Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 1000 ggr
321directioner321
2014-05-24 20:24
0

Längd..

Hej alla, Jag har rätt länge varit 156 cm lång. Jag är en 14 årig tjej och tycker detta är jätte jobbigt! Får tråkiga komentarer om det hela tiden som gör mig ledsen.. Finns det något sätt man kan bli längre? Kan man äta något specielt?

Scorpio97
2014-05-24 20:30
0

Du är bara fjorton, så det kan hända att du växer mer (: Det är många som växer fram tills dom är arton ungefär.
Finns inget annat sätt att bli längre, eller något man kan äta (dock om man äter för lite, och får näringsbrist så kan man sluta växa för tidigt)

Sen är ju inte 156 cm en direkt ovanlig höjd tycker jag. Jag är 165 cm, och jag vet många som är i min längd eller kortare. Strunta i dom tråkiga kommentarerna, även om jag förstår att det är svårt!

//Jessie

321directioner321
2014-05-24 20:33
0

Men hur är det med mensen? Växer man inte som högst 8 cm efter att man har fått den?

Thildalulu
2014-05-24 20:46
0

Är snart 16 och är runt 160, vet hur de känns att va kort och jag har inte alltid gillat de.. gör väl inte de nu heller men jag är nöjd med min kropp i övrigt, bara att jag råkar va lite mindre ^^ tänkt positivt istället

Scorpio97
2014-05-24 20:48
0

Jag tror det är olika, vissa slutar växa väldigt tidigt och andra får en spurt i slutet på tonåren. Jag tycker då det låter väldigt underligt att man bara kan växa ett visst antal cm bara för att man fått mensen.

Min syster var ganska kort hela högstadiet, och nu (hon fyller 21 i år) är hon 172 cm (: 

Men som sagt, strunta i vad dom andra tycker. Det är inget fel på din längd.

//Jessie

Fridaaaa
2014-05-24 21:31
0

#2 Nja stämmer inte riktigt. 

Lugn du är bara 14 år. Du kommer att växa mer. 
Hade snackat med dem som säger såna kommentarer, eftersom de gör dig ledsen, om jag vore du, eller pratat med någon vuxen kring det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Saaara
2014-05-24 21:51
0

Jag  är 20 år och 153 cm och vart sånhär sen jag var 13 så det är inte alls säkert att du kommer växa mer. Men se det positivt. Det är gulligt å va kort tycker jag :) Jag är jätte nöjd med min längd.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

stinus
2014-05-24 21:51
0

Är själv 17 och är 153cm, tycker om att vara kort, strunta i dåliga kommentarer och försök att acceptera din längd eller utseende överhuvudtaget :)

Regnbågehell is empty. All the demons are hereRegnbåge

[..$Dog$..]
2014-05-24 22:03
0

TS: dricker du röker? 

och ni andra som är korta har ni druckit rökt under er barndom? 

om man gör detta innan man fyllt 22 ungefär slutar kroppen växa och din hjärna också tänk på detta

[rumelle]
2014-05-24 22:04
0

Det är fullt möjligt att du har en bit kvar att växa, men det är lika möjligt att du inte har det. Din bästa riktlinje är dina föräldrars längd och hur gamla de var när de slutade växa, men det behöver inte stämma. Det kommer kännas lättare om du lär dig att bara acceptera din längd oavsett vad den är. Det är ju tyvärr inte så mycket man kan göra åt den om man inte är nöjd.

Fridaaaa
2014-05-24 22:04
0

#8 Nja beror helt på mängd och andra faktorer. Vet flera som druckit regelbundet på helger i tidig ålder men de har blivit långa :P Och vissa kortare. Men tror det hade blivit så ändå.

[..$Dog$..]
2014-05-24 22:11
0

#10 ja det är ju sant men det är ju också fel o börja då man kan bli beroende..

[..$Dog$..]
2014-05-24 22:13
0

TS: ett tips om du börjar springa, jogga träna med benen kommer du få växtverk:) och då börjar du växa så enkelt e det:)

Fridaaaa
2014-05-24 22:16
2

#11 Ja man kan bli beroende när som. Men ja, det är inte vidare smart att dricka sig full mm som tonåring nej.
#12 Man får inte växtvärk för att man springer/joggar/tränar benen eller växer för att man gör det :P Vart har du läst det?
Man kan få tränignsvärk däremot när man tränat, har dock inget med växande heller att göra.

Splitter
2014-05-24 22:32
0

Jag är 149 centimeter, men jag har lärt mig att strunta i alla komentarer över min längd. Det är jobbigt när skolsystern påpekar att jag borde äta mer för att komma ikapp dem andra i längden, för det hjälper inte. Jag äter ju faktikst inte dåligt. Tyvärr har jag inga tips. Men ifall dem som är taskiga inte har något bättre för sig än att reta dig kan du ju alltid försöka strunta i dem.. :)

Never look down on someone unless you're helping them up ~

Halcyon
2014-05-24 22:41
1

Jag har växt typ 8 cm sen efter jag fick min mens. Är 176 just nu och det är inte heller så roligt.. :( Men det är oftast så: Korta vill vara långa, långa vill vara korta. Alla är fina som dom är och du kommer förmodligen växa ett tag till!

we're always chasing that paradise

Saiipz
2014-05-25 09:19
0

Jag var relativt kort ( cirka 158 cm ) stor del av min barndom/tonåren, sen ett tag efter jag fick mensen så sköt jag i höjden och växte 12 cm på två år.  Mycket mer än vad man bör göra i och med att man bör som normalt växa två centimeter per år. Är helt okej nöjd med min längd på 170, men tycker man kan vara det om man är i TS längd med :)

Så kan lika gärna bli så att du växer mer, men kanske inte i vilket fall så är det okej! :)

* Efter jag vuxit så mycket får man ändå tänka på alla de bristningar jag fick med mig efter!

Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..

Rebecka117
2014-05-25 10:14
2

För det första måste jag säga att jag tycker att du inte alls borde vara missnöjd med din längd! Min lillasyster är också 14år och runt 156-158 cm lång och klagar över det hela tiden så jag tänker säga samma sak till dig som jag brukar säga till henne!

Det finns så himla mycket normer i vårt samhälle och väldigt många tycker att man "ska" vara lång. Men vet du vad? Det spelar faktiskt ingen roll om man är 150 lång eller 180. Det är fortfarande det på insidan som räknas! Jag tycker du har en fördel för att alla killar gillar hellre korta än långa tjejer! ;) 

Hur lång man blir beror ju på gener, min farmor t.ex är väldigt kort (150) så min lillasyster har fått min farmors gener medan jag är jämnlång med min mamma(167-168 cm lång). Så man kan tyvärr inte bestämma hur lång man kan bli.

Måste även lägga till att jag var den kortaste personen i klassen från åk.1-åk7 så jag vet hur det känns att vara kort.I've been there, hehe. Men sedan efter jag fick min mens när jag var omkring 13/14 så växte jag 6 cm på en sommar(3 månader!!) Helt sjukt nu när jag tänker på det, gick från 152 till 158 över sommarlovet och sedan dess har jag växt drygt 10 cm till, men det var inte det som var poängen! 

Om du inte har fått din mens än eller fått en för ett litet tag sen kan du nog räkna med att du växer några cm till. Du borde inte vara missnöjd med din längd, det är jättevacker att vara kort och jag hoppas att du också tycker den en dag. Om du vill vara längre kan du alltid sätta på dig ett par klackskor, men ja, det är ju en kortvarig lösning!