Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etiketthusdjur
Läst 3256 ggr
[Tilde]
0

Ni med hund

Ni som har hund, vad kostar det för er i månaden med mat och grejer? Jag vill ha en flappe och de är tydligen en av de billigaste i försäkring i alla fall *score!* 👍

Vill kunna räkna ut en budget som jag satsar på att nå så vi kan skaffa hund inom en snar framtid. Såklart med en besparing till eventuella veterinärbesök osv. - Hur mycket tycker ni är rimligt att ha till det?

Jag tänker då att leksaker kan man lätt göra själv och behöver inte vara en stor utgift varje månad. Godis kan man ge i form av kycklingbitar - Vi har alltid kyckling hemma i alla fall, haha. Så ja, jag tänker inga stora summor då man kan göra det billigare utan att snåla! Är det rimligt med ca 600-700 kr om månaden till mat, bajspåsar och försäkring? Dyrare eller billigare för en valp? Det handlar alltså om en finsk lapphund, medelstor hundras (hade tänkt mig en tik om det gör någon skillad).

Mitt mål är att kunna spara ihop nog till en hund nästa sommar… senast året efter det. Vill såklart inte lägga undan enorma summor varje månad då jag har ett hus att betala för. 🤪 Tacksam för svar och hjälp!

[heliotrope]
0

Vad kul att du vill skaffa hund! Mycket jobb, men så himla härligt sen i slutändan. Min Chihuahua-kille (renrasig) fick jag för 11.000:- Saker och sånt som en valp behöver: Max 2000:- (tror det kostade max 1000:- faktiskt) Vaccination: ca 500:- SKK medlemsavgift: kommer ej ihåg, olika. Årsavgift försäkring Folksam: 1.800:- Operation (tänder): fick dra ut 10 st… 5280:- Mat: Liten ras, har haft honom i snart ett halvår, maten har kostat max 500:- på den tiden D: Hoppas det ger ett litet hum. Alltid bra med buffert om olyckor sker osv! Annars behöver man inte spara så jättemycket tycker jag, men kanske har haft tur.

[Tilde]
1

#1 Tack så mycket för ditt svar! :) Det låter ju inte alls så farligt, speciellt med tanke på att veterinärbesöket inte var så dyrt trots 10 tänder!

Ska skriva upp en ungefärlig lista med utgifter och se var jag hamnar på.. så kan jag jämföra med svaren jag får 🙂

[heliotrope]
0

Och det är dessutom en utgift som kom fem månader efter att jag skaffade honom! :)

molam
0

Fyra dogs!

2 äter Doggy Professional Xtra Aktiv Ca 300-399 för en säck på 15 kilo räcker 2 månader
2 äter Pedigree Vital protection 250-299 får en säck på 12 eller 15 Kilo Räcker ca 2 månader

Försäkringen har vi bara på 2 hundar, tror det är 500 per hund i månaden så det blir ca 1000

Vaccinering alla 4 vartannat eller varje år minns inte riktigt xD MEn vår Vet tar 500 för alla

Hundpåsar max 100 per månad

Oväntade utgifter 2000-5000 per månad (Mest för att vi har 2 gamla hundar varav ena har en sjukdom i ryggen så det är regelbundna koller samt medicin och gammtiken har vi stenkoll så att inget händer med livmodern så där är det också regelbundna koller, samt att vi måste ha lite mer undanstoppat ifall nån av dom gör illa sig eller så! ^^

Till valp!

Hundens kostnad i vårt fall 8000-13000 som senaste kostade
LEksaker nu har jag inte stenkoll på detta då våra hundar inte är förtjust i leksaker, men Speedy köper och köpte vi bollar till (Allt som dög) 100-500 kr Beroende på mängden bollar och kvaliten ^^
Shaggy HAr de bara vart dragkamp som gällde så nått liknande där 100-500 beroende på mängden och kvaliten

Valp vaccinet minns jag inte vad det kostade xD Men allt som allt sammanfattat

Förutom hunden 2500-3000 per månad tror jag det hade var för vår del om vi bara hade en ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

oh-la
2

jag hämtar min valp om en vecka :) ska bli skitspännande, en min budget kommer vara något högre eftersom vi kommer köra på hunddagis de dagar vi inte kan vara hemma med valpen :)

engångskostnader nu i det närmaste:

• valp 15000

• koppel och halsband, typ 200

• säng 600

• matskålar (vill ha stadiga i keramik) 400

• lite allmänvård, typ klotång, schampo, lite vårdgrejer mm. 400

• säkring till hemmet (kompostgaller och sådant) 300

• valpkurs runt 2000

• vaccination runt 500

• resan för att hämta hem henne, ca 700

• leksaker (vill INTE göra egna leksaker till en valp som demolerar typ allt på 5 minuter. hade precis in en katt för akut op med skit som fastnat i tarmen… 20 000 kr gick det lös på för 2 nätter) runt 400

första halvåret kommer hon kosta förutom mat runt 20000

sånt vi betalar varje månad

• mat, våran äter färskmat, ca 16 kr per korv och en halv om dagen så runt 250 kr i månaden.
  • försäkring, runt 400 / månad
  • hunddagis 3000
  • lite kurser, utslaget på ett år, kanske nån hundralapp
  • påsar och liknande har jag räknat på max 100/månad
  • godis (vet inte om man vill springa omkring med kyckling i fickorna ute i skogen :P) tuggben och liknande runt 200
  • lite allmänt typ nån leksak eller så utslaget, kanske 50
  • årlig vaccination, typ 100

ca 4000 i månaden hamnar vi på då :P men då kostar hunddagis mycket av det.

nu har jag säkert missat nått, men jag räknar generellt på mellan 4000-5000 i månaden, och då borde jag vara safe. vill inte stå och gå back, så räknar hellre högt :P

[Tilde]
0

#4 Tack för ditt svar! Låter inte som några "farliga" summor, utan som jag hade förväntat mig ungefär. 🙂 Nu ska vi ju bara ha en vovve så jag kan tänka mig att det blir något billigare. ^^

Men vad tror ni är bra att han undanlagt till veterinärbesök till exempelvis skador? Det blir ju såklart mindre med försäkring, men kan ändå kosta en hel del beroende på. Vad bör vara minimum?

molam
0

DEt eror ju på vilken skada hunden får vissa vet besök kostar 250 medans andra kostar 15000 ;)

Men skulle säga på bara en hund 2000-3000 kanske

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

oh-la
0

#6, det beror helt på försäkring. jag väljer If som försäkringbolag på mina djur. dom har fast självrisk på 2500 kr. då kostar det alltså allid 2500 oavsett om besöket kostar 3000 eller 50000. agria har en fast del och en rörlig del. alltså man betalar alltid typ 1000 kr fast och sedan 15% på försäkringsbeloppet. billigt om veterinärräkningen är billig, dyrt om den är dyr.

sedan ska man vara medveten om att ett veterinärbesök kan bli ruskigt dyrt… ska du ha hunden oförsäkrad skulle jag säga att du minst bör kunna punga upp med 50 000-100 000. min ena katt ha på 3 månader kostat 40 000 på två veterinärbesök. nu har jag ingen försäkring kvar, så händer det något nu får jag lägga ut själv…inge kul :P

[Tilde]
0

#5 Missade ditt svar! Gud så spännande, vilken ras ska ni skaffa? 😃 Oj, vad var det som fastnade i kattens tarm?? Jag tänkte hemgjorda typ såna där tug of war-snören och allt möjligt man kan göra utan småsaker och farliga ämnen.

Oh men kycklig kan man ju ha i en påse så kladdar det inte i fickorna xD Ja utan hunddagis blir det ju bara runt 1000 kr för allt. :) Det har du helt rätt i, hellre lägga till lite extra än stå där utan nog med pengar!

#7 Oj bara? Jag trodde man skulle ha typ 20 000 kr i besparingar till vet. 🤪 Haha känns bra att jag siktade lite högt där!

oh-la
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 hahahaha! bara jag som får rysningar av att stoppa handen i fickan och hamna rakt i en klump strimlad kyckling :P vet inte om det är så hygieniskt, tänker på salmonella på fingrarna och sånt skit :P bättre då kanske att torka lever i ugnen så blir det inte så kladdigt och äckligt plus att du kan ta på dig själv utan att ligga och kräkas i salmonellainfektion :P

ett snöre som hon hade lekt med och lyckats svälja… fy fan, satt i bilen och bara grinade när veterinären ringde och sa att dom skulle akutoperera henne och att vi nog skulle i alla fall förbereda oss på det värsta… tack och lov gick det bra, men fy fan (ursäkta svordomarna, blir fortfarande helt skakig) vad hemskt det var att vänta på svar den kvällen och man inte visste om man skulle få hem sin katt levande…

en liten staffe-tjej ska vi hämta :D

[Tilde]
0

#10 Det har du rätt i, men å andra sidan kan man ha handskar med så man slipper pilla på rå kyckling xD Jag vet inte, hahaha

Men oj vad läskigt! Usch, värsta mardrömmen ju när ens djur blir akutsjuka! Hemskt! 😕 Tur att det gick bra i alla fall!

Men herregud vilken sötnos! 😍 *inte alls avis… hurmm*

Sugar Mist
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en australian shepherd valp på 7½ månad, han kostar ju en del haha! Han käkar spannmålsfritt färskfoder för 600kr i månaden, försäkringen går på drygt 300kr möjligtvis, sedan behövde han en ny sele då han växt ur alla sina, där vare 200kr, sedan 4 ben för drygt 100kr och sen får han ju råa ben då och då och det kostar inte så mycket då vi slaktar egna kaniner som han får. Så summan av kardemumman har han kostat drygt 1300kr. 

Inte jättebilligt med hund helt enkelt :P

-

Turast
1

Jag har då en kh Collie (62 cm i mankhöjd, så räknas väl som stor) 

Så här är väl saker som jag köper /månad och vad det kostar

Inköpspris (hunden asså): 12 000:-
Mat/månad: 525 kr, han äter VoH (färskfoder)
Bajspåsar: asså går kanske åt 2 st /dag på vardagar när jag är i stan, annars bor jag på landet där han skiter i diken och så :) så är ingen direkt månadskostnad :)
Halsband/sele och koppel: har väl lagt max 400 på det under tiden jag haft honom
skålar: max 100kr, jag har köpt på loppis ;)
Bädd:köpte en bia för 50kr på en loppis och har sytt en själv av en madrass
Leksaker: Jag köper billiga eller gör själv av flätade fleecefiltar :) Han älskar att kampa med dem!

Ben: Jamie äter inte råhudsben utan han får riktiga köttiga ben som jag köper hos slakteriet för 10 kr/kg :) Brukar köpa 10 kg per ång så det räcker ju ett tag!
Godis: Jag gör eget godis, antingen hemgjorda leversnittar eller torkat lamm/kyckling hjärta. Max 50 kr/månad kanske jag gör för.. brukar göra mycket på samma gång :)
Vaccination: tror det är 100-150/år? Min har inte fått ettårssprutan än ^^
Övrigt 

• Regn/vintertäcke: ca 300kr/st 

• Försäkring: jag tror den går på under 200/månaden, men betalar per år så vet inte exakt månadspris :)

• Kurser: Har gått valpkurs för 800:- och sen blir det vardagslydnad och agility till hösten och de är lite dyrare tror jag

• dragsele: 399kr 

• klövjeväska: 180kr

Så per månad blir det ca 750/månad :)

Sammanlagt har jag väl lagt 20 500 kr på honom under tiden jag haft honom, 7,5 månader (köpte honom när han var 3.5 månader och nu är han snart 11 månader!) 

Oj långt inlägg men det blir mycket kostnader första året :)
Sen ska han röntgas i höst så det blir ytterligare 1500 kr :P

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

youandyou
0

Har en blandras tik. Shih-tzu / lhasa apso. Hon kosta 4500:- & resan kosta väl 700:- Nu betala jag cirka 300:- månaden för henne. Ca 200:- för doggy professional extra valp 7, 5kg. Räcker två månader. Försäkringen kostar ca150:- /månad. Bajspåsar 20:-/ månad. De är ungefär 3 rullar. Sen köper jag stora påsar hundben nu så de blir väl en 5:- var månad. Och lite gott godis, men använder hennes eget foder och typ ost. De jag köpte innan hon kom. Skålar i plast - 30:- Borstar, kam, klosax 150:- Shampoo/ balsam 200:- Bädd från biltema (rekomenderar) tror de var ca 150:- Leksaker / ben- 200:- Koppel oh halsband - 150:- Massa filtar 10 :- stk Klicker 10:- Tandkräm och tandborste 100:- Sen när hon kom så blev hon sjuk så blev special foder 1 kg ca 100:- och så något pulver. Registrering i jbv ca100:- och 2 valpsprutan 280:- & valpkursen 1000:-

Sugar Mist
0

#12 Märker nu att jag glömde skriva "denna månaden", så det ska vara "1300kr denna månaden" HAHA

-

[Tilde]
0

#12 & #13 Tusen tack för alla svar! Jättebra information! 😃 Självklart är det inte billigt att ha hund, men det är heller inte så dyrt ändå med tanke på att det är just en hund vi pratar om! :) Tycker det låter helt ok med utgifterna, även om det är 400 eller 2000 kr per månad 😂

[Tilde]
0

#15 Hahaha förstod det! Extremt billig hund annars 😉

[Tilde]
0

#8 Såg ditt inlägg först nu xD Vi ska självklart försäkra hunden! Har hittat en försäkring på under 1000 DKK hos Agria för den högsta livsförsäkringen och även högsta självrisk (hellre lägga undan pengar om det behövs än att betala massa "i onödan" tycker vi). 🙂 Så det är positivt hittills med kostnaderna! Vi undersöker nu vad maten skulle kosta - vi är ganska petiga med vad hunden ska äta!

Sugar Mist
0

#18 Vet inte hur agria är i danmark men i sverige är den extremt krånglig vid ersättning.

-

[Tilde]
0

#19 Jaså? Hurdå? 😮

Sugar Mist
0

#20 Jag har inte haft några problem med dom då jag inte har dom men söker du lite på Hundar iFokus så ska du se att det är en hel del

-

[Tilde]
0

#21 Okej ska kolla upp det! :O

Fridaaaa
0

Roxy per månad
Färskfoder bravo, runt 100 kr/månad
Försäkring Folksam: 100 kr/månad (50.000kr försäkringen, alltså "mellan", var den högsta när jag försäkrade i höstas)
Godis: Max 50 kr/månad
Inköp: Fick henne men skulle kostat 4000kr
Hundbajspåsar: Köpes inte ens varje månad, så max 20 kr/månad

Engångskostnader/årsvis
Vaccination: 380 kr
Sele: Ja 100-300 kr
Koppel: 50-200 kr
Matskål: 50-100 kr
Vattenskål: 30-40 kr
Jordbruksverket vid registrering: 50 kr (gjorde detta själv)

Liten hund på 3,8 kg.

Lillan per månad
Torrfoder: Just nu Acana, 500 kr/månad ungefär
Försäkring Folksam: Har jag inte i huvudet nu
Godis: Max 100-150 kr/månad (då ingår tuggben med, lite dyrare till stor hund)
Inköp: Fick henne men skulle kostat runt 8000kr tror jag (renrasig)
Hundbajspåsar: Köpes inte ens varje månad, så max 20 kr/månad

Engångskostnader/årsvis
Vaccination: 380 kr
Sele: Ja 100-300 kr
Koppel: 50-200 kr (delar med Roxy)
Matskål: 50-100 kr
Vattenskål: 30-40 kr
Jordbruksverket vid registrering: 50 kr (gjorde detta själv)

Sankt bernhard på 50 kg.

Så månadskostnaden för våra två hundar sammanlagt är på max 1000kr/månad.

Jag är inte medlem i klubbar eller liknande.

Agria rekommenderar inte jag heller, brukar krångla och så, nej ett av mina sistaalternativ

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
0

#23 Tack för svar Frida! Låter ju inte så farligt 😃

Men ska hundar vaccineras varje år? Är inte det jätteofta? o.O

Michaela-N
0

Det kan vara krångligt med ALLA försäkringsbolag att få ut ersättning. Jag har haft Agria till mina hundar så länge vi haft dom, 7 år, har aldrig varit krångel med det, inte ens när min 11-åriga tik opererades för juvertumör. Fick även i år ut på försäkringen när min hund utreddes för njurproblem med urin- och blodprov.

Så jag är nöjd med Agria, har aldrig krånglat för mig. Däremot tycker jag att premien är lite väl hög, lönar sig inte så värst mycket så därför tror jag absolut att det finns effektivare bolag, men att det ska vara krångligare att få ut ersättning från Agria än från andra bolag är nog mest en skröna.

#24 Jag vaccinerar varje år, men om man inte vill ha skydd mot kennelhosta så behövs det endast vart fjärde år.

[Tilde]
0

#25 Vad bra! :) Tänkte också att om de är så dåliga borde de inte vara ett av de största försäkringsbolagen här i Norden. Jag ska skriva upp Agria på listan, för de hade ändå en väldigt billig försäkring som täckte allt! 

Ska läsa på om kennelhosta… men det låter ju inte som något man vill riskera!

Turast
0

Min hund hade kennelhosta för Nån månad sen oh den var INTE kul… så rekommenderar att vaccinera mot det!

[Tilde]
0

Jag har räknat på att vi kommer att hamna lite under 20 000 DKK det första året med hund, försäkring, vaccination och alla tillbehör (mat, skålar, borstar, sele, koppel, handduk, schampo, leksak, säng, kloklippare, tandborste, tandkräm, reflexhalsband, osv.). Då la jag till lite extra bara utifall. Med ca 2500 kr i självrisk blir det runt 22 000 kr första året, men de 2500 har man ju kvar om inget händer. :)

Därefter blir nog månadskostnaden runt 600 kr (räknat med mat [vi vill ha ett bra foder och Mads är helt insatt på ett dyrt ett], försäkring och hundpåsar), mer eller mindre beroende på om man vill köpa till något extra, typ halsband eller ny leksak. Fast hundfodret borde räcka längre än en månad, så det blir nog mindre i utgift ena månaden och mer nästa.

Vad tror ni om det? Låter det logiskt? 🙂

Fizzy
0

Ska inte många hundar klippas också? Vet att en blandras jag känner kostar 600-800 att fixa till. Tror det är 2 gånger om året eller så.

May the Gerbils be with you :3

[Tilde]
0

#29 Tror inte flappar ska klippas då de är spetshundar och fäller riktigt mycket 2 gånger om året. 🙂 Det är väl bara om man vill trimma till dem, men då hade jag hellre gjort det själv 😂

Fizzy
0

Okej då. Vet att ägaren jag känner är lite skakig så hon undviker att klippa klor och päls för hundens bästa 😂

May the Gerbils be with you :3

[Tilde]
0

#31 Ah! Jag har kaniner så jag är van att klippa klor… men tänkte uppfostra den framtida hunden till att vara lite mer stilla än kaninerna vid kloklippning. xD

Tydligen bör man inte raka eller klippa pälsen på en finsk lapphund då den ändrar struktur då(?) och naturligt skyddar den mot både kyla och värme. :)

Wenniz
0

Roligt att du funderar på att skaffa hund! :) Precis, man klipper/trimmar inte en spetspäls utan bara kardar den under fällningstid. 

Så här ser det ut för mina hundar i alla fall…

Morriz renrasig Whippet

• Mat på 2 månader 15kg säck - 500kr (hundarna - delar mat)
  • Vaccination 300kr-400kr (detta är ju bara i gång per år)
  • SKK & Rasklubb - 395kr/år
  • Brukshundklubb/Sveriges Hundungdom - 250kr/år (om jag minns rätt) + kurser + tävlingsavgifter.
  • Försäkring/år - 2'688kr
  • Godiskonstander/år - ligger nog runt 600 lappen eller mer.
  • Bajspåsar - tro det eller ej men vi ligger nästan ned över 1'000kr på bajspåsar till denna hund!

Sheila blandras

• Mat på 2 månader 15kg säck - 500kr (hundarna delar mat)
  • Vaccination 300kr-400kr (detta är ju bara i gång per år)
  • SKK - 395kr (tror jag, kan vara någon liten skillnad)
  • Mediciner - Blå/Grönläppad mussla 299kr (6 månader) - Benmjöl 75kr (6 månader)
  • Sedan alla veterinär och rehab konstnader osv osv men det behöver jag ju inte ta upp. :)
  • Försäkring/år 3732kr
  • Nederlandse Kooikerhondje -
[Tilde]
0

#33 Tack för ditt svar! :) Jag hade helt glömt det med rasklubb. Får kolla upp vad det kostar här i Danmark och om jag vill ställa ut eller vad jag vill göra. 🤔

Jag blir i alla fall mer och mer hoppfull då jag inte tycker att det är så väldans dyrt! :)

Portie
0

Har en portugisisk vattenhund och såhär "mycket" kan det kosta en månad där man köper mat osv:

• Mat: 460 kr
  • Försäkring: 250 kr
  • Klubbmedlemskap (inbetalning en gång per år): 600 kr
  • Utrustning (borstar, saxar, koppel, sele osv): 200 - 400 kr
  • Godis: 100 kr
  • Vaccination: 300 kr

Såhär kan det alltså se ut en månad där man köper mat, betalar medlemskap och vaccination. Detta gör man ju inte varje månad utan bara en gång per år, mat köper jag varannan till var tredje månad ca.

Så denna månaden t.ex. så har vi bara haft försäkringen och bajspåsar som utgifter så ca. 260 kr har jag spenderat på Hugo denna månaden. Jag har ju även en klippras men eftersom jag klipper honom själv så kostar det inte speciellt mycket för mig, schampo och balsam kan gå på ca 200 kr kanske.

Fridaaaa
0

#24 Nej det måste dem inte om de inte ställs ut, tävlas eller så. Mot kennelhosta är årligen om man kör på det 🙂 Vissa vaccinerar varannan/vartredje år ockå, den ena är var tredje år tror jag.

#32 Nej stämmer bra, man rakar inte dem, blir att pälsen kan förstöras istället.

#20 Kennelhosta kan de få även om de är vaccinerade MEN symtomen brukar bli betydligt lindrigare om hunden är vaccinerad

[Tilde]
0

#36 Kollade upp vaccination mot kennelhosta, kostar bara ca 150 kr :) Det är ju en väldigt liten summa för ett helt år i alla fall! Läste även att hunden ofta blir bra av sig själv utan vaccin, men hellre vara på den säkra sidan :)

Tror jag skulle vilja ställa ut eller kanske träna agility eller nått. Utställning verkar inte så kul, men å andra sidan är det ju häftigt med en hund som kanske vinner massa priser och grejer 😎

Fridaaaa
0

#37 Vad billigt 😮 325 kr kostar enbart kennelhosta här.
Nja de kan bli bra men även tvärtom, i regel behövs behandling om de inte är vaccinerade då det brukar ta "hårdare" då så att säga. Så har jag fått lära mig i alla fall.

[Tilde]
0

#38 Minns inte om det kanske var i samband med annat… 🤔 Får kolla upp igen, haha, men det var ingen stor samma i alla fall. Lätt värt att lägga ut i vilket fall som helst!

Fridaaaa
0

#39 Ja precis! Är ju bara en kostnad per år.
Den stora har vi inte vaccinerat årligen, då hon sällan är med någonstanns, men blir nog det nu när vi har den lilla som är med lite överallt.

Matte516
1

18# vad kommer hunden äta? lite nyfiken…

Jag skulle tipsa om Taste of the wild, ett torrfoder utan spannmål med grönsaker och kött I. små lättätna bitar :) man kan stoppa undan lite av maten till träning, om hunden är tillräckligt matglad.

Sedan är färskfoder bra och naturligt, men det är svårt att stoppa I fickorna till träning X-)

Lycka till med hunden, vi har haft vår I snart ett halvår nu! :)

Hälsiningar från mig

Turast
1

men man behöver ju inte belöna med fodret? Ja torkar lever och hjärta som godis vid träning :)

[Tilde]
0

#41 Minns inte vad det heter, det var sambon som hittade det… Men det var tydligen jättemånga som hade rekommenderat det. 🤔 Ja det är ju sant att man kan ta matbitar som godis också :)

Har faktiskt funderat på att barfa hunden, men vill gärna läsa på om det och säkra mig om att jag kan få tag på allt som behövs. 

#42 Det är ju också smart! Är hunden matglad blir den nog glad för vad som helst 😂

Turast
0

Min hund är extremt matglad men man märker hur mycket mer arbetsvillig han blir för en bit torkat hjärta än en torr liten torrfoderklump ;)

[Tilde]
2

#44 Det förstår jag, det har varit samma sak med hundarna jag har varit hundvakt åt - torrfoderbit är "meh" medan riktig mat är "your word is my command". 😂

Turast
0

Haha så är min hund XD Fast han är mer, torrfoderbit "hm… okej då.. det är ju något iallfall.." 😃