Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettreligion-och-samhälle
Läst 669 ggr
saaandras
0

Bara sådär?

Jag blir inte klok på alla mina tankar. Har länge undrat om jag verkligen är kristen eller ej. Jag tror att det finns någon där uppe som skyddar mig, som straffar mig när jag gör fel, som räddar mig från saker jag inte bör uppleva. Jag tror att det är någon där uppe, alltså tror jag väl på gud? Men jag vet så himla lite om kristendomen (eller religion rent allmänt) så jag vill inte/vet inte om jag kan kalla mig kristen. Och ingen annan i min familj är kristen och ber till gud eller så. Men kan man bara sådär efter 14 år komma och påstå att man är kristen, när man har förnekat det innan? (på grund av grupptryck och inte vetat något alls om det) 

Jag vet egentligen inte hur jag ska få fram det jag vill ha sagt, men alla tankar och åsikter är välkomna. Någon kristen som kan dela med sig av hur det är i sin familj? Är alla kristna? Hur gör ni/du med bönerna? 

/ Förvirrad och ovetande, nyfiken tjej.

You will never see me cry. 

saaandras
0

Kan tillägga att jag är döpt, och att jag tänkt att konfirmera mig nästa år :)

Scorpio97
1

Jag är döpt, och påbörjade min konfirmation (hoppade av i mitten). Jag är inte troende, även om jag gärna skulle vilja det, 

Men i alla fall, när jag gick i konfirmationen, så pratade jag rätt mycket med prästen. Vi diskuterade mycket gällande tro och kristendom. Han förklarade väldigt pedagogiskt om olika delar i kristendom, och hur bibeln ser på vissa saker. Trots att han visste att jag inte trodde alls. 
Så om du känner dig osäker, kanske det vore bra/roligt för dig att prata med en präst? (: Jag tror dom flesta präster tycker det är väldigt roligt att prata med en yngre person som är troende.

Annars finns det ju mycket information om olika religioner på internet, och du kommer få lära dig mycket under konfirmationen. 

Sen tycker jag det absolut inte är något fel med att bli troende "plötsligt". Speciellt inte om du tidigare dolt det på grund av grupptryck. Är det viktigt för dig att veta att du kan kalla dig kristen? (: Om du tror på någon form av gud, så är du ju troende, men det betyder ju inte att du måste följa, tro på och stödja allt inom kristendomen. 

Har inte ni haft religionskunskap i skolan förresten? Tycker vi har haft det flera gånger.

//Jessie

Scorpio97
0

Och nu kanske inte mitt inlägg var det du sökte, eller det hjälpte alls, men jag ville bara ge min syn på saken ändå (:

//Jessie

saaandras
0

#2 Att prata med en präst låter faktiskt ganska vettigt. Jag behöver egenligen inte veta om jag kan kalla mig kristen eller ej, men det hade underlättat så mycket när man väl får frågan. Råkade här om dagen ut för att någon frågade mig det och jag hade inte en aning om vad jag skulle svara så det blev mest bara konstigt…

Och självklart har vi haft religion i skolan, men vi har mest fått lära oss om hur det var förr osv. 

Och ditt inlägg var faktiskt till hjälp, så tack :)

Scorpio97
0

#3 Ja, om man får en direkt fråga kan det såklart vara enklare, det tänkte jag inte på. Jag har nog faktiskt aldrig fått den frågan, tror jag. 

Vi har en troende tjej i klassen och hon kallar sig själv kristen om någon frågar. Detta trots att hon inte går i kyrkan, inte ber samt bryter mot vissa "regler" som finns inom kristendomen. Vi upptäckte även att jag visste mer än henne om kristendom. Men hon anser ändå att hon är kristen eftersom hon tror på gud (: Och vad jag har märkt verkar ingen tycka det är fel eller konstigt. 

Har du gått i kyrkan någon gång? (: Jag tycker faktiskt det är väldigt intressant om man har en bra präst, trots att jag inte ens tror.

//Jessie

saaandras
0

#5 Har ju varit i kyrkan vid konfirmationer, dop, bröllop, skolavslutningar osv :)

Scorpio97
0

#6 Okej (:

//Jessie

[MikeW]
2

Man måste inte tro på någon religion vettu..

Du kan väl bara se dig själv som troende men inte del av någon religion? Det finns så många olika religioner med olika synpunkter och saker, att välja bara en eller inte tro alls är dumt.

Läs igenom alla religioner istället och ta ur alla delar du tycker låter bra och logiskt och gör din egen lilla personliga religion. Finns inte bara en religion som stämmer, om ens någon av dom gör det.. Det vet man ju aldrig.

Själv tror jag på att man lever efter man dör men tror inte på någon gud eller att jesus finns eller vad dom andra heter i andra religioner.

Tror att det man tror på är det som kommer hända, är man kristen och tror på himlen och helvetet så hamnar man i himlen eller helvetet, tror man att inget finns efter man dör så är det precis det som händer.

Det kan förklara varför massa människor som dött men kommit tillbaka vid livet ser och upplever olika saker.. Vissa är kristna och ser jesus, vissa är ateister och ser inget osv osv.

Fast det är bara min tro. Som sagt det finns otroligt många religioner, och otroligt många olika synpunkter på saken. Det finns inte bara en som är verklig, det finns inte bara en tro som stämmer. Och man behöver verkligen inte vara inom en religion för något man tror.
Visst vill du vara kristen och följa allt en gammal bok säger så kör på det, annars kan du bara vara fri och tro på vad du än vill och känner stämmer. Du behöver inte säga att du är ateist, eller kristen, eller buddist eller något annat. Du kan säga att du är troende.

Orka religion, det är för mainstream ;p

saaandras
0

#8 Väldigt bra sagt, tack :)