Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 2178 ggr
Gerro
0

Byta namn - Hur?

Hej!

Jag funderar (som jag har skrivit i en annan tråd) på att ändra förnamn. Någon som vet hur man gör detta?

Jag är snart 16 så jag antar att man måste ha målsmans godkännande.

Hur går man tillväga? Vart ska man vända sig?
Och hur lång tid tar det innan man får sitt nya namn? Kostar det något? (har aldrig bytt namn förr)

Väldigt tacksam för svar! :)
(Snälla inga onödiga kommentarer)

Jag vet att det är i princip samma frågor som jag skrev i den andra tråden, men pga att det är så många kommentarer så har jag helt ärligt inte ork att läsa igenom.

Lia
3

http://www.prv.se/sv/Personnamn/Byta-personnamn/

Tror detta borde svara på allt om du bara klickar dig vidare.

Leon1973
0

Du får byta efternamn till din mammas flicknamn utan kostnad, dvs det hon hette som ogift när hon var liten.

Förnamn får man också byta, eller man byter inte, man lägger till namn.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Gerro
0

Tack! Hittade den nyss på google :)

Man kan byta eller lägga till. Vill inte direkt ha mitt nya namn + mitt gamla. Så jag kommer att byta till ett helt nytt och ta bort mitt gamla.

Lia
0

#2 Som jag tolkade det kan man byta ut ett namn via skatteverket. Kolla på min länk, punkt 3.

Lia
0

Av rent intresse, vad heter du nu, och vad vill du heta? :)

Gerro
0

Jasså? Tolkade det som att man måste göra det via PRV

Jag heter Ronja just nu, men jag funderar på Jaycee. Har funderat på det i kanske två år eller något.
Jag, min mamma och min syster satt och gjorde en lista från A-Z och det var Jaycee som liksom kändes rätt :)

Lia
0

#6 Du har rätt, såg jag. Hit ska du vända dig:

https://was.prv.se/LenaWeb/namnAnsokanStart.jsp

Gerro
0

Länken ser inte ut att fungera?

Halcyon
11

Åh, Ronja som är så fint! Tänker så mycket på Jay-Z när jag hör Jaycee.. men det gör du som du vill ju. :)

we're always chasing that paradise

Lia
0

#8 Knasigt, den funkar för mig 🤔

Okej, men titta igen på den första länken. Längst till vänster står "Namnansökan en e-tjänst" i grönt, och under finns en länk som heter "Namnansökan". Klicka där! 🙂

Gerro
0

Tack så mycket :)
Jag var själv skeptisk över Jaycee, men ju mer jag började att tänka på det desto mer lät det rätt.

Där ja!
Tack så mycket! :)

Lia
0

#11 Själv vill jag byta från Julia till Isabell. Men jag är osäker på om jag får göra det gratis (man får göra ett namnbyte) med tanke på att mina föräldrar ändrade stavelser på mina mellannamn (utan att uttalet förändrades) när jag var omyndig. Men jag får väl se. Sen känner ju folk mig som Julia (usch), så det känns "taskigt" att förvirra dem 😛

Gerro
0

Som jag har förstått det så kostar det 1000 kr att byta namn.

Haha jaa.. Är lite oroligt över vad min släkt kommer att tycka, men detta är mitt val så jag tror att dom kommer att förstå :)
Det är ju dvs därför som jag vill byta innan gymnasiet då jag kommer att ha en ny klass som kommer att få lära sig mitt namn från början

Lia
0

#13 Ja är det första gången man gör det så är det gratis (vad jag läste). Jo, precis, jag ska också börja ny klass till hösten, så jag känner lite samma sak!

Gerro
0

Vart läste du det? :o

Lia
0

#15 Skatteverket tyvärr, och det gäller bara om man inte tar bort det gamla. Men eftersom det är första gången du byter kan du ju höra om det är gratis ändå (första gången på skatteverket är nämligen gratis).

Spade
0

Jag skulle också vilja byta namn. Heter Victoria, men tycker inte alls att det passar mig, plus att alla på min nya skola (gymnasiet) har en förkärlek till att kalla mig för Veronica.. .__. 

Ronja är dock fint, men Jaycee också :D

Lia
0

#17 Vad vill du heta istället? :)

Spade
0

#18 Jag har ingen aning .__. namnlös kanske >:D nej jag vet inte, har så svårt med namn. Tycker inte någonting passar på mig. Dock gillar jag Hedvig.. men ja, haha. 

Min pojkvän bytte från Martin till Bambi, japp.

Lia
0

#19 På riktigt? Blev det godkänt? O.o Visserligen får man heta Okej, så visst x)

Spade
0

#19 Haha, japp xD det blev det x) 

Nej men jag vet inte vad jag vill heta D:

Lia
1

#21 Hm, tydligen finns det 27 personer i Sverige som heter Bambi ^^

[EmmiieErixon]
0

åh jag vill med ha något coolt namn, dock tycker alla att mitt namn är fint men ne hahah 😛

Gerro
0

Ska disskutera mer med min mamma och sedan ska jag höra av mig till Skatteverket och fråga.

Spade:
Va Bambi? Nej guud va coolt :D

Lia
0

#24 Jag hörde faktiskt med PRV, och det kommer att kosta 1000 kr ^^

Gerro
0

Okej tack :)

Jamie+Engla
0

Jag vill inte byta namn, både mitt namn och hela jag är udda. Så de passar haha. Är en tokig 16 årig tjej  🤪

Heter Jamie Sandh, utalas "Jemi"

Någon känner väl till Jamie Oliver? Kocken? (eller vad han nu är)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Gerro
0

Ååh va fint namn! :)

Haha ja jag känner till Jamie Oliver ^^

01jmjm4
0

Jag heter Julia. Men skulle hetat Evelin. Men det var typ någon gammal jobbarkompis till mammas dotter som skulle heta det, så därför fick jag heta Julia. Men då heter jag Evelin i mellannamn istället. Vill dock hellre heta Evelin än Julia. För Julia är så vanligt och hatar att bli kallad Jullan. Skulle hellre vilja bli kallad Evve eller något då xD

Lia
0

#29 Jag blev också kallad Jullan en period i min barndom. Men då satte jag ner foten och blev förbannad, så det är det ingen som vågar göra längre 😛

sessan16
0

Jag heter Julia, men när jag gick i fryan-femman började jag stava mitt namn J-U-L-I-J-A. Jag har pratat med mina föräldrar och jag ska byta så att det stavas så, men jag ska vänta tills 2015 för då går mitt pass ut, det kostar ju pengar att göra ett nytt så det kanske du ska tänka på. :)

Lia
0

#31 Själv ville jag ett tag stava mitt namn Yulia, tills jag hellre ville byta ut det helt ^^ Eller ja, fortfarande vill jag nog stava så, men det är lite svårare att få jobb på vissa ställen med så annorlunda stavning. Ditt går nog bra dock!

Gerro
0

Dock har jag inget pass så no worries ^^

Splitter
0

Jag heter också Julia. Hatar när folk kallar mig Jullan eller Julle, så alla har börjat kalla mig för Julls, Julis eller mitt efternamn istället :) Skulle kanske vilja byta namn, men vet inte till vad. Sen vi skrev en berättelse på svenskan och jag och mina kompisar skapade påhittade figurer har vi börjat kalla varandra för dem namnen vi gav till dem. Själv kallas jag då för Chelly, och när vi fick en ny lärare i teknik trodde han att jag hette Chelly ett tag tills han läste på namnlistan och upptäckte att det inte fanns någon Chelly med på den😃

Never look down on someone unless you're helping them up ~

Smullis
0

Jag vill också byta namn, velat göra det ända sen jag gick i förskolan haha. Men Jaycee var ju fint :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Gerro
0

Tack :)

Calcifer
1

Har bytt förnamn, gratis. Det du gör är att du lägger till ditt nya namn som andranamn "egentligen", sen skriver du ditt fulla namn och stryker under det du vill ha som tilltalsnamn, dvs ditt nya "andranamn". Däremot om du BARA heter Ronja och inte har några andranamn kan det bli krångligare. För du måste behålla minst ETT av dina original andranamn.

Typ om jag heter Ulrik Erik Julius Jokksson. 

Jag vill inte heta Ulrik utan istället Batman, så skriver jag mitt fulla namn och stryker under Batman. Vill jag inte heta Ulrik alls så skriver jag inte det när jag ska skriva mitt fulla namn.

Ta-da, nytt förnamn och helt gratis.

DÄREMOT väljer du skumma namn kan de neka och då kostar det att försöka igen.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Gerro
0

Alltså typ "Ulrik Batman Erik Julius Jokksson"?
Och sedan så stryker man under Batman.

Det men skumma namn vet jag redan.

Tack Bellatrix! :)

Calcifer
0

Precis. Eller om du vill får du skriva Batman Ulrik Erik Julius istället. Ordningen är inte så viktig där, så länge du strukit under ditt tilltalsnamn. Det jobbiga blir mest att på upprop och mer "officiella" saker om ditt tilltalsnamn står som två i listan kan det hända att de kallar dig för Ulrik ändå.

Gerro
0

Okej tack så mycket! :)

Spade
0

Så, kostar det att byta förnamn? 

Min pojkvän bytte när han hade fyllt 18 (han är 22 i år), och det kostade inget för honom. Men det var ju i och försäg 4 år sedan nu..

Gerro
0

Det kostar om man vill ta bort förnamnet och byta ut det mot ett nytt.
Dock kostar det inte om man vill lägga till ett namn och ändra det till tilltalsnamn.

Om jag nu har förstått korrekt ;)

Calcifer
0

#41 Precis. Om du t:ex heter BARA Ronja och sen ditt efternamn så måste du lägga till ditt nya namn men får INTE ta bort Ronja. Då kostar det. Man måste behålla minst ett av sina original andranamn. Jag valde att behålla alla så nu heter jag

Bellatrix xxx xxx xxx Efternamn. xD

Gerro
0

Tack ännu en gång Bellatrix för all din hjälp!🙂

Calcifer
1

Inga problem. Skicka PM om nåt är besvärligt.