16 år och tonårsmamma!
Hallå där ute , Jag är 16 år gammal och har tvillingar en pojke och en flicka på 7 månader , vill bara kolla lite hur ni resonerar kring det och om ni har några frågor så är det bara att fråga :)
Det står lite fel i rubriken:) hade du varit tonårsmamma så hade dina barn varit minst 13 år. Jag ser inget fel i att vara mamma vid 16, sålänge man kan ta hand om sitt barn på rätt sätt. Jag tycker dock att det hade varit smartare att vänta med att skaffa barn tills man har en egen inkomst och bostad, men kan man ta hand om barnet så ser jag som sagt inget större problem i det hela. :)
Om jag hade blivit gravid som tonåring hade jag behållit barnet. Så länge man kan uppfostra barnen och försörja dom så tycker jag att det är helt oki. (:
aaaaaaaaaaaangelina

Måste vara svårt att skaffa boende och jobb så ung för att kunna försörja dem.
Vet inte hur man hanterar inläggen via mobil. Men har du stöd från familj och vänner, så att dom kan hjälpa till om det blir jobbigt?
aaaaaaaaaaaangelina
jo självklart skulle jag aldrig behållt barnen om jag inte hade förutsättningarna att kunna ta hand om dom . Jo de är inte så lätt men har ju föräldrarna som alltid hjälper mig . fast de blir nog inte så mycket hjälp ändå för vill ju ta hand om dom själv eftersom att jag valde de här livet liksom :)
boende har jag inget problem med då jag bor ensam med pojkvännen i en lägenhet , Han är myndig :)
pengar kan la vara lite jobbigt vid några tillfällen men de får jag hjälp med om de skulle behövas utav nära och kära .
Skönt att veta att en del folk ändå inte tycker de är fel . Finns många personer som hoppat på mig pågrund utav min ålde .
Tycker själv inte de spelatr någon roll hur gammal man är huvudsaken är ju att man kan ta hand om dom! :)
Men hur kan ungarna bara vara sju månader, när du skriver att du fött barn i slutet av maj förra året?
Vad jag tycker och vad folk gör är två separata saker!
Jag anser först att man ska skaffa ett tryggt säkert förhållande med någon man kommer hålla ihop med, tycker det är en epidemi med singelmammor nuförtiden
Detta går aldrig att säga med säkerhet dock vet man det garanterat inte när man är under 18. Även om killen/tjejen är "bästa nånsin <3 till döden skiljer oss åt"
25-30 tycker jag är en rätt bra ålder, då har båda hamnat bra både ekonomiskt och vet lite mer vad dom vill få ut av livet, samt att man vet hur sköra förhållanden faktiskt är och att det kan vara en helt annan person man är tillsammans med efter 2 år.
Men som sagt, folk lyckas ju uppfostra barn själv med, men jag vill inte byta bort min uppväxt med föräldrar som hållit ihop mot att få resa till en annan stad stup i kvarten och föräldrar som kanske bråkar
Nu har du ju två barn redan och pojkvän kvar och jag misstänker att du älskar dom över allt annat, och det är väl egentligen det som är det viktigaste!
Tycker det här låter lite trolligt…
we're always chasing that paradise
Jag är helt emot att skaffa barn som tonåring. Man är långt ifrån vuxen och 99% av tjejer i den åldern är inte mogna nog att ta hand om barn. Det är ju tjejens barn och inte hennes föräldrars barn! Man ska kunna försörja dem och ta hand om dem utan att alltid få hjälp av andra.
Jag är 22 år och känner först nu att jag skulle kunna tänka mig att ha barn på riktigt (men väntar eftersom jag inte har ekonomin på plats än). Visst är det väldigt individuellt, men jag har aldrig haft så seriösa moderskänslor förut och jag tvivlar på att någon tonåring känner exakt på samma sätt. Det vill säga att visst kan man vilja ha barn i vilken ålder som helst, men det är förmodligen inte samma instinkt som kommer fram.
Och nu säger jag inte att TS är en dålig mamma automatiskt för sin ålder, jag känner inte TS och vet ingenting om hur barnen har det. Jag vill bara absolut inte uppmuntra att skaffa barn så tidigt för i nästan alla fall så fungerar det inte. Men jag önskar dig lycka till, TS. 🙂
Jag anser att man ska ha boende, en fast inkomst samt ha varit med sin partner åtminstone några år innan man funderar på att skaffa barn. Helt enkelt för att barnet ska ha bästa möjliga förutsättningar.
Nu är det visserligen omöjligt, men om jag skulle bli gravid just nu (16 år, studerande, bor hemma) så skulle jag förmodligen göra abort. Jag har inte möjlighet att försörja ett barn, och jag skulle aldrig vilja belasta min mamma med att hon kanske blir tvungen att ta hand om både mig och barnet. Dessutom vill inte jag avbryta mina studier, speciellt inte när det är jobb-brist vilket det är idag.
Men då har inte jag några starka önskningar att få barn över huvud taget heller så. Som jag känner nu så kan inte jag se mig själv med ett barn ens när jag är trettio. Det gör ju naturligtvis att man ser på saken annorlunda än en som alltid önskat barn.
Får jag vara nyfiken och fråga om barnen var planerade, eller om det var "av misstag", så att säga?
Sen hoppas jag att du förstår att jag inte menar att du är en dålig förälder på något vis, jag menar bara att jag skulle ha gjort annorlunda (: Jag hoppas det går bra för dig, och dina barn!
//Jessie
Tycker inte om när folk säger att tonårmammor är inte redo att ha barn osv, det finns kvinnor i 35års ålder som är omognare än vissa 16 åringar, och att man inte kommer hålla ihop med sin partner bara för att man är under 18? Kom igen, det är löjligt. Men jag själv skulle nog inte skaffa barn nu (är 17 snart) , men man ska inte heller säga att man är "dålig förälder" pga att man är under 18 :)
hell is empty. All the demons are here
#11 Håller inte med dig. Självklart finns det omogna människor i alla åldrar, men jämför du majoriteten av tonåringar med vuxna människor kan du se en enorm skillnad i mognad. Och jag vet ingen som idag är 30 eller liknande och fortfarande är tillsammans med sin partner från när de var 16.
Men du har rätt, man är inte automatiskt en dålig förälder för att man är ung. Däremot agerar man inte som en förälder om man inte har en fast inkomst och ett stabilt hem. Att låta far- eller morföräldrarna till barnet ta hand om det ekonomiskt är omoget och det är tyvärr vad som händer i de flesta fall av tonårsgraviditeter. :/ Även om man är en fantastisk mamma på andra vis så visar det på att man egentligen inte är redo att ha barn.
#12 hmm själv så känner jag minst 3 par som är tillsammans med varandra sen tonåren, men det är väl olika. Dock så bor TS med sin pojkvän i en lägenhet alltså har hon boende, om pengar håller jag med dig kan vara svårare, men om man verkligen vill något och kämpar för det så går det :)
#13 Som är vuxna? Min faster och hennes man blev tillsammans i äldre tonåren (tror jag) och är fortfarande gifta, men det är inte vanligt med folk som hållit ihop sedan mitten av tonåren, mig veterligen. Grattis till dem i alla fall! :) Ja TS bor med sin pojkvän, men hon skrev också att de får ekonomisk hjälp av nära och kära. Men nu har TS redan barn och det är ju kul för henne - önskar henne all lycka med dem och jag hoppas att pengasituationen löser sig! 🙂
vem har sagt att jag födde dom i maj?
de var inte planerat , Men kände att jag var mogen för de och kunde ta allt ansvar . OCH de är de bästa jag gjort i mitt liv , dom är verkligen mitt allt!
Jag och min pojkvän är jätte lyckliga!! Sen så kanske de inte kommer hålla hela livet , Men nu så har vi de jättebra och de är nog de viktigaste man får ta de dag för dag liksom.
Jag personligen tycker inte alla är lämpliga mödrar eller fadrar beroende på ålder liksom . fast självklart är de oftast bättre föräldrar om man liksom 30 än 13 man ja ni förstår .
Blir riktigt arg p´å folk som skaffar barn och inte kan ta hand om dom fyyy på såna! Jag kommer alltid finnas för mina barn oavsett vad , Dom är ju mina små bebisar och kommer alltid vara oavsett vilka val dom gör här i livet!!!
vem har sagt att jag födde dom i maj?
de var inte planerat , Men kände att jag var mogen för de och kunde ta allt ansvar . OCH de är de bästa jag gjort i mitt liv , dom är verkligen mitt allt!
Jag och min pojkvän är jätte lyckliga!! Sen så kanske de inte kommer hålla hela livet , Men nu så har vi de jättebra och de är nog de viktigaste man får ta de dag för dag liksom.
Jag personligen tycker inte alla är lämpliga mödrar eller fadrar beroende på ålder liksom . fast självklart är de oftast bättre föräldrar om man liksom 30 än 13 man ja ni förstår .
Blir riktigt arg p´å folk som skaffar barn och inte kan ta hand om dom fyyy på såna! Jag kommer alltid finnas för mina barn oavsett vad , Dom är ju mina små bebisar och kommer alltid vara oavsett vilka val dom gör här i livet!!!
Den 29 maj förra året skrev du att du fött barn, i en diskussion om bröst. Det är bara att kolla dina gamla inlägg.
tröll
aaaaaaaaaaaangelina
Vet man inte ens när man fött sina barn och hur gamla dom är får man räkna med en troll-stämpel i pannan tycker jag. Så fjantigt..
we're always chasing that paradise
Troll eller inte så tycker jag att många här är oerhört fördömande. Det man kan säga, tycker jag, är att "det skulle inte passa mig att få barn när jag var 16". Hur andra fungerar kan man faktiskt inte uttala sig om när man inte känner personen ifråga!
Jag var orolig att jag var gravid när jag var 15. Nu var det inte så, men jag har ofta tänkt på det och hur det hade blivit om jag varit gravid. Med allra största sannolikhet hade jag gjort abort, eftersom det är vad omgivningen hade förväntat sig. Det är vad ungdomsmottagningen och säkert de flesta andra instanser och även släkt och vänner (i den mån de hade fått veta) hade strävat mot. Vet en som gjorde abort tidigt och det var mycket "förstör inte ditt liv" och liknande. Till saken hör att hon som vuxen inte har kunnat få barn och detta är givetvis en stor kris i hennes liv…
För många skulle det troligen vara en katastrof att bli gravid så tidigt, men lyckligtvis har vi ju i de fallen fri abort i vårt land. Jag vet med mig att jag inte hade mått bra av att göra abort, och jag hoppas innerligt att jag inte hade övertalats till det! Man kan faktiskt plugga även om man har barn och arbetslös kan man vara även utan barn…
Av mångas svar här förstår jag att jag själv är en mycket dålig mamma… Fick mina barn när jag var 29, 31 och 34 år. Jag var gift och levde i ett mycket stabilt förhållande. Tack vare makens relativt höga lön jobbade jag deltid och satsade så småningom på min egen firma på heltid. För 3,5 år sedan tog äktenskapet slut och jag ställdes på bar backe. Då jag mådde (och mår…) väldigt dåligt har det inte funkat ekonomiskt, vilket innebär att jag är beroende av det välfärdssystem vi trots allt har i vårt land. Jag blir ledsen när folk som inte vet vem jag är eller hur mitt förhållande till mina barn ser ut påstår att det gör mig till en dålig mamma… För det har faktit flera här i tråden sagt!
Det finns utmärkta föräldrar som är mycket unga och det finns äldre föräldrar som inte borde få komma i närheten av barn. Vi är alla individer med unika egenskaper och förutsättningar!
#20 kunde inte ha sagt det bättre själv!
För mig spelar åldern ingen roll. Dock anser jag att man ska ha boende, inkomst, arbete och kunna klara sig ensam när man skaffar barn. Sedan kan man inte se in i framtiden och det kan alltid hända saker på vägen om du så är 16 eller 35 när du får ditt barn. Men en så stabil grund som det bara går från början är man skyldig att ge det man sätter till världen, det här handlar även om djur enligt mig. Du ska kunna ge det du tar hand om allt det behöver och den trygghet som man faktiskt har rätt till.
Jag tycker nog att det är rätt oansvarigt att skaffa barn så länge man bor hemma. Inte rättvist mot varken föräldrar eller ens eget barn. Dessutom är det omöjligt som 16-åring att kunna försörja både sig själv och en dotter/son i ett eget boende. Finns säkert massor av "teen moms" som är fantastiska som föräldrar, men det är inte rättvist hur som helst.
Allting är individuellt, jag är 16 år och har velat ha barn i flera barn.
Jag hade förmodligen haft barn eller varit gravid nu om jag kunde, men jag kan inte bli gravid eller få barn så därför är jag ''barnlös''.
I vilket fall är jag mogen av mig och kapabel till ta hand om barn så jag hade kunnat ta hand om ett barn, så jag ser inga fel i att du är mamma och 16 år. Blir lite avundsjuk faktiskt(på ett bra sätt).
Har inget direkt med tråden att göra - men till #14 - Min mormor och morfar träffades när de var 15 och är fortfarande tillsammans ( inget bra förhållande dock då min mormor är en riktig surpuppa men men… )
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
jag är själv en ung mamma. Blev mamma som tonåring och jag säger att barn ska INTE ha barn.
Skola, grund och arbete är NO 1 innan man ens tänker tanken.
idag så har jag utbildning, 2 goa fina söner och snart pluggar jag vidare i höst :)
Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se
#9 det är ju hennes ansvar? (inget hat)
hon skaffar barn om hon vill, tar hand om dem och gör dem till änglar! :) (inget hat asså men :) )
tar du bara hand om barnen så blir det nog jättebra!
jag är 14år och tar hand om barn efter skolan (mina grannars ) som är ca. 9månader och 3 år.
Känner lätt att jag skulle kunna klara av en bebis nu men ;)
för mig spelar det ingen roll när man får barn, har man ansvaret så är det allt man behöver . :) Lycka till med dom små busungarna :)
#27 Det är ju en sak att passa barn åt någon annan och en helt annat att uppfostra barnen varje timme varje dag. 😉
#28 ja men hon har nog det ansvaret! :)
det är nog inte så jobbigt som alla tror, det är ju roligt på ett sätt också :)
#29 Självklart är det också kul (annars skulle nog inte många skaffa barn), men jo det är lika jobbigt som alla tror. 😛 Har ju inte barn själv, men har flera vänner som har.
Nu är jag 13 år och kanske lite "dum", men jag skulle inte vilja skaffa barn som tonåring. Ett barn kräver ju mycket jobb och jag skulle inte vilja lägga ner mitt liv när jag själv fortfarande är "ung" på att uppfostra ett barn. Vet inte hur jag ska förklara så det låter rätt. Jag vill alltså leva livet medan jag själv är ung. Men lycka till TS! Hoppas allt går bra :)
Be the best version of you.
- Zoella
#31 då har vi samma tankar, men känner mig inte redo för att skaffa!¨
men annars vill jag ha ett barn mer än gärna! ^^