Vågar inte...
Har sån lust att skaffa p-piller, men vågar inte boka tid och gå dit… Bor själv och blir 17 i år, men är rädd att dem berättar för mina föräldrar eller att jag är tvungen att berätta..
Om man skriver ut p-piller för 3 månader, måste man gå till umo sen igen för att skriva ut p-piller?
Du är aldrig tvungen att berätta för dina föräldrar! Du måste gå till UMO eller liknande för att de ska ställa lite frågor om din hälsa och ta blodtryck och om allt är bra så skriver de ut p-piller. Och om de skriver ut 3 månader så måste du går dit igen för att fixa nya 🙂
#1: Okej.. Har sådan lust att gå dit, men vågar inte… 🤫 Är i behov av p-piller i alla fall..
Har ingen kompis som kan hänga på…
Varför just p-piller? Tänk på biverkningarna. Gå till umo och be om information om flera olika preventivmedel och välj sedan det som du verkar bäst.
/Christine
#3: Inte bara tänkt på p-piller, även om det lät så i detta inlägg…. Tänkt mycket på p-plåster, men sen har jag hört att många blivit gravida när de använt p-plåster..
Kondom är ju alltid det bästa, eftersom det skyddar både mot graviditet och könssjukdomar.
Men är problemet dina föräldrar så behöver du ju inte tala om att det beror på ett aktivt sexliv. P-piller kan man ju skaffa av andra anledningar också, till exempel om man har mycket mensvärk eller oregelbunden mens.
#5: Har ett förhållande sedan 2 år tillbaka med en pojkvän, så inte så att jag strular till det med massa andra.. 🤫
Jo, men frågan är om jag behöver berätta för mina föräldrar "i onödan" om jag inte ens bor tillsammans med dem…
De på umo skrev i ett mail när jag mailade dem att jag kan ringa dem och boka tid, men vågar inte…
Jag skulle bli väldigt förvånad om du skulle vara tvungen att berätta för dem.
Är det bara föräldrarna som oroar sig eller är det själva besöket också?
#7: Både och.. Både föräldrarna och även besöket…
Om du varit tillsammans med din pojkvän i 2 år och dessutom bor själv så borde väl dina föräldrar redan anta att ni har sex?
Besöket är inte ett dugg otäckt, så oroa dig inte för det. Personalen på såna ställen brukar vara hur goa som helst och vara väldigt lugna och försiktiga. Du kan ju även förvarna dem om att du är väldigt nervös, så kan de hjälpa dig med att vara ännu mer stöttande.
Är det något speciellt med besöket som oroar dig?
#9: Jag är orolig att dem tvingar mig att berätta för mina föräldrar.. Det är det… 🤫 Vet att det förmodligen inte är så… men ja…
#10 De kommer inte tvinga dig :) det gjorde de inte när jag var där. Vågade inte gå dit först heller, haha. Slutade dock med p-piller efter att jag gjorde slut med mitt ex, hade de i någon månad.
I fredags skaffade jag p-stav istället då jag har en ny pojkvän :) känns skönt att slippa hålla koll på när man ska ta pillren ^^
Du behöver inte oroa dig!
Du kan ju alltid fråga när du bokar tiden om du måste berätta för föräldrarna. På det viset slipper du ju oroa dig =)
Men varför är du så orolig över att berätta för föräldrarna? Du är 17 år, bor ensam och har ett långvarigt förhållande. Det är väl helt normalt att du då även har ett sexliv?
#11: P-stav skulle jag aldrig våga ha i alla fall, för att jag är nålrädd/spruträdd osv, även om det inte ska göra så ont man tror.. :P Bedövningsplåster funkar inte heller på mig, haha, så att.. Ja. :)
Men blir nog att ringa dem i eftermiddag… Har dock lite ångest att jag inte berättar för mina föräldrar, fast samtidigt.. Varför ska de ens veta om jag inte längre bor hemma?
Ja, det har de väl egentligen inte med att göra.
Lycka till!

men varför ska du berätta för dina föräldrar? det är ju ditt liv, du är inte minderårig i den bemärkelsen och ingen i sjukvården kan tvinga dig till någonting om du inte vill. det finns inget att tvinga dig till, och det får dom inte heller så länge som det inte är fara för ditt eller någon annans liv, och det är det ju inte när du vill ha p-medel. jag har aldrig berättat för mina föräldrar om något p-medel jag tagit. det är ju inte deras bekymmer utan mitt :P man behöver inte berätta allt för sina föräldrar utan man har rätt till ett eget liv oavsett om man bor hella eller ej. på UMO är dom oftast jättetrevliga och supermysiga. dom är med om att folk kommer och vill ha råd om preventivmedel dagligen, det är lisom inget konstigt. eftersom p-piller är receptbelagt måste du till UMO och förnya ditt recept när det gått ut, men i princip går man då bara dit, pratar lite och får nytt recept. men nej, du behöver inte berätta för dina föräldrar, och dom kan inte tvinga dig att göra det heller.
#13 Haha, jag har aldrig haft svårt för nålar eller sprutor :) gjorde inte ont överhuvudtaget!
Fick dock inte plåster, fick bedövningssalva :) kände ingenting alls haha ;)
#16: Bedövningsplåster/bedövningssalva, ungefär samma sak, förutom att bedövningsplåstret sätts på med bedövningssalva över en stund innan. :P kände ändå! haha
Dina föräldrar borde ju bli glada att du vill skydda dig snarare än att bli arga för du har sex? Det är fullt normal att vilja ha sex i din ålder och då är det såklart bättre att du är ansvarsfull än att inte bry dig!