Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 3632 ggr
eme.jon
0

Spindelrädsla :(

Någon som kan hjälpa mig att övervinna min spindelrädsla?!!

chokladtassen
0

Åh vill också veta då jag börjar gråta och skaka när jag ser en spindel..

Checka in @gnagarboden på instagram Skämtar

[rumelle]
6

Logiskt tänkande. Spindeln är liten, du är stor. Det är du som har övertaget och kan mosa spindeln med en lätt rörelse. Den borde alltså vara mer rädd för dig än du är för den. 
Vad är det värsta som kan hända när du möter en spindel? I Sverige har vi inga farliga spindlar, så även om du skulle få ett bett så lär det knappast vara värre än att bli stucken av en mygga. Risken att den skulle krypa in i ett öra eller en näsborre är ganska minimal, det är ingen miljö som en spindel trivs i och de undviker helst sånt. Om det mot all förmodan skulle hända kan du kontakta vårdcentralen och de kan gå in med smidiga instrument och peta ut spindeln, ingen skada skedd förutom att spindeln troligen inte överlever en sådan resa. 
Det troligaste som händer när du möter en spindel är att du undviker den och den undviker dig, alltså kommer ingenting att hända. 
Summering: Du är ingen naturlig boplats för en spindel, ingen vidare bra källa till föda och du riskerar förstöra deras hem. Alltså kommer en spindel att försöka undvika dig i största möjliga mån. :)

[AnimalLover1]
0

Är också livrädd för spindlar, vet att man kan övervinna sin rädsla genom att titta på det man är rädd för men jag tänker aldrig stå och titta på en spindel längre än 2 sekunder…

_Fisken
4

Jag tror du måste utsätta dig för ett litet obehag. Ha en plastspindel på ditt skrivbord. Bakgrundsbild på datorn. Bara en siluett räcker. Behöver inte vara en verklig spindel. Till sist blir du van siluetten. Gå då över till att ha en plansch på väggen åå en verklig spindel. Tror det kallas för KBT. Att utsättas för det man har fobier för. Men bara i små kontrollerade former.

LajvKrattan
1

Titta på bilder av spindlar och försök att tänka trevliga tankar. Om ni har väldigt svårt kan ni börja med bilder av söta, tecknade spindlar. Om ni gör det tillräckligt ofta kan ni ändra era tankesätt och lära er att tycka om spindlar.🙂

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Sjöstjärna
6

Bästa sättet är att flytta hemifrån och bo ensam i en lägenhet som regelbundet har besök av spindlar. Då har man inget val, antingen lär man sig att fånga in dem och släppa ut dem, eller så accepterar man att dela bostad med dem. Att ställa sig i soffan och skrika, gråta och skaka hjälper liksom inte längre för ingen annan kommer att komma till undsättning, så det är bara att bita ihop och göra det som behöver göras. 😉

Och nej, jag skulle aldrig få för mig att döda en spindel bara för att jag tycker de ser läskiga ut, så ego är jag inte. Jag fångar dem i en plastpåse eller en bit hushållspapper och släpper ut dem.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

eme.jon
0

Är inte så rätt att dom ska bita mig, det som är obehagligt med dom är alla benen och deras läskiga och äckliga utseende… :( och tanken av att dom går på mig osv

Ljusa
1

Lär dig mer om de? Spindlar är underbara djur!! Inget att vara rädd för, lycka till :)

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

silverfiisk
1

#4 KBT står för "kognitiv beteendeterapi" och det innebär att man ändrar tankemönster. Du är inne på rätt spår:) i det här fallet med spindelfobi kan man till exempel skriva på en lapp vad man tror att spindeln ska göra, alltså det man är rädd för. Sedan kan man gå igenom allt man har skrivit och tänka efter hur stor sannolikhet det är att det verkligen händer. Nästa steg kan vara att man tittar på bilder på spindlar, sen kan man titta på en död spindel, efter det kan man åka till en djurpark och titta på en stor spindel, och till sist kan man röra vid en spindel. KBT innebär alltså att man ändrar sitt negativa tankemönster till något positivt, och att man utmanar sig själv lite för att övervinna sina rädslor. Man tar små steg i taget för att sedan bli helt fri från sin rädsla eller fobi. TS, om du inte kan komma över din spindelrädsla på egen hand så finns det professionella KBT terapeuter som kan hjälpa dig :)

CupcakeGod
1

Jag kan försöka!

Det finns spindlar överallt, inomhus och utomhus. Jag tvivlar starkt på att du nånsin har blivit skadad av en svensk spindel. Så, ja om dom ville döda dig så skulle du redan vara död. 

En liten krosspindel bor under min säng. Heey!! Jag lever fortfarande :D

Hoppas att det hjälpte <3

NordicSunset
0

Spindlar är inte farliga, tänk så. Spindeln är säkert 100ggr räddare för dig än vad du är för den. Jag har inget emot små spindlar som har rätt smala ben och så, men större avskyr jag också. Fick verkligen panik och böjade gråta när det gick en sån i vårat hus! Du kanske kan hålla i en spindel och se att den inte gör något? Jag vet faktiskt inte, men försök att tänka att den inte är farlig alls. :)

Be the best version of you.

• Zoella
tusstuss
1

^-^ Cute!

Du är MYCKET större än spindeln, så den kan inte skada dig. Spindeln ser bara ut som den gör av naturen, det går licksom inte att ändra på. :I Titta på spindelbilder så att du först kanske vänjer dig lite med dem. ^-^ Det var hur jag overcame min fobi för sniglar som jag hade för några år sedan.

Portal Is Love, Portal Is Life.

[AnimalLover1]
0

#12 Jag har också riktigt stor fobi för sniglar, asså då menar jag 'riktigt' stor! Fick en liten chock där haha, bara du inte lägger upp en riktig :'D

chokladtassen
0

12  Den va ju söt.. Men det går inte med en riktig spindel, det gör det inte. När jag satt nere i ''spindelrummet'' som jag kallar det så såg jag en liten spindel på väggen. Fine sa jag och ropa på mamma som skulle ta bort den. Men när jag kolla bak så vart det en MEGA spindel på soffan… Sen dess har jag inte varit där nere. Problemet är att datan står där nere och jag är så sugen på att spela! Men jag vågar inte. :(

silverfiisk
0

#14 vad är det du är rädd för mer exakt? Spindeln kommer ju liksom inte att äta upp dig :) Det blir lättare att hjälpa dig om du skriver mer specifikt vad du är rädd för.

chokladtassen
0

Jag vet inte.. Själva spindeln är bara äcklig.