Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 698 ggr
Jozzi
2014-05-26 20:38
0

Navelpercing??

Hej! Är en tjej på 14 år(fyller dock om mindre än en månad). 

Jag har viljat ha navelpercining i lite över ett halvår, men får inte. Jag vet att det är stor infektions risk, men då jag är väldigt nog med rengörning(tex till mina töjningar i örat) och är själv rädd för infektion så skulle jag vara extremt noggrann med rengöringen. Dessutom använder jag inprincip bara stora och långa tröjor, så då borde det inte komma in lika mycket smuts. 

Och ja, jag kan stå ut med ett litet ärr i naveln efteråt, för det är ju ändå nu i tonåren och tills man är kanske 25 man vill ha percingen. 

Jag har bara A:n, B:n och några C:n i betyg, gör det jag ska för det mesta och är (tycker jag själv) en väldigt ordentlig tonåring. 

Men eftersom mina föräldrar fortfarande säger nej efter mina argument.. så frågar jag er(vuxna). Hur skulle ni tänka om ert barn ville ha navelpercing när hon fyller 15? 🤫

Lia
2014-05-26 20:41
0

Vi alla här är ju tonåringar… Eller ja, de flesta av oss. Vi är således inte "vuxna" med barn/tonåringar hemma. Men skulle jag nu ha en 15-åring hemma, tjatandes om navelpiercing, så skulle det bli ett blankt nej. Det är en svårläkt piercing, och det vill inte jag ha på mitt samvete. Det hade alltså min unge fått experimentera med själv när den har åldern inne.

Afturelding
2014-05-27 16:39
0

Håller med ovanstående. Även om man är noga med hygien så krävs det inte mycket för att irritera en navelpiercing. Det räcker med att någon råkar peta på dig lite hårt i princip, även utanpå kläder. Tränar du så kan det också vara ett problem, och det gör ju de flesta i din ålder eftersom att Idrott och hälsa är en del av skolan. Skulle du få en boll på magen så kan du glömma att den läker bra.

Jag är glad att jag väntade med min tills jag blev 19!

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[EmmiieErixon]
2014-05-27 16:53
0

Är inte vuxen men pratar med egen erfarenhet. 

Skaffade min när jag va 12. Det handlar om förtroende till sin tonåring och infektionsrisken finns ju kvar även när du blir äldre. Själv är jag ganska hårdhudad så jag hade inga alls problem även fast jag höll på med hästar, dusch och bad och diverse annan träning.  

Sen är det ju en annan sak om att ångra sig när man blir äldre. Men en navelpiercing är mindre ''ful'' sen om man tar ur den än en töjning, läppiercing eller annat som syns mer. 

Lycka till!

Frosstis
2014-05-27 18:19
0

Jag skaffade min navelpiercing i januari, fyllde 15 i augusti förra året. Som sagt är det en svårläkt piercing men trots att jag går i kickboxning, och får sparkar i magen så är den inte infekterad och den läker bra. Jag ser dock till att skydda den noga innan träningarna.

Fyller du 14 eller 15 om en månad? De flesta seriösa studiorna gör inte piercingar på personer under 15 år (förutom öron osv).

Natalieforsbom
2014-05-27 19:04
0

varför ska man inte få ? så tänke jag, jag har tung piercing visst mina föräldrar var lite emot det men du visar inte n tungpiercing så och samma sak gäller navel piercing.. 

anser inte att det är hemskt elle någe! de ä din kropp varför ska inte du få se ut som du vill för ? du kan ändå ta ut om du inte vill ha kvar och så! :)

Officielle
2014-05-27 19:17
0

Så länge man är under 18 år är det ett beslut dina föräldrar måste vara med på. Håller med andra om att de lätt blir infekterade. 

Ångrar att jag gjorde min när jag var 13, dels för att jag gick till en oseriös salong och för att jag höll på med boxning och badminton och inte kunde göra övningar som gick ut på att magen skulle böjas lite. 

Håller fortfarande på med sporterna men har ingen navelpiercing längre. Funderar på att ta om en, mer seriöst om några år. 🙂

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Jozzi
2014-05-31 21:11
0

#4 jag fyller 15 :)

Frosstis
2014-05-31 23:28
0

Men dåså =)