Vill hoppa av skolan
Hejsan!
Är en tjej som är 19år och vill hoppa av skolan p.ga. mobbing och skoltrött.
Har gått IV[Jobbat igen dom betygen jag ej vart godkänd i], gick ett år på ett natutgruksgymnasium[men blev kraftig mobbad] och nu går jag på den skola som jag går på nu.
Jag har inte vart i skolan på snart 3 veckor, p.ga. mobbing och allmänt skoltrött.
Så tänkte kolla, vad kan man göra istället m.m.?
Några tips?
för ett antal år sedan kunde man läsa in ämnen på egen hand och sedan "tenta av" ett ämne på en dag. På så sätt fick man ett betyg som man sedan kunde söka vidare på, om man tentat av tillräckligt många ämnen. praktiska ämnen fick man dock gå klart i gymnasiet. finns det fortfarande syo-konsulenter på gymnasiet som kan ge råd?
Jag tror också att det är bäst att prata med syo på skolan och höra vad som gäller. Tycker även att du ska prata med rektor om det pågår mobbning, även om det låter "töntigt" så SKA det göras - för även om du inte är där finns det andra elever som kan råka ut för elakheter.
Lycka till, hoppas det löser sig! :)
Tror du inte att det går att stoppa mobbningen så att du kan gå klart skolan? Om du är skoltrött så antar jag att du inte vill utbilda dig till något? För då måste du ju plugga.. Är det gymnasiet du går nu? Isåfall kan du ju hoppa av och bara vara hemma/jobba i något år tills du känner sig redo för "skolan" igen, sen kan du kanske gå någon utbildning på till exempel Komvux. Om du känner att du aldrig mer vill gå i skolan/plugga så är det nog bara att börja söka jobb. Det finns nog inte så mycket annat att göra. Hoppas att du får bättre svar och mer hjälp av någon annan, och jag hoppas att det löser sig för dig :)
Folkhögskola! De brukar vara bra när man är skoltrött. De har ofta lite lösare regler för när man ska lämna in saker och ting och är vana med skoltrötta elever. Läs på ordentligt om skolorna dock, vissa är bättre än andra. Du kan också läsa på distans om du känner att du klarar det, det gjorde jag. I så fall rekommenderar jag verkligen Tornedalens folkhögskola (det är en fysisk skola också om du bor i närheten), de är väldigt sympatiska och trevliga.
Viktigt att veta är dock att man hamnar i en annan urvalsgrupp till universitet/högskola, men skriver du högskoleprovet också så lär du komma in där du vill, såvida du inte vill bli läkare eller något annat som är högt eftertraktat.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Tipsar också om folkhögskola som #4! 🙂
Har själv gått på Bergslagens folkhögskola jag gick där ett år och pluggade upp mina betyg från gymnasiet eftersom de inte var de bästa när jag tog studenten. Det var det bästa året!
När jag hoppade av gymnasiet så fortsatte jag vara inskriven på skolans IV-program, men hade praktik istället. För min del, så var det precis vad jag behövde just då.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!