(x) ''mulliga tjejer är bäst''
jag ser ofta bilder det det står att mulliga tjejer är dom finaste, men det är fel att skriva tycker jag.
Jag ser bilder hela tiden där det står positiva saker om mulliga tjejer, och att det är smala som är fel.
Självklart är det bra om man får mulliga tjejer att känna sig fina, men inte ska det väl då vara okej att kränka dom smala?
Jag är smal, och har svårt att gå upp i vikt, och bara för det ska jag må dåligt av alla bilder som säger att smala tjejer är fult.
Alla är väl fina?
Vad tycker ni?
Jag håller med, och många som är väldigt smala är ju anorektiker eller något och det är ju en sjukdom så det är inte heller deras fel att dom är så smala
Folk tror ju att bara för att det är ideal att vara smal och denna hetsen kring att vara smal gör att det är mer okej att lyfta upp mulliga/stora tjejer och kränka den smala kroppstypen bara för att kroppsidealet kring att vara smal orsakat sån stor psykisk skada på många människor.
Det spelar väl fan ingen roll hur man ser ut, bara man är lycklig 😃Lycka är nyckeln till allt 👍
Håller helt och hållet med! Många lägger upp jämförelse bilder mellan modeller och kvinnor med kurvor och skriver typ "ugly" och "beauty" heeeelt fel. Alla ska få vara nöjda med sina kroppar oavsett hur de ser ut. Dock kan man inte sticka under stolen med att en smal kropp är mer hälsosamare än en tjock..
Pretty wise //
Vill även tillägga att de som säger att mulliga/stora tjejer är vackrare än smala försöker bara sticka ut och vill få folk att tänka "Wow, vilken bra tjej/kille som tycker så!".
Visst finns det tjejer/killar som faktiskt föredrar större kvinnor, men att jämföra olika kroppstyper och säga vilken som är vackrare är en smaksak och det är helt fel att dela sånt på internet för att försöka få folk att tro att det är sant.
Såna där bilder skapas ju bara för att försöka vända på kroppsidealet, men faktum är att det borde inte ens finnas ett kroppsideal, för att alla är så olika!

#3 Det beror på hur smal och hur tjock kropp. Är man för smal börjar muskler brytas ner, även hjärtat. Många smala jag känner äter en massa skräpmat med mycket mättat fett som sätter sig i blodådrorna. Det syns inte utåt men är farligt, samma med socker och diabetes.
Jag är mullig och jag håller med. MEN eftersom smal är idealet sedan nästan 50-60 år tillbaka nu så är det lite som att vara vit och känna sig kränkt när man säger att en mörkhyad är vacker, i Svensk media.
Du som smal får bekräftelse HELA tiden ÖVERALLT, så varför tar du illa vid dig när någon postar en "mullig is beutiful" eller "en riktig kvinna ska ha något att ta tag i!" :) Det är ju som sagt en smaksak- alla är vackra men vi alla har faktiskt olika smaker- och vi mulliga har VÄLDIGT få förebilder.
De tär sällan en tjock eller "mullig tjej" framställs som sexig, SMART, klok, SNÄLL, omtänksam osv. Feta personer framställs ofta som osäkra- mobbare, mobboffer, elaka, småaktiga, ointelligenta- eller intelligenta men taskiga och beräknande.
"mulliga modeller" är oftast ett skämt. Det är stora tjejer, javisst, som i långa och "storbenade" men de är inte direkt stora i fett%.
Så ja, alla ska få känna sig fina men fundera på varför DU tar illa vid dig av ett fåtal bilder där folk uttrycker isn kärlek för det mulliga idealet- och inte fokuserar på de bilder där du stämmer in på idealet, som tapetserar hela stan i modetidningar, reklamskyltar, filmer osv.
IDag är idealet mer åt att man ska se hälsosam ut- och nej, en för smal eller för tjock tjej ser inte hälsosam ut. Men jag ser sällan någon klaga på smala tjejer som ohälsosamma innan deras benpipor börjar sticka ut- däremot räcker det med att en ganska normalviktig tjej går upp 2-5 kg över BMI så börjar folk bröla om hur ohälsosam hon är, att hon borde banta osv. Trots att hon ÄR hälsan själv- kanske inte röker, springer varannan dag, äter nyttig mat osv.
Att försöka vända idealet mot "större kvinnor" är väl även positivt om det får anorektiker att känna att det ÄR okej att väga mer?
Sen är man född som man är. Men anorektiker är man sällan född till. Så nej, jag förstår inte riktigt varför folk orkar uppröras över "det här är vackrare än det här" när man visar två bilder- en på en oftast ganska kurvig tjej och den andra på just en anorektiker eller svulten modell som agerar "norm".
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
#4 Som du säger så är det faktiskt vanligare än man tror att folk gillar större kvinnor. Dock så pratar man inte så mycket om det i vardagen eftersom många då hade sett dig som konstig eller lite skum (vilket är sjukt).
#6 Många bra poäng! (svarar lite på dig i stycket nedan)
Det jag känner med dessa bilder är att man ska få alla att känna sig omtyckta typ. Om man skulle gå på stan/klubben/skolan eller typ vad som helst, så skulle i de flesta fall den smala personen få lite mer uppskattning visad till sig medan man är mer rädd för att säga något om den större då man är rädd att folk skulle kolla konstigt på en. Jag ser det även som en reaktion på "okej här har vi en smal kvinna. Tar kort. Photoshoppar omslaget till ännu smalare, längre hals och perfekt hår." Jag tycker inte heller om att så får man typ hår in i en klädbutik, varenda jäkla (tjej) docka/modell har lika smala ben som mina handleder. Känns som att butikerna borde sätta upp dockor i alla storlekar.
(här och här har ni två artiklar om en mullig skyltdocka, även här har ni ett blogginlägg och följer ni länken om den turkiska nedan så är den ännu större)
Jag tycker inte man riktigt ska ha något ideal, utan att alla ska få köra sitt eget race, vad man själv är nöjd med och känner sig hälsosam med. Jag vet personer som väger 10-20kg mer än andra men ändå rör på sig och har en enligt mig bättre hälsa. Så jag tycker att man mer ska acceptera och rikta sig till folk i alla storlekar så alla blir omtyckta. För som det är i media just nu så "får alla smala" (inte exakt så, men jag upplever ofta det så) uppskattning. Jag bryr mig inte och har aldrig riktigt brytt mig om en person är stor eller liten, för att är den en underbar person så kommer jag tycka om personen (älska till och med?) oavsett kroppstorlek.
Sorry för långt inlägg, tycker bara dett är viktigt att alla ska känna sig uppskattade i världen. Smal, tjock, stor eller liten! 👍
Det finns 3 olika typer av kroppar. smala , normala och tjocka. Och jag tycker alla som uppmärksammar och reagerar på att nån säger tjock eller smal till någon eller lägger upp bild på en smal eller tjock tjej det är ni som gör de hela till en ideal grej.
ideal grejjen finns inte om vi inte själva skapar den o diskuterar den hela tiden.
Helt ärligt nu. Är de svårt att förstå att alla gillar olika. minst lika många som gillar smala gillar normala minst lika många som gillar normala finns de dom som gillar tjocka också.
Man ska bara skita i allt sånt. Man är perfekt som man är gjord punkt slut.
#8 Det är inte för att folk ifrågasätter ideal, som ideal existerar. Du målar en väldigt svart och vit bild av "problemet". Man ska inte uppmuntra att tiga ihjäl orättvisor eller problem- det är diskussioner där man får ta del av olika sätt att tänka och öka sin acceptans (förhoppningsvis) som man kommer fram till lösningar och synsätt som gör världen till en bättre plats.
Ideal skapas på samma sätt som trender skapas. Vi ser något, vi gillar det och apar efter- eller "alla andra…"
Det finns fler kroppstyper än smal, normal (vad är en normal kropp då?) och en tjock kropp. En del har smala, slanka armar, ansikten men en riktigt BRED rumpa. Den som lider av anorexia behöver någon som kankse öppnar ögonen och hjälper henne/honom? En !normalviktig" person kan ha en vikt som pendlar upp och ner flera kg enligt BMI. Man kan vara muskulös och ha ett BMI på 25 och ve slankare och smalare ut än en tjej/kille som har ett mycket lägre BMI.
Jag blev kallad för tjock av en del, när jag vägde 55 kg och tränade hårt. Kommentarer och folk som "tycker" om ens kropp kommer tyvärr alltid att finnas. Det man borde föra fram mer är: En lycklig människa är så mycket trevligare att vara omkring. För nej, jag tycker inte att det är kul att umgås med tjejkompisar som sitter och gnäller om sitt utseende, sin vikt eller hur ful hennes rumpa ser ut i tights. Eller ännu värre- sitter och kommenterar och klagar på hur ANDRA ser ut.
Så mindre fokus på kroppar och mer på personlig utveckling :) Men ja, självklart har vi alla våra egna idealbilder av hur en attraktiv person ser ut. De bilder som dyker upp med folk som hissar kurviga tjejer framför smala tjejer försöker bara skapa en motvikt och visa tjejer att "det är ok om du inte är pinnsmal också". Ni som är jättesmala har gott om förebilder som sagt…Fokusera på dem och på hur ni är som person mer än ert omfång runt midjan….då är det skit samma vad någon främling tycker om din/våra kroppar.
#6 Jag tycker du har rätt i mycket av det du säger och helt fel när det kommer till resten:
Jag är precis som TS smal naturligt - har snabb ämnesomsättning och sedan är jag väldigt hälsosam av mig vilket ger mig en väldigt liten kropp. Jag känner mig precis som TS stött när det kommer till alla bilder som postas idag om att smal = dåligt och kurvig = bra.
"Real women have curves" / "Men go for curves only dogs go for bones" / "En riktig kvinna had något att ta tag i" <- är ett par av alla quotes du kan hitta idag på diverse hemsidor. Låt mig nu förtydliga innan jag går vidare att jag har inget emot att lyfta upp det kurviga idealet (tvärtom! jag tycker att det är bra att fler kroppstyper blir accepterade) vad jag har problem med, precis som många andra är att det dem här quotes gör är inte att de lyfter upp de mulliga utan de trycker ner oss som är smala. Det är också det som gör att jag ta illa vid när jag läser liknande texter.
Ja, vi som är smala får säkert mer uppmärksamhet och ja, vi får nog också mer bekräftelse men nej, den är långt ifrån alltid positiv. Varför är det mer accepterat att säga åt en tjej som är smal "ät en hamburgare" än åt en "kurvig/tjock" "ät en sallad"? I hela mitt liv har jag fått höra "gud vad du är mager" "Har du anorexia?" "ät kvinna!" "Att ha ett thigh gap är inte attraktivt".
Precis som #8 säger är ideal något som vi skapar. Måste man kasta skit på en kroppstyp för att lyfta fram en annan?
Jag tycker också att det är hemskt att se sånt på t.ex facebook. Mår också dåligt varje gång jag ser dom. Jag är också smal, naturligt, och har under hela mina 15 år fått höra bakom min rygg (var mest i mellanstadiet, men ändå); "men gud, har hon anorexia eller?" "ät mer förfan" "men shit, skulle jag sparka på dina ben nu skulle dom ju gå av" osv. Listan är för lång. Inte vågar man ju säga till en mullig "har du fetma eller?" "ät mindre förfan" osv. Varför är det så? Varför får man trycka ner en kroppsform men inte en annan? Tycker det är så hemsktttt. Jag har alltid hatat att vara smal och lång. Alltid, alltid. Jag, som ÅTTAÅRING, gick runt med tankar att jag var för smal och tvingade mig själv att dricka grädde varje dag för att gå upp i vikt. Ska en åttaåring behöva ha dom tankarna? Nu kom jag lite ur fokus men jag tycker inte att man ska göra sånna bilder/quotes över huvudtaget. Usch.
we're always chasing that paradise
Jag blir så galen på alla smala som blir stötta på det här. Jag har försökt vara smal och passa in sååå länge. Och när jag äntligen får uppskattning för mina kurvor så tar ni tillbaks all uppmärksamhet genom att skrika ut hur kränkta ni känner er. Alltås ursäkta men jag är så arg. Jag då? som är kränkt 24/7, hela jävla tiden. Av alla reklambilder, tidningsomslag och artiklar för att jag inte är smal och inte har minsta lilla fett någonstans på kroppen.
Visst hur snällt är det att trycka ner en typ av kropp för att framhäva en annan? men hey, vi med fett på kroppen har blivit nertryckta hur jävla länge som helst för att framhäva er skönhet, smarthet och sexighet.
Jag bara… åh varför ska alla hålla på o bry sig? Visst på internet står det sådana där grejer "real women have curves" och skit, men jag har banne mig aldrig träffat en kille som har sagt så och tyckt så i verkligheten. Jag står fortfarande här och är så sjukt avundsjuk på er som kan gå i magtröja utan att det blir hundra valkar när man böjer sig ner, inte av skinn utan av fett.
Och jag är så glad att det finns folk som försöker vända på pannkakan. för jag är så trött på det här nu. så arg. Om du är naturligt smal, yeah congrats. Men det handlar inte om er. Det handlar om dem som försöker se ut som er. som känner sig tvingade att se ut som er.
Sorry för bittert inlägg, men åh så trött och arg jag är.
Medarbetare på bildredigering! :)
#11 och #12 vadå? Mena rni på allvar att ni ALDRIG sett feta eller helt normalviktiga tjejer bli hånade för lite hud som hänger utnaför byxlinningen eller ät stor och fet och ligger på en smalare kille? :) Aldrig hört kommentarer till feta? Kanske för att ni inte ÄR överviktiga och därför inte tänker på det- men det förekommer, helt öppet- i populärkulturen, i radion, på tv, bland kommentarerna på Aftonbladet eller forum- eller bara när man råkar gå förbi fel person på stan.
Som överviktig tänker jag på vad andra tänker när de se rvad jag ställer upp på bandet vid kassan- den där gångne när jag faktiskt unnar mig något gott, en fredagkväll- så vill jag bara vänd amig om och skrika " JA JAG UNNA RMIG DEN HÄR CHIPSPÅSEN PÅ 200 GRAM och de tär INTE DÄRFÖR so jag har minst 20 kg övervikt, jag lovar!".
För man kan SE och känna hur de tittar och tänker, fnyser och en del säket inte bryr sig men en del kna man se hur de tänkte "ja…köper d sånt där är det ju inte konstigt att du ser ut som du gör". Det där sätter sig på skallen. Så nej, jag sitter inte och tycker synd om att en del, som gillar kurviga tjejer, knåpar ihop och delar"curvy is beutiful" osv. Men ja, det är alltid trist när folk tror att de måste trycka ner en sak för att upphöja en annan. Men ni får ävl göra på samma sätt som vi feta har fått göra de senaste seklet, titta på något annat eller förändra er? Är väl bara att gå upp i vik eller? ;)))) (skojja alltså, men seriöst, ta inte åt er av sådana bilder).
Alla som sticker ut får också räka med kommentarer av något slag, an får vara stolt över att man sticker ut och be dem fara och flyga.
#13 sammanfattar min känsla rätt fint, fast jag har slutat att försöka jaga det smala idealet och skiter i om killar föredrar kurviga tjejer. Den enda jag bryr mig om hur den tycker om hur jag ser ut är den jag ska leva med och älskar. Så.. sluta bry er så mycket om vad andra tycker, det är inte direkt politik, sexism eller rasism vi snackar om- utan om smak och tycke. Varför bry sig om vad en okänd, paintshop-erfaren snubbe från okänd stad tycker om din kropp/andras kroppar?
Det här är bara en fas tror jag, folk har fått nog av smalhetsen, men ja, det kommer alltid att finnas en norm. Normen är vad som är vanligast- och de flesta vill inte sticka ut, de flesta vill vara "normala". Det jobbigaste kommer alltid att vara att inte tillhöra normen oavsett. Men just nu är smal- normen.
Jag har alltid varit mullig (börjar dock bli smalare nu), ett tag på gränsen till tjock, men har aldrig reagerat på varken "Mulliga är vackrast" eller "Smala är vackrast". Alla ser olika ut, och alla tycker har olika åsikter vad som är finast. Jag har accepterat att jag ser ut som jag gör (även om jag inte skulle kalla mig själv vacker), och så länge man inte är sjukligt smal/tjock, så accepterar jag hur andra ser ut också.
//Jessie
Goddamnit ALLA är bäst. Power to the people.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#13 Tror du verkligen att alla smala tjejer inte har kroppsfett utan ser perfekta ut? Alla tjejer på tidningsomslag är grovt photoshopade. Jag är själv smal men tar också illa upp av hur perfekta de ser ut. Modellerna säger till och med själva att "jag önskar jag såg ut sådär". Det säger ju något om hur förvrängd syn vi har på kvinnokroppen.
Visst, när jag var i nedre tonåren hade jag inte en fettcell för mycket (obs! extremt överdrift), men nu när man är några år in i 20-årsåldern så samlar kroppen på sig mer, haha. Visst är jag smal, men jag ser knappast ut som tjejerna på tidningsomslag. Jag vet ingen som ser naturligt perfekt ut. De vuxna som har helt platta magar och liknande lägger ner majoriteten av sin fritid att träna och i vissa fall räkna kalorier. Och då tycker jag inte att det är fel i att se upp till dem, de tränar och tar hand om sig (räkna kalorier är jag dock emot). De kämpar för att se ut som de gör. 🙂 Men vem bryr sig om man inte är så smal som de eller ens smal överhuvudtaget. Vi är alla individer och unika och DET är något vi borde hylla! :)
En sak som jag dock stör mig på är när smala eller feta kvinnor kallar sig "kurviga", varför kan man inte kalla sig för det man är?
#18 Dom gånger jag har kallat mig själv tjock, så börjar alla "Nä, men du är absolut inte tjock!" för att typ uppmuntra. Kallade jag mig mullig, så var det tydligen mer "okej", och det blev inte alls lika stor reaktion. Så jag kallade mig mullig/kurvig även när jag själv ansåg mig vara tjock, för att slippa dessa reaktioner, som jag tyckte var dryga.
Men ja, jag kan också störa mig på när folk säger kurvig (eller "kraftig") när personen i fråga faktiskt är fet.
Sen är det väl rent allmänt så att man försöker beskriva sig själv som attraktiv och "bra". Om jag pratar om mig själv så brukar jag säga att jag är envis istället för tjurskallig, exempelvis, trots att tjurskallig passar mycket bättre egentligen.
//Jessie
#19 Vad, konstigt! Hälften av allt jag skrev försvann men aja.
Det är det som är felet, man kan inte kalla sig för det man verkligen är för att det anses som dåligt även fast det inte är det…
Jag är fet ibland, kurvig ibland, mullig har jag alltid blivit kallad- det kallades jag även när jag fullkomligt normalviktig. alla som inte är SMALA- är av någon anlending "lite mulliga" i mitt umgänge där jag växte upp. Fanns inget "normalt" utan antingne var man smal eller _inte smal_ och då var man ju lite mulligt. Jag växte upp som en normalviktig person bland jättemsala tjejer med ätstörningar- och ficke en bild av att jag var FET och TJOCK och såklart "mullig". Idag när jag är FET inser jag att jag var kurvig, och jävligt fin när jag var tonåring.
Men eftersom man får höra att man inte duger, inte passar in i normen etc så påverkar det lätt ens självbild. Det gäller nog att bara inte bry sig och framförallt inte att värdera sig själv utifrån ens kropp och hur andra ser på ens kropp.
Jag tycker itne att folk ska bry sig om hur jag ser ut även om jag är "sjukligt fet" för jag är mer hälsosam än många människor som inte är feta. Så varför tror folk att de vet hur mitt liv ser ut och är bara utifrån mitt omfång? Detta gäller ju även riktigt smala tjejer som bara har väldigt snabb metabolism och inte självsvälter sig.
Jag tycker man borde lyfta fram biffiga tjejer mer! Allt för ofta får jag höra att jag ser ut som en man/är en man pga min styrka/muskelmassa.
Men iallafall, tills den dagen idealet satt av media för kvinnors utseende raserar så kan man ju bara fortsätta hoppas.
#22 absolut :) Hela idealet runt att kvinnor ska vara "petite" är förlegad- även om det är så många kvinnor ser ut naturligt så bygger idealet på att vi ka vara harmlösa och omhändertagna. Kvinnor är ju uppenbart LIVRÄDDA (mer förr än idag) för att få en muskel eller två, det lär vara den vanligaste kommentaren när en tjej väl vågar försöka styrketräna "Jag vill ju inte få muskler!" ;D För att "se ut som en man" i muskelmassa krävs det otroligt mycket arbete för en kvinna + förmodligen en hel del tur i genpolen. Jag tycker itne att för mycke muskler på en kvinna är vackert, men så har jag samma åsikt på män ;) Så jag är rättvis på det viset. haha…
Men jag önskar också se att fler muskulösa och tränande kvinnor lyfts fram, alltså inte redan smala kvinnor som tränar enbart för att vara smala och jagar kalorier- utan de som gör det för att tävla eller för att må bra i kroppen, eller för att gå ner stora mängder i vikt.
Jag har en kompis som är väldigt smal. Hon blir lätt less på folk som näst intill vill tvångsmata henne. Träffade henne på ett konvent irl och vi pratade om det. Det enda jag frågade var om hon hade ätit (vilket jag frågade alla mina kompisar som jag själv inte ätit med, för jag vet hur lätt man kan glömma att äta på ett konvent och vad det kan leda till) sen var saken klar. Jag tog inte upp det mer. För att jag respekterade att hennes kropp funkar så.
Jag har även personligen själv fått höra saker som 'jävla fetto', 'sluta ät så mycket så blir du fin', och en hel del andra mindre trevliga kommentarer. Vilket även ledde till ätstörningar tidigt i mitt liv.
Men delar jag nåt på Facebook så försöker jag se till att det är i stil med 'Beaty is in all shapes and sizes' eller 'Skönhet finns i många olika former' typ. För där kastar man inte skit på en kroppstyp för att höja en annan. Men jag har även delat en del modebilder där man ser att modellerna är sjukligt smala, mest för att visa hur långt modevärlden kan gå.
Bifogar en bild på lilla "tjockis" jag, så ni förstår hur stört det är. Jag är inte precis modellsmal, men tjock skulle jag inte kalla mig heller. Men det kanske ni skulle göra? Vill seriöst höra era synpunkter, och jag kan ta det mesta.
Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/
#14 och #13 "Jag har inget emot att lyfta upp det kurviga idealet (tvärtom! jag tycker att det är bra att fler kroppstyper blir accepterade)"
Tror du missuppfattade det jag skrev. Det jag menar och också reagerar på i dina texter är att du verkar tro att det inte spelar någon roll om man säger något elakt om smala kroppar vilket är h e l t fel.
Tror du inte att det gör lika ont i mig när någon säger "usch vad pinniga dina lår är" som om någon sa till dig "usch vad tjocka dina lår är"? En negativ kommentar är fortfarande en negativ kommentar och gör lika ont oavsett vad det handlar om om det är riktat mot något man kanske är lite osäker över.
Kom nu inte och säg "Du vet inte hur det är att bli kallad tjock" och att jag inte vet hur din situation ser ut för du vet inte hur det känns i mig när folk gör äcklade miner kring mina revben eller höfter. Jag lovar att det det svider lika mycket i oss - oavsett hur många förebilder jag har jämfört med dig.
Det finns positiva sidor med allas kroppar. Ja, jag kanske kan ha en magtröja och känna mig bekväm i den men du å andra sidan kan köpa jättefina BH:ar och inte må dåligt varje gång någon frågar din BH storlek.
Nej, jag håller inte med er när ni säger att vi ska hålla tyst och låta de stora kropparna "trycka" ner oss, att ni har "rätt" att göra det, att det är "er tid" nu. (Som sagt, varför känner folk att man måste kasta skit på en kroppsform för att lyfta fram en annan?) Istället tycker jag att vi ska jobba för att alla storlekar blir accepterade (med undantag kring väldigt ohälsosamma kroppar och koster/dieter då jag inte tycker att de bör agera förebilder), som #16 säger, vi alla är jättefina precis som vi är.
#24 Jag skulle inte kalla dig tjock.
Jag känner att jag vill ge alla som fått någon form av negativ kommentar om sitt utseende, oavsett om det är för att man för för smal eller för tjock, en jättestor kram och säga att ni är fina som ni är. Du ÄR vacker, du ÄR älskad, och skit i vad alla andra säger! Älska din kropp som den är! 🤗🤗🤗🤗🤗🤗
Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/
#25 grejen är att jag itne såras eller mår dåligt vöer andras kommentarer över min kropp numera- Som fet/knubbig/mullig, kurvig osv så är man van att få höra saker och väldigt negativa sådana. Som smal får man höra negativa men man får även höra positiva (bland rätt människor) och som jag skrev- smala har, trots elaka kommentarer och hemmagjorda paintshopbilder som sprids på nätet- alltid fotmodellerna som idealiseras hela tiden på tv, affisher osv.
Är man en grupp ute på stan så får tjejerna vara hur smala de vill, de får ändå nästan till 995 mer uppmärksamhet från alla- både män och kvinnor, än den i sällskapet som är överviktig.
Men nej, jag har slutat ta åt mig för länge sen av kommentarer som rör min kropp eller andra feta människors kroppar. Jag går i baddräkt på stranden om jag känner för de, jag skiter i att raka mig om jag känner för det och jag struntar i att andra tycker att den eller den kroppstypen är snyggare än si och så eller mig. Man ska absolut diskutera och debattera sådana här saker, det är viktigt att öka sin medvetenhet- men det är också viktigt att sluta bry sig om vad andra tycker om ens kropp, att faktiskt vara nöjd med den kropp man har och skita i vad "pelle 14" tycker om kurviga tjejer vs magra tjejer. De tär åsikter, de har rätt att uttrycka dem. Jag tycker inte att "det är de fetas tur nu". Det vore lika inskränkt som att påstå att nu är det minsan kvinnornas tur att bossa, efter tusentals år av förtryck…
Men jo, folk kmmer alltid att uttrycka sig och på slutet av dagen är den där rörelsen mest en motvikt för modellvärlden, reklamen osv. Osunda idealbilder.
#24 du är inte smal, så du hade rätt där men du ser helläcker ut och jag skulle kalla dig för "normal", men svårt att se med de kläderna- men jag tycker du ser snygg ut! Och fet är du garanterat inte!
Jag är redigt tjock, har varit rejält FET också. Jag förstår att det är hemskt trist att de som är större lyfts upp av vissa kretsar, men det folk inte verkar förstå är att när man har bara några kilons övervikt så är hela samhället snabba med att påminna en om att man är för stor. Man är tjock. Man är inte normal. Man är fel helt enkelt. Kolla i vilken tidning som helst, kolla i klädbutiker, sök på internet. Idealet är att du ska vara smal, helst spinkig. Är man överviktig så får man det nerkört i halsen vart man än går och det gör det ännu jobbigare att leva som tjock, eftersom man hela tiden blir påmind om att man är fel. Köpa nya och moderiktiga kläder? Glöm att det ska kunna göras utan en rejäl dos med skam när man besöker "plus" avdelningen på typ H&M. Där kläderna är både dyra och definitivt inte "hippa" för de som är i yngre åldrar samt då att folk gärna stirrar på en när man går in till avdelning fet som en gris för att kolla på kläder. Glöm att gå till badhuset i bikini utan att folk glor och spontant tänker "oj, varför har hon på sig en sån", även om de inte menar att tänka så, så har samhället präntat in i deras hjärnor precis som våra att vi inte duger som vi är. Vi får inte vara stolta över våra kroppar eftersom då betyder det att vi stöttar en ohälsosam livsstil och det är helt och hållet fel! Vi ska alltså helst skämmas rejält för att vi är tjocka.
Nej, det är inte alltid så för alla, och inte överallt, men tillräckligt frekvent för att man ska känna klumpen med skam och ångest över smågrejer som att köpa nya jeans. Och nej, det är absolut inte känslor som överviktiga människor har "dibs" på, utan massor med människor kan känna så, av olika orsaker. Men överviktiga gör det oftast för att de blir tillsagda att de ska känna så.
Jag ogillar när folk skriver saker som "real women have curves" och annat trams, för jag tycker alla är lika vackra precis som de är, oavsett kroppsform. Men samhället trycker fortfarande på oss ett ideal som vi faktiskt inte kan uppnå och tills det slutar med det så behövs ett större "rop" för de som är överviktiga.
Lite som det där med gay pride. Finns de som klagar på det, för de anser att homosexuella är inte mer värda än heterosexuella, varför behöver de en egen parad osv?! Och det är ju sant, de är absolut inte mer värda än heterosexuella. Men enligt samhället är homosexuella mindre värda än heterosexuella. Så länge majoriteten tycker så, så behövs gay pride.
Så länge majoriteten kör ner sina vrickade skönhetsideal när det gäller vikt (och mycket annat) i halsen på de som är överviktiga så behövs det support och en hel del gormande om att vi minsann också är snygga, sexiga, vackra, osv. Och det gör säkert ibland att de som är smala känner sig kränkta, det förstår jag, och jag tycker det är fruktansvärt att det ska vara så. Ingen ska behöva känna sig kränkt angående vikt. Men tyvärr är det fortfarande en majoritet av överviktiga som blir kränkta, dagligen, av majoriteten av människor och samhället. Om det kunde bli en ändring där skulle det inte behövas fraser som "mulliga tjejer är bättre" längre.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Tycker det är fel att trycka ner en viss person för att den är smal Jag tycker att tjocka personer över 100 kg med mycket fett är lite osunt m.m fast om personer har en sjukdom så den blir tjock så är det mer synd om den. Smala personer kan vara väldigt snygga eller väldigt smala så att det ser sjukligt ut t ex så dom me anorexia är det också synd om dom kan ju svältas ihjäl m m Och mulliga är oftast väldigt snygga dom flesta jag känner är mulliga och snygga Alla är olika byggd och detta är vad jag tycker. Jag har räknat som att smal är undervikt Mullig är normalvikt Tjock övervikt Om man är smal och normalviktig så är det ju väldigt bra Sen är det lite så att du trycker ner mulliga lite när du skriver som du skriver
Man är vad man är och vad man vill bli. Enklaste sättet i långa loppet är att bara älska sig själv och leva som man vill ha det 😃
Det är bara vara som man är och stå upp för den man är:) Det är svårt i dagens samhälle :/
Jag är smal. Det har fått mig att se mycket yngre ut än vad jag är. Men orka bry sig. Och jag pallar inte heller bry mig om någon annan bryr sig. Låt dem bry sig. Men det är inte rätt att kränka en sorts kropp på varken irl eller på bilder. Många tycker att vara smal är de bästa. Men det är det INTE. Det finns inget som är bäst. Allt är lika bra.
People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rain
Jag håller med, jag känner mig faktiskt kränkt av alla bilder som kommer upp på b.la. fb där det står "killar vill ha kurvor" eller "kurvor är bäst, inte skelett" och så är det nån bild på en vacker "kurvig" kvinna. Jag då? Är inte sånna som jag fina också? Vill inte killar ha smala tjejer med? ALLA är vackra på sitt sätt.
Men jag då, som är fet utan kruvor, vill killa rinte ha sånna som mig? …haha. ALDRIG TÄNKT så..för en SEKUND!
JAg har haft många killar, och nekat killar- det är inga problem att få killar om man så är fet, smal, rund eller fyrkantig. Det hängerpåbra mer än mullig eller gullig. Men dessa bilder, återigen, är en motreaktion på alla smala modeller och all hysteri kring att större kvinnor inte duger. Det blir fel.
Var väl Lady Damer som bara för nån vecka eller två sedan skrev om hur två tjejer försökt hindra henne från att gå på gymet för hon varså fet, det var så äckligt när hon svettades, såg inte fräsht ut. De tjejerna hade däremot blivit portade :P Själv blev jag senast ganska ordentligt kränkt aven läkare, pga min övervikt. JAg varalltåsitne där FÖR min övervikt, åkomman jag var där för är inte ORSAKAD av min övervikt. Ändå användes 98% av tidne jag var där- betalade 150kronoroch tagit ledigt från jobbet-för att lyssna på hans högst personliga, oprofessionella åsikter om min kropp och min övervikt. Åkomman kunde han inte göra något åt :P Han frågade inte mig om HUR jag lever eller äter, utan sa kommentarer som i princip låter såhär: "Man kan inte äta pizza varje dag och tro att man inte går upp" "Svälta lite till skada nog inte dig" osv.
Sånt är inte okej. Haft tusentals diskussionerangående hur"korkade" feta personer måste vara etc. Hur vår hälsa plötsligt är hela världens bekymmer- vi kostar skattepengar, vi är fula att se på, vi borde skämmas bla bla bla. Såoj, 1% av befolkningne har fått nogoch upphöjer feta på smlas bekostnad och de smala gråter för att 1% inte älskar dem, för vem är nöjd med 99%? Ungefär så känns det när smala gnäller om att någon, oftast av omtanke, oroligt frågar om man har en ätstörning/varför man inte ätit upp middagen, eller varför höftbenen sticker ut.
De tär tyvärr en vanlig metod att frmhöva en sak genom att trycka ner en annan. Ett tag kände jag mig onormalt och vidrig som var heterosexuell :P då bisexuell tydligen var det rätta att vara. "alla tjejer är mer eller mindre bisexuella, man vet bara inte om det ännu", växte jag upp med i öronen tills de trillade av och jag slutade bry mig.
Har aldrig hört det (?)
Finns alltid ideal! Tycker det är utbrett hur man skall vara. Smala ideal. Man skall vara som man själv vill vara. Eller klä sig som man själv vill, och trivs med. Knubbiga och feta är inte ideal i vårat smala samhälle. Men i Usa så skulle ingen säga något om överviktiga, det kan ju ligga sjukdom bakom så jag tycker inte man borde fördömma tjocka. Gjorde en kalkyl ang bantningspiller var ang längd, vikt så väger man lite för mycket. Till min förvåning fick jag i svaret på testet. Du väger lite för mycket och skulle må bra av att gå ner lite i vikt och se bättre ut också. Ganska komiskt för att man skulle köpa deras bantningspiller så måste man få lite dåligt självförtroende också att man inte ser bra ut. Man kan se bra ut och ändå vara överviktig!! Har en kompis som är över 100kg, tror hon ligger på 130kg och går stadigt upp varje år pga nattätning och hon inte kan sova har hög puls, då kan hon inte sova. Högt blodtryck. Och naturligtvis blir hon hånad när hon är ute av supersmala. Hon tittas ut! Hon säger då till dom som stirrar att hon är glad hon inte är anorektisk! Och vissa brukar säga till henne dom saknar henne på gymmet pga sin storlek.
Jag håller helt och hållet med dig jag kämpar för att hålla min vikt uppe brukar ofta få frågor om jag har anorexia eller bulimi vilket jag inte har eftersom jag älskar mat över ngt annat typ ;) och har kräkfobi. Jag tycker att alla är lika fina men man skall alltid överdriva det finns inget antingen eller-operation detta samhället. Alla är fina ❤️
Finns inget antingen i detta samhälle* Vill dessutom till lägga till de människor som pratar om att alla är på en om man är tjock det är likadant för smala som jag sa innan jag blir ofta frågad om jag har anorexia och jag tar väldigt illa vid när någon frågar så pga att jag kämpar så mkt med min vikt *har hög förbränning* Att sjukvård och skolsystern går över gränsen och kränker än tar illa vid hos smala personer också. Min skolsyster tvingade mig gå till anorexi och bulimi mottagningen hur tror ni att det kändes. Jag älskar mat no mater what. Som jag sa förut alla är lika fina ingen har det tuffare än andra som tex en väldigt smal människa måste kämpa för att hålla vikten uppe en större människa måste kämpa för att gå ner båda är precis lika jobbiga. #NOHATE ❤️
Gud var folk är dömande. Hej jag heter Nellie och jag tycker det är snyggt när tjejer har stor rumpa. Nu uttryckte jag min personliga åsikt och jag säjer inte att små rumpor är fulare bara att jag tycker stora rumpor är snyggare. Det var ett exempel… hur många bilder finns det inte på weheartit insta osv, på typ en smal tjej med magmuskler och så står det itwillbeworthit och typ keep working och grejer. Skit i alla bilder och varför ska man ta illa upp när det inte är riktat mot en, varför ens då? Alla har olika åsikter och alla blir attraherade till olika saker. Många (flesta vill jag säja) män blir attraherade till höften specifikt. Och det är rent biologiskt och nu menar jag inte att uppröra er smala, och jag tycker faktiskt det är lite dumt om ni skulle bli det. Eftersom mindre höfter faktiskt kan försvåra barnafödandet. Hej jag heter Nellie och är 162cm och väger 59kg. Det gör inte mej sårbarare för att ni vet min vikt, för jag bryr mej helt enkelt inte. Sluta sträva efter ett (nästintill) ouppnåeligt ideal, och sluta gå upp i vikt för att ni tror att det är "vad män vill ha". Vissa tycker det är snyggt att väga -40 och vissa tycker det är snyggt med 100+. Sluta bara forma er efter vad andra vill ha så kommer du se att du mår mycket bättre.
Jag känner mig kränkt ibland av alla FB statusar att mulliga/stora tjejer är fina och att vi smala duger som ben till hunden. Hur roligt är det att höra att man ska bli ett hundben egentligen? Men om jag samtidigt ser det från den stora kvinnans sida: all reklam, tidningsomslag, modeller, skyltdockor mm är smala så väger det väl jämt upp. Smala blir kränkta av nya "modet" (att vara stor och hylla korpulenta kvinnor), medan stora kvinnor blir kränkta av reklam mm. Jag kan bli ledsen av att höra att jag borde bli ett hundben eller att jag är en mobbare för att jag är smal men när jag tänker på att dem stora kvinnorna kränks genom tidningsomslag och på klädaffärer mm så tar jag inte så illa upp.
De mulliga blir kränkta av all reklam och tidningsomslag och vi smala blir kränkta av alla FB statusar, "då är det ju jämnt" tänker kanske vissa, men nej. Jag tycker att det känns som att alla egentligen tycker att mulligt är "finast" och att det bara är i reklam och på tidningsomslagen som smalt är "fint". Jag tycker i alla fall inte att det är schysst mot oss smala att sprida en massa bilder där man trycker ner oss för att höja de mulliga, tänker man efter så är det ungefär samma sak som mobbning! Detta betyder dock inte att det är okej att alla skyltdockor är smala (mm). Nu blev det väldigt rörigt, men hoppas ni förstår vad jag menar. :P En bild: http://www.google.se/search?q=i+think+a+lot+of+overweight+girls+are+hypocrites&hl=sv&site=webhp&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=mChxU7qPGeXe4QTg74H4Cw&ved=0CAcQ_AUoAQ#facrc=_&imgrc=ha4kOZ8BwXf-4M%253A%3BzT0eXgVqFGTDbM%3Bhttp%253A%252F%252Fmedia-cache-ak0.pinimg.com%252F236x%252F0f%252F9a%252F02%252F0f9a0201346ae82ca75efb4f4d037486.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.pinterest.com%252Fsarahmac119%252Fa-beautiful-body%252F%3B236%3B236
/Sofia
"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson
#42 Vänta, du säjer att det känns som alla tycker mulligt är finast och smalt är (bara?) fint. Hur är det mobbning? Och man trycker inte ned de smala, man höjer helt enkelt de tjockare. De smalare får all uppmärksamhet hela tiden, så då känns det lågt när andra också får plats. Och hur många bilder och ordspråk är det som säjer att bones osv är dåligt? Sök på tex, perfect body typ.. där är det inga tjocka minsann. Så berätta igen, varför känns de tjocka mycket finare? Också sök på skinny och sedan fat. Söker man fat är det bara sjukligt överviktiga och inga "snygga kurviga". Söker man på skinny däremot så är många väldigt väldigt smala men där är också väldigt många av dem supermodeller och kändisar. Aldrig strävar dem efter att bli tjocka för det är inte "fint" tycker dem. Så än en gång, varför tycker du tjockare känns finare än dej?
#43 Förlåt om mitt inlägg blev lite luddigt, självklart är alla lika bra oavsett om man är smal eller mullig! På (min) Facebook kommer det hela tiden upp en massa bilder och inlägg som folk har gillat och delat som påstår att smala är sämre än mulliga, vilket enligt mig är att trycka ner de smala. Jag har bara fått den uppfattningen att dom som gör reklamer och så vill typ höja smala och alla andra "vanliga" människor vill höja mulliga (svårt att förklara), men jag kanske är helt ute och cyklar! ;) Jag tycker inte att tjocka är finare än mig, eller jo egentligen, men jag kan bara drömma om att bli det så jag får helt enkelt vara nöjd med mig själv. :) Menade absolut inget illa mot någon på något sätt i mitt första inlägg! ;)
/Sofia
"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson
#44 Kan du hänvisa till en av dessa bilder? Jag har aldrig sett en, inte vad jag vet iallafall.
Jag hatar uttrycket "riktiga kvinnor/män" (som i "riktiga kvinnor har kurvor", "riktiga män har skägg" osv) VARFÖR måste man bedömas enligt utseende? Det gör inte någon en tjänst. Hur blir man mer kvinna av att ha kurvor, eller mindre kvinna för att man har kort hår? Är man mindre man för att man är kort och tanig, och mer för att man har skägg och muskler?
#43 Jag vet inte hur andra tänker, men när jag tänker fat/skinny så tänker jag extremer - övervikt respektive undervikt och det ska aldrig eftersträvas då det inte är hälsosamt åt något håll. Att vara "mullig" är inte samma sak som att vara överviktig.
Johanna - Instagram
#46 Så vad är engelska smal då? Om inte skinny, det finns ju slender men söker man på det så kommer det bara upp skräckspelsmördaren. Jag sa aldrig att mullig var samma som att vara överviktig men det lutar iallafall åt det hållet. Och det ändrar inte faktan "att det inte ska eftersträvas" för det gör det iallafall oavsett om det är hälsosamt eller inte.
Många tycker att det är dåligt att vara mulliga/ överviktiga så jag håller inte med, men jag kanske inte sett det du pratar om.
Man säger ju tj
Jag ar smal , men tycker att mulige tjejer kan va sexiga En stor rumpa tex tycker jag ar sexigt
Den störta anledning till att man uppmuntrar KURVOR är att smala tjejer som knappt äter någonting ska känna att det är okej att äta.. mullig är en helt annan sak tycker jag tror ingen vill vara mullig och dom som säger det är mulliga men ha kurvor är jätte fint! Och va smal är också jätte fint!
Förespråka hälsa istället för mulligt/smalt. Blir så trött på sådan här skit :p
Vad sägs som att alla bara äter och är glada? :)
Hade folk slutat bry sig om hur folk ser på en och hur folk ser ut, så hade inte problemet funnits.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Man skapar sin kropp som man själv vill, man måste gå utifrån ens egna tankar dock, och inte hur andra vill att man ska se ut. En kropp har man fått för att kunna använda hela sitt liv ut och man kan göra precis vaaad man vill med den, helt fantastiskt! Förstås blir man ju alltid påverkad utav samhället och som många skrivit så handlar det mycket om att man i många år strävat efter att vara så smal som möjligt( dock har det ju funnits en tid då mullighet visade att man var framgångsrik också), så visst är det därför viktigt att ta fram dessa bilder för att folk ska förstå att vi alla ser olika ut. Sen är det en annan sak när man säger att "hellre något att ta tag i än ett hundben", eller vad det nu man säger, för mig är det mer eller mindre mobbning. Måste man prompt ta upp något som trycker ner andra för få några andra att må bättre, så tycker jag att man kan använda sig utav det ordet.
Jag som undernärd får höra många kommenterar som endel skulle uppfattas som en komplimang; "hur kan du vara så jävla smal", "Man känner och ser dina ben så tydligt", "Du måste äta, du är så jävla smal", "Hur kommer det sig att du lever fortfarande när du är så smal".
Om man helt plötsligt vänder meningarna blir det: " Hur kan du vara så jävla fet", "Man inte ens se dina ben", "Du måste banta, du är så jävla fet", Hur kommer det sig att du lever fortfarande när du är så tjock".
Självfallet ses de omvända meningarna som mest hemska, men är inte orden detsamma ändå? Att folk säger åt en hur dom vill att vi ska se ut, är ju fel. För det är bara DU som kan bestämma över DIN kropp!
Här är en text jag hitta på nånstans långt ute på internet som jag tycker talar ganska klart om samhället, "Man kan aldrig vara alla till lags".
You eat, you´re fat.You don´t eat,you´re a freak. You drink,you´re an alcoholic.You don´t drink,you´re a pussy.You read,you´re a nerd.You don´t read,you´re stupid.You tell a secret, you´re an attention seeker.You don´t tell a secret,you´re still attention seeking.You let someone in,you´re easy.You don´t let someone in,you´re too uptight.You smoke,you think you´re cool.you don´t smoke,you´re a loser.you´ve had sex,you´re a slut.You haven´t had sex,you´re a frigid little bitch.You wear make up,you´re a slag.You don´t wear make up,you´re ugly.You can´t please anyone.Ever.
#54 Varför är det ´ överallt?:P det ska vara såna ' och varför saknas det massa mellanrum. Jag hittade massa hål i texten som verkligen inte stämmer. Kanske i los angeles men inte här.
felpost
#55 Sista delen av texten har jag hittat på nätet som jag skrev och kopierat rakt av, så jag står inte för hens fel hehe;)
#57 Jag menade inte bara de grammatiska felen. Jag håller inte med om de som står i texten, det passar inte in i Sverige inte där jag bor iallafall.
#58 Jaha, det tycker jag iallafall! Vad vore världen om alla tyckte lika liksom, hehe:)