Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 994 ggr
[Budgies]
4

Få datorer i ettan

Min fröken säger att snart kommer alla skolbarn i ettan få en egen dator, en skol dator. Jag tycker det är jäääädrans fel!! De är ju små, asså! Världen kommer ju bli internet, o alla tjatar om att vi är på datorn för mycket. Detta är ju problemet, herregud!!!!!!!!!

Min lärare säger att jag borde vara mindre på datorn och gå på sporter men varför ska alla hålla på med datorn då?

Till hösten ska  vi få en dator är det tänkt (av skolan), fasst vi skulle få det i sjuan. FY! Okej, datorer är kul. Ja, men det är bättre att göra annat, som att göra läxor med böcker och inte datorer, datorer gör oss trötta, det är dåligt för ögonen med mera.

Ni tänker nog YEEEEEAAAY!! men inte jag. Usch!

Dessutom ska ju 3or få betyg och nationella prov. Det gör oss inte smartare, utan mer pressade och stressade. Vi borde få ha tid med fritidsaktiviteter då… :(

Jag ville bara skriva av mig.

[Kavring]
2

För att möta en värld där vi nästan enbart använder oss av datorer och inte handskrivna meddelanden så måste ju skolan hänga med i den utvecklingen.

Jag förstår precis vad du menar med att det är fel. Vi vet ju alla att man knappast BARA pluggar vid datorn, det blir massor av sidoaktiviteter. Även om internetanslutningen skulle stängas av så skulle man istället spela spel eller annat istället för att plugga. Det är som det är.

Grejen är den att skolan inte bara ska finnas för att barn skall ha en sysselsättning under uppväxten. Skolan måste förbereda för det verkliga livet - och det gör inte skolan om inte datorer används. 🙂

jagga-ewe
0

Nationella prov finns redan i åk 3, i matte och svenska.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Budgies]
0

Nej, men jag menar betyg #2

Alltså A,B,C,D,E och F

Moalinn
2

Vem säger att de kommer få tillgång till Wifi? Jag förstår vad du menar men detta är dagens samhälle, bara att acceptera. Att jag var ute och hoppade i vattenpölar när jag var 7 år så betyder det inte att det är så idag, det var trotts allt 12 år sedan. Mycket har hänt och det går hela tiden framåt! :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[Budgies]
0

Klart det finns wifi

Moalinn
1

Klart? Varför är det klart? Vet flera skolor som inte har Wifi, utan använder datorn som en skrivmaskin typ.

Medarbetare på Djurfoto

[Budgies]
0

Man måste ju gå in på internet och söka på skolsajter.

stinabest
0

Kan ju vara bra att kunna göra läxorna på datorn så slösar man inte på papper och dylikt, vilket leder till sämre miljö (alltså att slösa på papper) :)

[Budgies]
0

´Det är den enda fördelen #8

Men endå slösar datorer på el, glas, och sånt det är gjort av också och det tycker jag är sämre då vi har jätte mycket träd.

00eme05
0

Jag förstår att du tycker det är jobbigt, och vår värld är snart inne på en helt "ny" nivå. Men det kan vara rätt lärorikt för en ung elev att lära sig ta ansvar för en dator. För jag tror självklart de kommer ta upp visa regler hur detta ska skötas. Såklart, kommer eleverna inte kunna ta hand om dem först, men man lär sig konsekvenserna.

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

[Budgies]
0

Tycker detta är synd.. :/

Men jag får la gå vidare…

Moalinn
0

Inte om man har böcker haha.

Tycker det är bra att man får datorer eller liknande just för de stackars träden som huggs ner för att vi ska få lite papper och skriva på.

Medarbetare på Djurfoto

Svartkatt
0

Har man t.ex. läs- eller skrivsvårigheter så kan en dator vara super. Men även om man inte har några sådana svårigheter så kan en dator vara bra.

Jag skulle inte klara en dag i skolan utan datorn, det är ett fantastiskt hjälpmedel. Alla uppgifter skickas ut på mejl, jag slipper alla papper som kommer bort och man sparar lite på miljön. 

Skolan kan dessutom välja att begränsa sitt nätverk, så att man inte kommer in på typ facebook, utan bara på skolrelaterade sidor.

Halcyon
2

Jag tycker det är SJUKT att 8 åringar ska springa runt med datorer. Hur kommer vår värld se ut om 10-20 år? Vi kommer bli som robotar, inte ha något socialt umgänge. Hur bra mår så pass små barn av att sitta inne och stirra in i en skärm? Hur pass bra mår NÅGON av det? När man är liten ska man vara ute och leka med sina kompisar, hitta på saker. I den åldern utvecklar sig skelettet och bygger upp så vi ska klara oss när vi är gamla. Våra lärare har också visat studier på att det har gått betydligt sämre för elever sen det infördes datorer. Jag håller verkligen med. Är man hemma och har en läxa på datorn är det betydligt svårare att låta bli att enkelt klicka upp en flik och gå in på facebook och strunta i läxan än att be mamma eller pappa ta alla skärmar ifrån en när man har läxorna på papper. Sen (i alla fall på vår skola) så har miljön blivit sämre. Och ekonomin också, för den delen. Det förstörs otroligt mycket datorer vilket gör att skolan behöver köpa in fler. Förstör en elev en dator så kostar det ingenting. Inte så konstigt då att man är mycket mindre försiktig med den då. 

Nej barn ska vara ute och leka och inte sitta inne och stirra på en skärm! Mer pennor och papper åt barnen säger jag!

we're always chasing that paradise

[sessie98]
0

Skulle inte förvåna mig om barn i "framtiden" inte ens vet vad papper och penna är för något.

Halcyon
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ni kan ju kolla på den här filmen så ser ni vart vägen håller på att ta vägen.

Nej nu ska jag ut och springa, hejdå!

Moalinn
4

Vad är det så fel med att världen utvecklas? Jag tror aldrig att barn kommer sluta vara barn bara för att man får en teknikpryl i handen. Barn kommer alltid ha full av spring i benen och göra saker utanför datorn, precis som att "vi" gör andra saker än sitter vid datorn.

Datorn är ett bra hjälpmedel, och bara för att man får en dator betyder det inte att man får tillgång till internet.

Medarbetare på Djurfoto

Svartkatt
1

Yes, men fördelarna glöms väldigt ofta bort. Känner ett gäng killar som alla är superbra på engelska. De spelar tv/datorspel allihopa och har alltså lärt sig språket därifrån, till stor del. 

Dator och internet är inte bara dåligt, man lär sig fruktansvärt mycket av det också. Det är klart att man ska vara ute när man är liten osv, men nu handlade det ju om skoldatorer som kanske främst är tänkta som hjälpmedel. Man behöver inte bli fastklistrad i skärmen 24/7 bara för att man får en dator att använda till skolarbete. 

Det finns för och nackdelar med allt.

jagga-ewe
0

Det är väldigt mycket upp till föräldrarna att begränsa datortiden. Om barnen får sin dator i skolan är det inte säkert att den måste följa med hem varje dag. På lågstadiet är det inte läxor varje dag.

Studier har visat att barn som får skriva på dator lär sig stava bättre än de som kämpar med att forma bokstäver på papper. Det är helt enkelt så jobbigt för många barn att lära sig få till bokstäverna snyggt att stavandet blir lidande. Om man vänder på det, först lär sig stava på tangentbord och sedan skriver för hand för att forma bokstäver, vinner både stavning och handstil på det.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Halcyon
0

#17 Ser inget fel mes att världen utvecklas, det är HUR världen utvecklas som bekymrar mig. När jag var i London bodde jag 2 veckor hos en familjevän som har 3 barn, 2, 5 och 8 år. De hade varsin iPad och det var det enda de gjorde. Satt och glodde in i dom där. Deras mamma fick TVINGA ut dom för att de skulle sätta sig på altanen och få lite sol på näsan. Hur sjukt är inte det? När våra föräldrar var i vår ålder gick det inte att smsa till sina vänner. Inte satt de och glodde på en skärm hela dagarna. De var ute i alla väder och hittade på saker, sportade och pluggade. Visst finns det barn i vår ålder som gör det, men marioteten gör inte det. Alla skoldatorer är främst tänkta som skolhjälpmedel. Ingen skola delar ju ut datorer för att barnen ska kunna sitta på youtube. Jag säger inte detta ur tomma luften heller, jag ser det själv med mina ögon varje dag. Har en lillebror som är 10, hand klass fick iPads av skolan för 1,5 år sen. Han är betydligt mindre social och svårt att ta sig ut nu för tiden.

00eme05
0

Men om ettor får datorer tror jag det finns mycket striktare regler än om t.ex en sexa skulle få de. Dessutom ser jag fortfarande tonvis med barn som är ute och leker varje dag. Tycker det är bra att vår värld utvecklas på detta sättet för de kommer fortfarande vara ute. Även om det inte blir lika många.

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

Saaara
0

Är du säker på att hon inte menade ettan i gymnasiet?

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

00eme05
0

Vet inte. Men eftersom de skrivit "små ettor springa runt med datorer" och talar om barn som inte är ute och leker uppfattar man det som ettor, som inte börjat gymnasiet. Sedan så säger även Ts att dem är små =)

[Majbot]
0

Datorer, internet och sociala medier överhuvudtaget är ett faktum. Det vore en otjänst mot barnen att inte förbereda dem för IT-djungeln. Jag tror knappast att de kommer sitta inomhus och häcka vid datorerna hela skoldagen.

Men att låta sina barn fullständigt uppslukas av spel/datorer/film/TV kan jag tycka är dålig uppfostran. Kan tacka mina föräldrar för att jag blev en datornörd med kraftig fetma när jag var liten(och upp till tonåren). Ut på utflykter och ge barnen upplevelser(och rutiner) som de kan ha nytta av/roligt av när de blir äldre :)

Moalinn
1

#24 sa precis det jag tänkte skriva. Om 5 år kommer världen se annorlunda ut, om barnen inte får börja nu så kommer de vara lika dåliga med datorer som 90 åringar. Datorer och teknik över huvud taget är något som går framåt och det är bara att acceptera.

Sen är det som #24 också sa, det är riktigt dålig uppfostran om man måste tvinga ut ungen utanför dörren.

Jag har 9 syskonbarn varav fyra är 3-4 år, och ja, de får använda plattor men bara någon gång ibland. Vissa dagar inte alls. De leker och är ute och springer som vanliga barn.

Det är bevisat (har ingen källa för tillfället men har precis jobbat med just sociala medier och påverkan på det sociala livet) att sociala medier snarare stärker det sociala livet. Det är 31 av 33 som svarade att det inte påverkar, snarare förbättrar i och med att man hittar nya vänner att umgås med, får upp kontakt med gamla vänner och så vidare. Man är inte socialt inkompetent bara för att man äger en dator/mobil/platta/whatever!

Medarbetare på Djurfoto

Pelzi
0

Haft skoldator sedan 7an går i ettan nu och jag skulle faktist inte klara mig utan dator om dom skulle ta bort dom från oss.

Går mycket snabbare att skriva, och söka information än att sitta och skriva för hand.

Man hinner mycket mer, fast vi får såklart mer uppgifter än skolor som inte har dator just för att det går snabbare.

Plus att man har en gratis data hemma som man kan använda vi har macbook air väldigt bra dator :D

http://emmaskaninselar.blogg.se/