Det löser visserligen inte på något sätt hur din lärare behandlar dig, men om du klarar matten så finns det ju ingen anledning för honom att vara på dig :) Om du känner att din mentor inte lyssnar så kanske det finns någon annan lärare som du tycker gör det, du kanske kan prata med denne istället?