kan inte matte!
Asså… jag går i sexan och fyller 13 om 19 dagar så jag vet att jag egentligen inte borde skriva här😐
Men iallafall jag har ett stort problem. På matte lektionerna förklarar mina lärare TYDLIGT hur man löser vissa tal, det går lixom in i mitt huvud men det fastnar inte utan går ut igen direkt. Det är SÅ JOBBIGT! Och det värsta är att jag kommer JÄTTE mycket efter eftersom att jag kanske hinner med 1-2 tal på en lektion. Min pappa är den enda som förklarar så att jag förstår, men han reser bort VÄLDIGT mycket med sitt jobb.
Vad ska jag göra!!!!!!!!!!!!
Har ni inget resurscenter eller liknande på din skola som du kan gå till och få hjälp?
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
jag har haft jättesvårt i matte sen jag började 4an, sen när jag började sexan fick vi reda på att jag hade dyskalkilid(stav?) och det är då när man inte förstår matte,har svårt för det, inte vet hur man ska räkna ut de osvosv.. de kan ju vara samma för dig?🙂
Jag känner precis samma sak. Vet inte heller vad jag ska göra riktigt. :/ Går i sjuan nu.
Be the best version of you.
- Zoella
#3 viken skola gåt du på? berätta de för en lärare om att ni behöver extra hjälp.
på den skolan jag går på har de nått som heter studion. där barn som har svårt för saker lär sig där inne. dom har några lärare som är utbildade för tex. matte,svenska,fysik,biologi,so osv.. då kan man alltså vara där inne och ha en lärare brevid sig som föeklarar fråga efter fråga 🙂
#4 finns någonting som heter studion på min skola också, är det ett vanligt namn? Vilken skola går du i?
Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling
har samma problem :( Sedan 4n, och nu går jag 1n på gymnasiet och ska ha nationella i matte om några veckor :( För mig har det hjälpt med en ny lärare på skolan som kan förklara jätte bra, men hon är inte alltid där, precis som med din pappa, jag tror det beror på vem som förklarar?! Matte är ett jobbigt halvmännskligt språk, men kämpa på!!
#5 Vi har också en sal som heter studion. Till TS; Prata med din lärare, kanske finns en "studio" på din skola också. Där du får extra hjälp. Men som sagt, prata med din lärare! Kram och lycka till! :)
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
Hade samma problem i sexan. Matte är fortfarande inte min grej :-/ ibland går det bra ibland inte. Kännde exakt som du. Men för att lära dig bättre, skriv ner en lapp med en fråga, sedan tänker du, Hur skulle jag lösa det här? Sen så tänker du hur du skulle lära dig det och tittar på baksidan där det står den matematiska lösningen, lite svårt att förklara men det bästa med denna grejen ör att du lär dig medans du skriver dem :)
People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rain
Ts, självklart får du skriva här, det är väldigt många vuxna som heller inte är i tonåren.. Hihi:) scchh;)
#5 norgården i uddevalla
Skaffa en extra matte lärare på sidan. Sätt upp lappar på gymnasium, etc. De brukar vilja hjälpa till mot en liten summa pengar.
Jag har också problem med sådant. Det tar ett tag för mig att förstå, men när jag väl förstår det så går det jätte bra!
Ta hem och plugga extra. Läs förklaringarna i boken och googla runt ;)
Tre av mina kompisar har dyslexi och de fick gå till en annan lärare på mattlektionerna. Där fick dom extra hjälp och så. Kanske kan fungera för dig? 🙂
//Flöffo
Tack alla💕 jag går på en friskola, och vi har tyvärr ingenting extra i sexan. Det enda nu är väl att hålla ut resten av sexan… De har hjälpgrej sedan i 7-9