Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettundersökningar
Läst 2337 ggr
Halcyon
0

Vad heter du?

Tycker det är så roligt att höra vad alla heter!! Och om det finns nån historia bakom ditt namn, gammalt släktnamn eller bara ett som dina föräldrar tyckte var fint? (Syftar på förnamn då alltså!) Jag heter iaf Hanna, från min gammelmormor som hette Anna. Egentligen ville mamma att jag skulle heta Alice och pappa Sofia, men tillslut kom de överens om att Hanna var bra. Då för att min mamma älskade sin mormor så himla mycket (hon var hos henne jämt som liten) och för att pappa gillar alla namn som slutar på -Anna. Typ Johanna, Sanna, Hanna osv.. skulle gärna hetat något ovanligare men det duger haha! Vad heter ni? :)))

we're always chasing that paradise

Michaela-N
0

Mitt namn kanske inte är så svårt att klura ut. Kommer från min pappa som heter Mikael och uppenbarligen saknar mina föräldrar fantasi…. 😃Dom valde en tysk stavning på namnet eftersom jag är svensk/tysk.

Egycsaj15
0

Alexandra bianka:) alexandra valde min far bianka min mor:) och min son heter andreas logan sebastian:)

Facie
0

Jag heter Nathali. Mina föräldrar valde det för att det är ett namn de tycker är fint och de är internationellt vilket betyder att alla runt om i världen kan säga mitt namn korrekt :)

Pretty wise //

Scorpio97
0

Heter Jessica. Ingen speciell historia, pappa tyckte bara att det var ett fint namn (: Är rätt nöjd med det.

Sen tycker jag att det är lite roligt att mitt namn betyder "betraktaren" eller "den som betraktar", då jag är ganska tillbakadragen och helst inte står i rampljuset, samt ofta lägger märke till saker som andra inte alltid gör. Så det passade ju bra!

//Jessie

chokladtassen
0

Jag heter Chasmine. Mamma har alltid velat ha en flicka som heter det. :P Kan ju tillägga att jag har 4 bröder och är ensam tjej med mamma. 😃

Checka in @gnagarboden på instagram Skämtar

Lia
0

Jag heter Julia Hanna Linnea. Julia kommer från mammas mormor som hette det i mellannamn. Linnea kommer från både mormor och farmor, och Hanna kommer från farmor. Så vääääldigt tråkig historia… Mina barn ska helt enkelt få mina favoritnamn i förnamn, och sen i mellannamn det namn som har namnsdag den dag de föds 👍

sessan16
0

Jag heter Julia(stavar det Julija) det heter jag efter min gammel gammel farmor. Stavningen har jag själv kommit på. :)

mejamylove
0

Mathilda heter jag… Skulle hetat Melvin om jag var kille, så det var väl tur att jag inte blev det :P

Idakarrlsson
0

Jag heter Ida och i mellannamn Marie. Tror inte det finns nån speciell historia. Dem körde på fina gamla svenska namn! :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Jamie+Engla
0

Min mamma ville inte att hennes barn skulle ha namn som var vanliga. Hon vet hur jobbigt de var i skolan att bli kallad till sitt efternamn eller något konstigt smeknamn. Så kort och ovanligt (mindre vanligt iaf) så heter jag Jamie.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

[EmmiieErixon]
0

Emelie blev namnet, dö trist enligt mig! Hade kunnat blivit Fanny med bara för att min morbror hade dille på just det namnet! 🙂 Fanny är fint och kan tänka mig döpa en framtida dotter till det

Lia
0

#10 Min mamma ville också att jag skulle ha ett mindre vanligt namn, så jag fick heta Julia. Men nu är det ett av de vanligaste namnen i Sverige. Jag antar att alla Julia-mammor tänkte så på 90-talet x) Tur att du slapp det!

[Tilde]
1

Jag heter Tilde. Hette faktiskt Tilda i hela 3 månader som bebis, men sedan ville mamma ändra det till Tilde eftersom det är (var i alla fall) ovanligt och enligt henne sötare. Sen passade det fint ihop med Tove, vilket min storasyster heter. 😛 Alla namnen i min syskonskara är nordiska (Tove, Tilde, Eric) vilket min mamma tycker är en självklarhet när vi är svenskar. 😂 Nu när jag är 20+ håller jag helt med henne - även om jag inte har något emot andra namn såklart, haha.. - och vill själv ha nordiska namn till mina framtida barn :)

[rumelle]
0

Jag heter Frida. Historien bakom det är att min mamma ville att hennes barn skulle få korta namn så att vi slapp få en massa smeknamn, då hon själv har ett långt namn och har blivit kallad både det ena och det andra. När min äldre syster föddes ville mamma att hon skulle heta Ida, men min pappa hade visst något dåligt skämt som han associerade till det namnet så det gick inte. Sen när jag föddes valde mamma Frida, vilket var ok med pappa, och det innehåller ju Ida. :P

Splitter
0

Jag heter Julia. Jag vet inte riktigt vart det kommer ifrån, men när jag föddes ungefär två-tre månader förtidigt i juli, kan det låta lite som om mina föräldrar hade dålig fantasi. Sen var jag namnlös i ett par dagar innan de bestämde sig för Julia. Mamma funderade på Emilie, vilket jag inte har något emot att heta. Farmor sade Jofa och det däremot skulle jag inte vilja heta. Är det ens ett riktigt namn liksom? Om jag vart en kille, skulle jag hetat Casper :)

Never look down on someone unless you're helping them up ~

dermot
16

Min pappa ville att jag skulle heta Jonna och min mamma villr att jag skulle heta Beatrice. Och så blev det Annika .__ .

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Tuulikki]
1

Jag heter Sofia :) Pappa tyckte det var fint, mamma höll med ^^

[MikeW]
0

Heter Mikael för min pappa tyckte jag kändes som en Mikael..

[134643]
0

Jag heter Linn… Det var väl egentligen för att pappa är halvnorsk, och tyckte att namnet Lynn var fint, men mamma vägrade Lynn så det blev Linn istället. De valde mellan Linn och Ida, men tyckte att jag såg ut som en Linn när jag kom ut haha 😉

[Nelley]
0

#6 Det var ju en bra idé😮 hehe, fast tänk så är namnsdagen typ Britta så får ditt barn heta, Sandra Britta Johnsson. Jag gissade på förnamnet och efternamnet😃…

Jag heter Nellie och jag vet intw vad mina föräldrar tänkte, kanske bara att det var fint. Och ajuste jag heter ju Louise också(glömmer ibland😃) det var efter min mormor som heter Marie-Louise.

NordicSunset
2

Aynaz heter jag! :) Turkiskt namn.

Be the best version of you.

• Zoella
[RC1393]
0

Sonia heter jag, döpt efter en äldre tant (Gamm-Sonja) som levde här i byn. Dog innan jag minns henne men jag har en tavla som jag fick utav henne. Lill-Sonia kallade hon mig tydligen, haha. Mamma och pappa valde att stava med i eftersom det var och är ovanligare än Sonja, och jag har behållit det. 

Är dock svårt att få andra att inse att jag stavar Sonia med i, får alltid säga det. Hade en parallellklasskompis som alltid retade mig och kallade mig för "Sonia med J" (alltså verbalt och inte skriftligt).

Cazzos
1

Caroline heter jag 😃

Min mamma heter Chusri och min pappa heter Ove, och på nåt sätt så blandade de ihop deras namn och fick fram Caroline 🤔
Men jag gillar mitt namn!

I mellannamn heter jag Jeranan (uttalas tjíranan) och det är thailändskt 🙂

Lia
0

#20 Ja, så tänkte jag också, fast sen insåg jag att det finns minst 20 versioner av varje namn på almanackan, så det ska nog gå att lösa 😉

Frosstis
0

Jag heter Paulina efter Paulina Porizkova ^ det har mamma sagt iaf ;) önskar jag hette något annat dock

Splitter
0

#25 Vad skulle du vilja heta då? :)

Never look down on someone unless you're helping them up ~

Frosstis
0

#26 Någonting amerikanskt typ Jillian eller Megan eller något ^^

panini
0

Jag heter då Johanna. Pappa ville att jag skulle heta Therese och mamma ville att jag skulle heta Isabell/Isabella, men de kom fram till Johanna. Om jag skulle vara en kille så skulle jag hetat Rasmus eller Elias. Om jag skulle ha valt namn på mig själv så skulle jag ha hetat Rebecka, himla fint och fräckt namn enligt mig själv :)

Men kallas sällan för Johanna utan snarare för; Johani-boo, Panini/Paninisen/Paninisan, WB (har två efternamn så det ena börjar på W och det andra på B), Plutten,/Pluttan, mm mm. Om jag tänker efter noga så har jag nog kring 15 olika smeknamn ;P

Ljusa
8

Heter Tilia. Det betyder lind på latin och mina föreldrar är biologer, så ja…

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

Moalinn
1

Moalinn är något ihopkok av fyra namn, nämligen mina systrar. Malin, Linda, Sandra och Emelie.

Eller så är det så att min mor inte kunde bestämma sig för Moa eller linn, så det fick bli moalinn.

Har hört båda historierna så kan inte säga vilken som är den korrekta 😉

Vet inte hur vida jag är nöjd med det eller inte. Rätt najs att ha ett såpass ovanligt namn men sjukt jobbigt när folk kallar mig Moa och till deras försvar säger de "jag trodde du hette det". Ja, för jag skriver ju Moalinn för att jag heter moa, logiskt. Också jobbigt att behöva säga sitt namn typ 3 gånger innan folk fattar.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[eriiik97]
0

Egentligen skulle jag heta Jonathan, men pappa tyckte jag skulle heta Erik och så blev det! Vet inte riktigt varför, bara att dom tyckte det passade bäst! :p

nadilda
3

Jag heter Nadja 🙂 Döpt efter den kända gymnasten Nadia Comaneci, min mamma hade tränar gymnastik hela livet och var gymnastiktränare och pappa hade hela tiden varit väldigt förtjust i namnet.

#29 Höhö. det där känner jag igen. Har också biologer som föräldrar och är väl ren tur att jag inte heter typ Uggla. 😛Min vovve döptes efter det första klonade fåret….

[AnimalLover1]
1

Heter Elise :) Mina föräldrar tyckte det var fint och rätt ovanligt :)

[EllenAlicia]
1

Ellen xD Finns nog ingen historia, iallafall då vet inte jag den.

[MARWAKE]
0

Emma :P Först var det det tänkt att jag skulle heta Tuva eller Emma-Tuva men det ville inte pappa så jag fick heta Emma. Mamma ville inte heller att jag skulle få något smeknamn. Emma kommer från en släkting som var min mammas sysslings gammemormors gammemormor som hette Emma :D Emma Tuva Elisabet är alla mina namn! Elisabeth heter min gammelmormor i andranamn!

deleteduser
2

Himla plot twist om jag skulle komma nu och säga att jag heter Kajsa typ. Nä jag heter Elsa. Elsa Magdalena, efter min pappas gammelfatser Elsa Magdalena :pPpPpP

TheEpic
0

Heter Hanna jag med 😎 Tycker om mitt namn, det passar mig. 

Mina föräldrar valde det namnet för att de tyckte att det var fint men sen kom det fram att min gammelmormors syster hette det så ja 🙂

Hanna

[Tilde]
0

#33 Elise var ju ett sött namn :) Tänker på låten Für Elise som jag tvingades lära på piano 😃

[Nelley]
1

#38 tvingades😂

Wenniz
0

Heter Amanda, inget speciellt namn direkt haha. :) Finns ingen lång fin historia bakom mitt namn, mamma å pappa tyckte Amanda var fint och valde det. Senare visade sig att min gammelfarmors mamma hette Amanda så hon blev ju glad att jag fick heta det :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
Turast
1

Jag heter Turast 😐 och så var det med det haha

Tycker det är kul att med mina initialer så blir det EJ Turast (EJ är mina andranamn som på nåt vis är före mitt tilltalsnamn..?)   världen vill inte att jag ska heta det haha 😃

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

fridanordqvist
2

Frida heter jag, tror dem valde det för att dem tyckte det var fint, men jag var namnlös ganska länge innan dem bestämde sig.
Först funderade dem på Rebecca, men då stoppade morfar o sa att ''så kan man inte heta, för så hette pottan!'' 😂
Sen hade jag hetat Aurora i andranamn ist för Josefin om jag hade fötts på morgonen, eftersom morgongudinnan heter så, lite synd att jag inte fick det namnet tycker jag, för då hade jag fått roliga initialer (FAN) ^^

Yellow22
0

Fanny heter jag. Tycker att det är sött, men skulle gärna heta något som funkar bättre internationellt. Hade min bror (som var sex år när jag föddes) fått bestämma så hade jag hetat Hosianna ;)

Ljusa
0

32 :p

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

sagisen
0

Mitt nman kanske inte är så svårt att lista ut, jag heter Saga. Mina fröäldrar tyckte att det var fint och sen är det ett namn som alltid har funnist i släkten. Saga härstammar ursprungligen från den nordiska mytologin och betyder hon som ser. Saga var en av Odens döttrar och hon förutsåg ragnarök. Nu fick vi med lite allmänbildning oxå:)

DiamondIce
0

Jag var namnlös rätt länge då pappa tyckte jag skulle heta Annika och mamma tyckte jag var en Felicia… Så mammas del av släkten började kalla mig Felicia och pappas del Annika, och efter som mammas släkt är större så fick jag heta Felicia Annika ^^ 

Min faster fattade dock inte det så hon kom till mitt dop och trodde prästen sa fel! Hon surar fortfarande lite över att jag inte fick heta Annika, hon som hade specialbeställt ett halsband med ett samiskt A och allt .-.

Maja Granström
0

Jag heter Maja. Jag vet ärligt talat inte om varför….☺️

Jessicahagstrom94
0

Jessica Iréne Hagström, jag har ingen aning om varför dock. :)

Mormor och mamma heter också Iréne i mellannamn..

lili3337
0

Mitt namn är väl vanligt, men stavningen har de flesta svårt med. Lili heter jag :)

Min mamma och pappa ville att jag skulle heta något annat, men sedan kom min moster på Lili (betyder lilja på kinesiska) och det blev det. Kort namn, men jag har faktist smeknamn: Lilssgu (uttal: Lilsku). Vissa skriver Lily/Lilli vilket har stört mig oerhört mycket. Annars gillar jag namnet :)

Glada hälsningar från lilla mig! Regnbåge

[Budgies]
1

Jag heter Karin för farsan gillar Kar (ni vet cars, bilar alltså.) och mamma älskar rinnande vatten så det blev Karin.

Nej okej, jag vet inte, de gillade namnet så det blev så. Men jag gillar inte mitt namn. Om jag var kille skulle jag heta Karl eller Calle. ._.

Korvan eller Karinn låter bättre, kan ju skämta om bilrinn.. -.-

Sugar Mist
0

Heter Frida Therése Elisabeth.. Inte en aning om varför Frida, men Therése är efter min storasyster som dog som spädbarn och Elisabeth är ett släktnamn på mammas sida.

-

[SophD]
0

Jag heter Sophie, inte så jätte vanlig stavning 🙂

Lia
0

#52 Faktiskt har jag träffat säkert 10 Sophie, endast med den stavningen 😃

[SophD]
0

#53 Haha, häftigt! jag har inte träffat en enda 😕

Halcyon
0

#51 Heter också Elisabeth! Eller ja, Hanna Stella Elisabeth :)
#52 #53 Har känt några Sofie men inte Sophie! Superfint!

we're always chasing that paradise

LeeKnow
0

Heter Jennie Felicia 

Heter Jennie för att min pappa tyckte namnet var fint, men stavar med ie eftersom mamma inte tycker att det är fint när det stavas med y :)

Heter Felicia i mellan namn för att mina föräldrar kollade på Barn/bebis-kortet (??) och då stod det "Flickan (efternamn)" men det såg ut som det stod Felicia istället för Flickan. :)

Jetaime
0

Hanna heter jag. Tror det var för att mina föräldrar tyckte det var fint..

nottheonly
0

Jag heter Caroline ^^ min storebror heter Christian så de ville väl att namnen skulle passa liksom 😛 jag är nöjd med mitt namn! fast jag får nästan alltid berätta för folk att jag stavar med C och med ett E på slutet 😉

[SophD]
0

#55 Tack :D

00eme05
3

Har faktiskt två namn.. Eller ja, de utalas olika. På svenska heter jag Emelia men på grekiska Αιμιγια. Min namn historia lyder så här: För varje barn som föds måste man skicka in såna papper med barnets namn och få en "godkännelse" på barnets namn så man inte döper dem till lingonsylt eller så… Nåt i den stilen, jag föddes i grekland och skulle döpas till Emily. Men min mamma fick inget godkännande på det namnet och fick då istället döpa mig till ett påhittat namn. Emelia. Det utalas INTE med ett I i slutet utan ett a. Det är väldigt störande för under uppropningar på lektioner blir det ofta Emilia? Emelie? Emily? Först störde jag mig på det men det är rätt kul att se vikarier/lärare försöka och försöka :D Men på grekiska utalas det med I i början, eller nåt sånt ;)

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

:holmgreen:
0

Spännande med alla historier bakom era namn!

Jag själv heter Nicole. Jag har alltid tyckt att det är fult eftersom det sticker ut från alla "svenska namn" och låter konstigt när man säger det. Låter ansträngande.
Finns ingen speciell anledning till att det blev Nicole utöver att mina föräldrar tyckte jag var en Nicole. Istället för Nathalie som det var tänkt att jag skulle heta. Jag skulle hellre hetat Nathalie än Nicole, men ja nu är det som det är. Namnet Nicole används dock inte så ofta, utan har vuxit upp med att bli kallad Nicki alt. Nikki för de som inte kan stava rätt. Det var först när jag började gymnasiet som folk började kalla mig Nicole, tog typ 2 år för mig att vänja mig vid det. I min förra skola kallade till och med lärarna mig Nicki, så det blev en liten omställning när människor började säga Nicole istället.

Mer med den saken är det inte. :)

[Nelley]
0

Jag tycker Nicole är skitfint, min syster heter det. Finare än Natalie om du frågar mej.😉😍😃

[Jane95]
0

Mitt namn är Jane Rut Maria Karolina, förnamnet Jane. Mellannamnen kommer de mesta ifrån mammas släkt och Jane var det pappa som kom på. Min familj berätta för mig att nästan alla mina storasyskon(6st, är yngst) var insatta på att jag skulle heta Jacqueline, min morfar ville dock att jag skulle heta Yasmin. Dom rita en massa teckningar med det namnet på BB och sen kom pappa och sa jag tycker hon ska heta Jane! Vart han fick idén och varför just det namnet har jag aldrig fått en förklaring på.. Syskonen fick iallafall kasta teckningarna och skriva nytt namn;)

:holmgreen:
0

#62 haha är det så? Gud vad läskigt, min syster heter Nellie! :0

[Nelley]
0

#64 Verkligen? Vad roligt, haha😃🙂

Skorpion76
0

Jag heter Hanna.  Egentligen skulle jag ha hetat Johanna, men mina föräldrar tyckte att det var onödigt eftersom det ändå skulle komma att kortas av till just Hanna.

** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Smári-Alva]
0

Jag heter Alva och jag tycker det är så sjukt tråkigt att inte ha nå smeknamn då alla mina kompisar har det, micis, jullan, emme, micha men jag är bara Alva! Pappa tyckte att Marion var fint, men det tyckte inte mamma, det hade jag mycket hälle hetat.

[Vaniljhumla]
0

Heter Ella. När min pappa var liten var han mycket på en ö där det bodde en snäll gammal tant som hette Ella. Jag skulle egentligen hetat Siri, men det blev inte så :(

bunnyheart
0

Jag heter Johanna!

Eller ja… Astrid Vilma Johanna. :)

Astrid kommer från min gammelmormor och min mamma heter också det i mellannamn! Vilma heter jag väl för att mina föräldrar tyckte det var fint :p, haha och samma med Johanna :).

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

[Hallons]
1

Skulle hetat Vera. Sen av någon konstig anledning blev det Emilia.

[FridaGenborg]
1

Heter Frida, men egentligen skulle jag få namnet Emma. Tror jag fick det namnet till en början också men när mina kusiners mamma kom in i rummet på BB och utbrast: "Men hon ser ju ut som en liten Frida!!!", så ändrade väl mamma sig 😃

Skorpion76
0

#70 Emilia är fint!

** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[mitzylinnea]
1

Jag heter Linnea… Ganska vanligt namn :P

Men om ja hade blivit en kille skulle jag ha hetat Alfons 😂

Galopptjejen_98
1

Mitt namn och mellannamn: Katarina Gabriella Josefin 🙂

Mina föräldrar kom inte överens om något namn till mig, då fick min storasyster bestämma och jag gillar namnen förutom att jag hade velat heta Josefin/Josefine i första namn men Katarina är fint 🙂

Det du gör idag kommer du vara tacksam för i framtiden