Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: sex-och-samlevnad
Läst 1606 ggr
[Älskamig]
0

Syns medicin i journalen?

Syns mediciner man äter, i journalen? Någon som vet? Tänker på t.ex p-piller m.m.

Evelina!
0

Beror på. Har vårdcentralen samma journalsystem som exempelvis ungdomsmottagningen KAN de se det, men det är inte i alla fall de FÅR se det utan godkännande från dig alternativt i en nödsituation. Varför undrar du detta?

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Fridaaaa
1

P-piller är inte medicin.

Men ja, i journaler på sjukhus står mediciner. Men det kan bara dem se.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Evelina!
6

#2 P-piller är läkemedel och dem krävs det en ordination av läkare eller barnmorska för att få ta. Därav står de även i journalen.

[Älskamig]
1

#1: Funderar på att gå till umo och fixa p-piller. Men är rädd att mina föräldrar ska få reda på det vid typ sjukhusbesök eller något.

Evelina!
0

#4 Det klart bästa är att vara ärlig mot dina föräldrar om de frågar (du behöver ju inte säga det självmant, utan bara om frågan kommer upp). Men i mitt tycke finns ingen anledning för sjukhuspersonal att ta upp frågan om p-piller med dina föräldrar närvarande vid ett vanligt rutinbesök, så skaffa dig dina piller du :)

Fridaaaa
1

#3 Ja det vet jag om, själv haft p-piller.  Men, räknas inte som medicin.
Det är inte säkert att det står i journal på vårdcentralen, när jag var in ena gången så frågade de om jag gick på något p-medel också, och då hade personen läst mina journaler. Så talar enbart från egen erfarenhet.

#4 De har tystnadsplikt.

[Älskamig]
0

#5: Okej, jag får se.. Vågar inte gå själv till umo och fixa. Bor själv och har ingen nära kompis här (nyinflyttad i ny stad) .. Så får se hur det blir :)

oh-la
2

#7, den enda som kan godkänna att någon får kika i journalen är du från det att du är 18 år. ingen läkare kommer sitta och läsa upp din journal för dina föräldrar. det är heller inte så att journalen syns överallt, och i många fall får inte ens sjukvårdspersonal läsa utan ditt medgivande, om exempelvis notisen skrivits av en vårdinstans och du ska till en annan. när jag fått en remiss från vårdcentralen till en hudläkare (som exempel) kommer inte hudläkaren in i min journal utan att att fråga mig om lov, och då har jag ingen låst journal. det är heller inte säkert att en anteckning som skrivs i ett landsting syns i ett annat. är du sexuellt aktiv och inte vill bli gravid är det p-medel på recept eller kondom som gäller. att gå till UMO är verkligen inget farligt. dom är kanontrevliga och hjälpsamma på de flesta ställen.

Evelina!
0

#6 Den frågan kan de ha ställt ändå, är ordinationen gammal och läkemedelslistan inte uppdaterad på länge kan de fråga ifall du (fortfarande) äter p-piller eller ej. Jag arbetar själv som sjuksköterska och läser dagligen både journaler och sitter med på patientsamtal med läkare så har hyfsad koll på hur det kan förhålla sig. Men hur journalsystemen ser ut för olika landsting är jag osäker på och kan därför bara svara för hur det ser ut där jag arbetar samt sådant som är av nationell karaktär. Värt att nämna är dock att jag har dålig koll på hur det förhåller sig när det kommer till minderårigas journaler eftersom där har även vårdnadshavaren ett finger med i spelet. Angående tystnadsplikt så har de det, ja, men om en förälder eller annan närstående är med på ett läkarsamtal (vilket de ofta är om man är minderårig) så kommer ju även den personen att få ta del av informationen som sägs. Däremot får man som sjukvårdspersonal inte tala med någon om en annans tillstånd utan att personen ifråga gett sitt godkännande och det är tveksamt om ens det är okej om man hårdrar det.

[Älskamig]
2

#8: Bokar nog en tid … Behöver det såklart…

Fridaaaa
1

#9 Ställts mer än en gång, och då hade jag ätit p-piller regelbundet i flera år. Så tyckte det var konstigt att det frågats mer än en gång.

Den infon jag fått, så ska man kunna äta p-piller utan att föräldrarna får reda på det, även om man är under 18 år? Eller är den infon fel?
För har för mig att det bara syns i UMOs journaler att man varit där för att få sånt? Utom vid undantag?

#10 Lycka till! Kommer gå bra ska du se. Man måste inte göra undersökning eller så, utan räcker att prata 🙂 Jag var riktigt nervös första gången men släpper efter hand.

[Älskamig]
1

#11: Tror att är man över 15 år så ska det inte vara problem att gå till umo utan föräldrars vetskap..? Men jag vet inte.. 

Ska maila dem och boka tid.

Fridaaaa
0

#12 Vet de som gått dit när de varit under 15 år utan att föräldrarna varit med eller vetat om det.

[Älskamig]
0

#13: Okej.. Men står i valet och kvalet. Efter att ha googlat en massor här på iFokus har jag mest fått nackdelar kring p-piller osv (p-plåster har jag inte råd till och de andra alternativen, p-stav, spiral, p-ring m.m vill jag inte ens testa) .. Kanske blir kondom ändå bara, men jag tycker det blir dyrt i slutändan och inte 100% att man inte blir gravid. Sen har jag fast förhållande sedan 2 år tillbaka och ja…

[Tilde]
0

#14 Så länge kondomen inte är trasig är det faktiskt säkrast. Det är inte säkert att du får biverkningar av p-piller dock. Den enda biverkningen jag har fått av mina är att jag slipper mens och det är verkligen inget negativt! 😃

Om du har haft ett förhållande i 2 år borde dina föräldrar redan ha listat ut att du är sexuellt aktiv och därmed bara bli glada om du skaffar p-piller. :)

[Älskamig]
0

#15: Efter många anledningar så har vi inte haft ett öppet förhållande pga vår åldersskillnad, inte hunint träffas, dålig relation med föräldrar m.m. Så dem vet faktiskt inget om det.

[Tilde]
0

#16 Ah jag förstår. Då är det ju en annan sak.. :/

[Älskamig]
0

#17: Jo, det är ju det.. Så funderar lite på om jag ska skaffa eller inte.. :)

Fridaaaa
0

#18 Efter vad jag läst från andra trådar du skrivit rekommenderar jag det, eftersom ni inte alltid verkar använda kondom? Är i välmening, så slipper du oroa dig också, dubbelt skydd liksom 🙂

Finns andra alternativ med: p-ring, p-plåster bland annat också :)

[Älskamig]
0

#19: Tänker inte använda p-ring, p-stav, spiral etc, av många anledningar. :P P-plåster har jag funderat på, men insett att jag inte kommer ha råd till det.

silverfiisk
0

#14 "Kanske blir kondom ändå bara, men jag tycker det blir dyrt i slutändan och inte 100% att man inte blir gravid" Inget P-medel ger 100% skydd mot graviditet.. Prova p-piller om du vill det. Gillar du det inte så är det ju bara att sluta äta dem.

[Älskamig]
0

#21: Det är sant.. Men jag får se som sagt. Känner inte mig redo att gå dit själv, och min kära skolsköterska, som jag har fått lite men utav, jobbar ju ändå där. 😡 Så får se hur det blir.. Annars blir det inget sex alls, i alla fall inte för ett tag.