Jobba i matbutik?
Hej! Jag är en snart 17 år gammal tjej som jobbat extra i 6 månader på McDonalds. Det är väl helt okej, men har alltid känt att jag vill börja söka lite "bättre" jobb när jag ändå har donken på CV:t, främst extrajobb i mataffärer tänker jag då. Frågar därför er som vet; hur är det att jobba på Coop, Hemköp osv? Är det svårt/mycket att lära sig? Är det väldigt stressigt och rörigt? Vad fick man göra och hur var det i allmänhet helt enkelt :)
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Jag rekommenderar inte att söka tex till Netto eller Lidl. Otroligt korkade arbetsregler. Jobbade extra på Netto när det var nyöppnat i stan, och bla så fick jag INTE lämna butiken på min obetalda rast. Om det behövdes så skulle jag strunta i min rast och hjälpa till i affären. Rasten var på eget ansvar att hinna med, och om man inte fick ut rasten så förklarade ledningen att de inte betalar ut ändå. Man fick helt enkelt skylla sig själv. Sen försökte de sänka min timlön, för den var för hög (!) Efter 2 år i handel så ligger den högre än helt färska anställda ja, men jag har också mer erfarenhet.
Innan hade jag suttit 2 år på ICA, med riktigt bra avtal. En rast var en rast, och chefen struntade ifall man lämnade affären så länge man fanns på plats när rasten var slut. Lättare data-system också, Nettos är uråldrig och krångligt.
Jag praoade på Ica förra året, kanske inte samma sak men.. fick packa upp varor, lägga till ny frukt/grönsaker, stoppa in i frysdiskarna osv. Tyckte det var ganska kul förutom att jag fick jääätte ont i ryggen av att bära alla tunga varor av och till.
we're always chasing that paradise
Man får mest packa upp varor, fronta hyllor, plocka mat som gått ut/är på väg att å ut och liknande, är man inte över 18 får man inte sitta i kassan, iallafall inte på ICA. Klart det kan vara jobbigt för ryggen men inte så farligt har jag tyckt när jag jobbat i butik. Det värsta är väl att packa upp frysvaror när man inte har någon långärmad tröja på sig, då blir det kallt! Eller att bli lämnad i charken ensam, det har hänt mig men kunderna brukar vara förstående om man förklarar att man är ny och då kan man hämta hjälp eller fråga kunden om denne vet vad den är ute efter :)
Tack så jättemycket för svaren! En till fråga: vad tjänar man i timlön ungefär som extraanställd i mataffär och vad får man får OB? På McDonalds har jag 72kr/timmen och efter kl 18 samt på söndagar tjänst jag 92kr/Tim
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
#4 Sök handels lönavtal
Min sambo jobbade som yngre i SuperBest (som Danmarks ICA ungefär). Hans rygg är nu helt förstörd för alla varor han fick packa ut innan han började i vinavdelningen. 😕 Så om du ska packa varor är det jätteviktigt att tänka på hur du lyfter och att inte lyfta för tungt! Som tur är slutade han jobba där men ryggen är ju fortfarande dålig och han är bara 23/24 år!