Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 7459 ggr
lisa98
0

Gå ner med plastfolie

Hej, har en fråga angående detta att man kan gå ner i vikt med hjälp av en bastu och plastfolie. Jag undrar ju först och främst om detta ens funkar eller är sant. Men även om ni själva testat eller hört något om det. Många säger att detta ska funka men vissa säger att det bara är ett rykte. Har även hört att man bara blir av med vätskan i kroppen och att det sedan kommer tillbaka när man får i sig vätska igen. Så hur är det?

Aleya
6

Detta är falskt. Finns mycket man påstår funkar, men mest vettigaste är att utesluta godis och läsk. Man förlorar ganska mycket bara för att utesluta onödigt socker.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Majbot]
4

Du tappar viss vätska för du svettas i en bastu men så fort du dricker vattnen så går du upp den massan igen - dvs du går inte ner alls.

Ät, träna, sov repeat!

RobinEH
1

Jag skrev en kommentar gällande bastubad på viktminskning för ett tag sedan.

"Det krävs mer energi att värma upp kroppen än att kyla ner den. 

En infraröd bastu är varm och i värme så svettas man varvid man förlorar vätska. Så ja, man går ner i vikt av att basta och många kampsportare använder sådan teknik för att klara invägning. När du väl dricker igen så kompenserar du för den förlorade vätskan och den förlorade vikten. 

Feber ökar kroppens temperatur och därigenom även ämnesomsättningen. Skillnaden mellan feber och bastubad är att feber ökar kroppsvärmen till följd av endogena processer medan bastubad har en exogen påverkan. Därav kan man inte dra paralleler mellan dem. 

Men säg att påverkan av bastubad är lik påverkan av feber. För varje grad som kroppstemperaturen stiger över normaltemp så ökar BMR med ~10%. Säg att du har ett BMR på 1600kcal/24h, på en timma så förbrukar din kropp alltså ca 66,7kcal. Stiger din kroppstemperatur med 2 grader C (37-39) så ökar ditt BMR med 20%. Lägg till dessa 20% och ditt BMR är nu ~80kcal/h. Hur länge orkar du sitta?

Kan det gå åt många kilokalorier på grund av bastubad? Sannolikt. Kroppen gör sig av med värmeenergi för att hålla nere kroppstemperaturen. Men kom ihåg att bastubadet tillför värmeenergi. Alltså behöver inte kroppen gå miste om nämnvärd mängd "egen" energi.

En annan sak som kan göra att viktminskning sker i samband med ökad bastubadning är att värmens anorektiska effekt är såpass god att man utan större besvär underäter."

Att linda in sig i plastfolie är dåligt för miljön och onödigt.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

lisa98
0

Okej, hade ju varit väldigt skönt om det hade funkat ;) 

Men om man gör detta och man bara blir av med vätska borde inte huden bli slapp? Eller är det bara om man förlorar fett utan träning?

Aleya
1

#4 tänk nu lite, du är inte ens myndig och redan oroar du över vikten. Var ung och skit i sådant. Rör på dig i vardagen. Skinnet blir slappt om man blir äldre och huden förlorar sin elasticitet eller om man går ner snabbt i vikt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Gur4m1
1

Man svettas bara ut vätska och det kna dessutom vara skadligt. Så gör inte sådant! Bra att du hörde dig för här innan du började göra det.

Bästa sättet att reglera sin vikt är genom vad man äter. Ät hälsosamt och lagomt mycket. Istället för tre smörgåsar till frukost, ät en eller två.  Ta bort godis och snask, och ät det enbart varje lördag eller när du umgås med vänner någon helg ibland, så kommer du märka stor skillnad ganska snabbt. Ersätt drycker som mjölk och saft med vatten (mjölk är väl braatt dricka lite ibland, speciellt om du fortfarande växer- !!).

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

lisa98
0

Tack för alla svar! Var mest intresserad om detta funkar då det skulle varit ganska skönt. Men har absolut inga problem med min vikt, då jag både tränar och äter normalt eller vad man ska säga.. 

Jag kan själv förstå att det krävs mer än en bastu och folie för att bli hälsosam ;)

Gur4m1
0

Ja is så fall: Ja man förlorar vikt om man gör som du beskrev. Genom att man torkar ut kroppen. Viktne återgår till det normala när man äter och dricker normalt igen. Men det är oms sagt inte precis nyttigt att göra så. Speciellt inte folie runt kroppen i kombination med bastu. Det hindrar på sätt och vis kroppen att kyla ner sig. Om målet är att förlora vikt, inte fettmassa, så skulle jag bära folie normalt, sen basta/ångbasta (men utan folie).

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Lique
0

Ja, du går ned i vikt. Nej, du går inte ned i fettmassa.