Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 497 ggr
Splitter
0

Gymnasiet - Frågor :)

Det är ju ett tag kvar tills jag börjar på gymnasiet, men idag så var vi på nån gymnasiemässa och lyssnade på när olika personer presenterade sin gymnasieskola. Vi fick fråga frågor o.s.v, men det är ändå den stora grundfrågan jag går och grubblar på. Jag vårar inte fråga någon för jag vet att alla andra vet det, och jag vill inte ses som värsta efterblivna människan. Jag har ingen aning om hur gymnasiet fungerar. Vi har fått hem en massa faktapapper om skolorna här, och så står det t.ex. på denna linje krävs så och så många poäng. Men poängen ligger ju uppe på åttahundra och högre. Jag har typ medelbetyg, och ändå bara runt tvåhundra poäng? Ska man ha A i allt då eller? Kanske har jag missuppfattat det där med linjer.. Men på gymnasier släpper väll dem in dem med mest poäng först, och sen dem andra, eller är det linjerna? För egentligen om jag vill bli lärare i typ svenska, borde man väll ändå ha högt betyg i svenska, och inte i biologi t.ex.?

Kan någon vara snäll och förklara det här för mig?🤔🤦‍♂️

Never look down on someone unless you're helping them up ~

LajvKrattan
0

Det där med 800 poäng är poängplanen. Det är värdet av alla kurser du läser under gymnasiet. Vanligtvis är entermingskurser värda 50 poäng och tvåterminskurser värda 100 poäng. Här är ett exempel på en poängplan: http://www.mikaelelias.se/wp-content/uploads/2012/12/PO%C3%84NGPLAN-EKONOMIPROGRAMMET.pdf
     De poäng som man måste ha för att komma in kallas intagningspoäng. Högsta möjliga intagningspoäng är 340 poäng (nu när man inte får räkna bort ett ämne) och då kommer bara elever med A i alla ämnen in. Om du vill bilda dig en uppfattning om hur svår en skola är att komma in på kan du kolla vilken intagningspoäng den skolan har haft tidigare år. Det kan vara lite svårt att hitta men brukar gå om man letar.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Splitter
0

#1 Vad är kurser då? Och jag fattar inte vad som menas med "Engelska 5+6" eler "Samhällskunskap 1b+2". Vad är alla siffror och bokstäver till för?

Har man alla ämnen som vanligt på gymnasiet?

LajvKrattan
0

#2 Nej, man har inte alla ämnen som vanligt på gymnasiet. I stället för att läsa ett ämne i fyra år och få ett slutbetyg läser man separata kurser. Om du läser engelska 5+6 så läser du engelska kurs 5 och engelska kurs 6. Du får ett betyg för varje kurs. Siffrorna är till för att ordna kurserna efter nivå (engelska 6 är mer avancerad än engelska 5) och bokstäverna är till för att benämna olika varianter av samma kurs. Det finns t.ex. både matte 1a, 1b och 1c. 1a läses av yrkesprogrammen, 1c av teknik- och naturprogrammen och 1b av övriga.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Splitter
0

#3 Okej, då tror jag att jag hänger med. Väljer man kurser själv eller blir man indelade i dem? Eller är det beroende på vilken linje man går så går alla i samma linje samma kurser?

:holmgreen:
0

Varje skola och program har en kursplan. I den ingår olika sorters kurser. Kurser alla på hela skolan läser, kurser alla med det programmet du går läser, fördjupningskurser och även individuella kurser där du själv får välja till någon eller några kurser.

Alla som går samma linje i samma skola går därav inte samma kurser.

Jag går linjen samhälle med inriktning samhälle. Min klass är en Sam-klass, och det betyder att alla på hela skolan som går programmet samhällsvetenskap, i min årskurs, går i min klass. (Liten skola)

Vi läser alla Samhällskurser, kurserna som är programgemensamma, tillsammans. Vi har dock olika inriktningar. Samhälle och Beteende. De som läser SamBet läser inte alla kurser som SamSam läser eftersom inriktningskursera skiljer sig åt. På så sätt blir det alltid någon kurs man inte läser med alla. Samma sak gäller individuella val, de kallas ju så av en anledning, just eftersom man individuellt får välja kurser. :)

Splitter
0

#5 Jag tror jag förstår nu, tack så mycket! :)