lång
Hej! Jag är 12 år och väldigt lång, 165 cm. Jag avskyr att vara lång, alla tror att jag är äldre än jag är. När jag var NIO så trodde min mammas jobbarkompis att jag var TRETTON. Min pianolärare trodde att jag skulle fylle femton när jag skulle fylla tolv för någon månad sen! Jag blir ledsen över detta, jag är längst i min klass, ingen är längre än mig! Min pappa är 1,97 och min mamma är 1,72. Jag testade att beräkna min längd som vuxen och fick då fram 1,78. Många i min klass är ovanligt korta, typ 1,40, och jag känner mig så stor och klumpig bredvid dem :( Hur ska jag göra för att kunna tycka om min längd mer?
Jag är 1,66 och var det även när jag var tolv, det hjälpte inte att jag enligt bmi var underviktig heller vilket gjorde att jag såg ÄNNU längre ut. Jag har dock aldrig oroat mig över min (eller någon annans) längd så jag kan inte säga att jag vet vad du går igenom. Jag såg alltid min längd som något positivt och tävlade med en kille i klassen från 3-5an om vem som var längst, och vann varje gång ;). Det jag egentligen ska komma till är att jag blev inte längre. Jag hade helt enkelt vuxit klart, tidigare än de flesta andra som jag sedan såg växte förbi mig. Nu är jag den näst-kortaste i kompisgänget ^^,
Och oavsett om du blir 1,78 som de har kommit fram till (vilket, som du säkert vet, inte behöver stämma) så omfamna det och var glad över dig längd. De flesta både modeller, skådespelare och högt uppsatta inom olika företag är faktiskt "långa" som du väljer att kalla det :p Det är snyggt, ståtligt, elegant, graciöst och charmigt att vara lång!
Jag vet inte hur dina nära och din omgivning ser på din längd, gör du? :) Om du vågar så fråga, vad tycker dem, är du för lång, är de avundsjuka, tycker det passar in på dig etc? Barn/tonåringar kan vara väldigt hårda och rent ut sagt grymma och jag hoppas att det inte är därför du inte tycker om din längd, för att någon har sagt att du inte bör göra det. Håll huvudet högt, och berätta för dina kompisar om vad som händer uppe på scen sen när ni börjar dra på konserter och dylikt ;)
Jag är 178 cm och färdigväxt, och trivs väldigt bra med min längd. Så det ska du inte vara rädd för 🙂 Jag var runt 165 i din ålder också.
Alla är vi olika långa, och det är inget man kan göra åt. Det finns för- och nackdelar med alla längder. Och snart börjar alla andra komma ikapp dig, jag var inte längre längst när jag började sjuan.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Min bästis är 170 och är 12 år, hon vill inte heller vara så lång, men det finns ju positiva saker med att vara lång, jag själv är 13 och väldigt kort.. Och som de andra säger så ska du vara glad över din längd, det finns inget att göra åt, jag vill vara 10 cm längre, och då är jag 8 cm kortare än du, skolsköterskan sa att jag skulle bli så lång när jag är vuxen.. Kort va..? Var glad över dig själv ;)
Jag har också alltid varit lång! när jag gick i 6:an var jag nog 170. Alla var ett huvud kortare. Nu har jag slutat växa och stannade på 176cm :) Visst så känner jag mig stor och klumpig ibland men ååh vad det kan vara en fördel ibland när kompisar ska leka stöddiga och kaxiga!
Det enda jag någonsin tyckt vart jobbigt med det är att många killar är kortare eller lika långa som jag e ;)
Men det är en sån pyttesak..
Tycker du ska vara stolt över din längd! Förstår absolut att det känns jobbigt. Men dina vänner kommer säkert snart växa ikapp dig och innan du vet ordet av är ni lika långa hela bunten! Du ska inte skämmas för hur du ser ut, vi är alla olika och växer olika fort! Du kanske inser snart att din längd är jätte praktisk? Finns minst lika många fördelar med att vara kort som att vara lång! Bara leta efter fördelarna med just din längd!
Du är du och du duger!
Det är väl inte så långt? :) Du växer bara snabbare än de andra i din klass säkert. Jag var i princip lika lång som 12-åring! Är nu 22 och 169 cm. 😃 Men var alltid längst i klassen som yngre!
Tänk på det som lång och ståtlig istället för klumpig.
Enligt en sån uträkning skulle jag bli 171,5-172 cm lång och sambon skulle bli typ 190 - och det stämmer inte på någon av oss, haha.
Ps… Om du är snygg kan du bli modell före dem andra i klassen, du måste vara minst 170 först
Aktiv på kanin.ifokus.se
hehe 😂
Aktiv på kanin.ifokus.se
Jag var ungefär 165 cm när jag var tolv och nu är jag 17 och 175 cm. Har inte växt en enda centimeter sedan jag fyllt 14 så tror nog jag är färdigväxt. Jag vet hur det känns att vara så mycket längre än alla andra och jag förutom att vara den längsta tjejen har jag alltid varit den tjockaste också (har sedan jag var 11 lidit av övervikt). Visst man känner sig klumpig och gigantiskt jämfört med andra speciellt om alla ens vänner är mycket kortare än sig själv, har själv många vänner som är runt 155 cm. Men tyvärr är det inget du kan göra åt, sorry, det är bara att leva med det. Du vänjer dig och sedan är det bara att tänka positivt. Man når alltid till den högsta hyllan, man slipper bära höga klackar för att bli längre, långa personer har ofta långa ben. Det finns en mängd positiva saker med att vara lång liksom kort men man ska inte hänga upp sig på längden.
Och lite inte på test, enligt alla test jag gjorde skulle jag max bli 167 cm, eftersom att både mamma och pappa är ganska korta men jag blev längre, för det är arvsanlag från mor-och farföräldrar som räknas också osv (inte så insatt), mina syskon blev dock ganska korta.. haha.
165 cm är väll inte så långt? Jag fyllde 13 i mars (01a) och typ hälften i min klass är runt 160-170. Är också 165 cm lång och är ganska nöjd med den längden :)
Nja det är inte sååå långt men jag känner mig lång jämfört med de i min klass.
Är 13 år och 167 cm lång. Har dessutom lååånga smala ben som får mig att se en dm längre ut.
#6 "om du är snygg", jahopp.
Jag känner mig också lång, jag är 171+ (har inte mätt mig på ett tag) och alla mina vänner ligger runt 162-165. Bara en av min kompis är lika lång som jag. Dessutom finns det bara ett fåtal killar som är längre än mig. Men jag försöker se det positivt, ifall jag var 10 cm kortare hade jag vart rund som en boll och inte ha lika långa ben :p
165 tycker jag inte är speciellt långt, haha! finns många som är 12 och är det :)
Be the best version of you.
- Zoella
Jag är 175 cm lång och jag är 12/13 år. Jag är längs i hela min klass det är ibland ganska jobbigt. Jag är typ en decimeter längre än den näst längsta. Jag känner mig också ganska klumpig och stor ibland fast jag skäms inte för det. Tycker att du ska va stolt de andra kommer att växa ikapp sen!🙂
Åhh NINJA 
#14 Är du 12/13?? Menar du 12 1/2 eller ? :D hur kan man vara 12/13..
Hej! Hela mitt liv har jag känt mig lång. Alltid bland de längsta. Men när vi började skolan i höstas jade jag inte växt en cm medans alla andra växt 10 cm. Så jag lovar, dem kommer ikapp
Hej! Hela mitt liv har jag känt mig lång. Alltid bland de längsta. Men när vi började skolan i höstas jade jag inte växt en cm medans alla andra växt 10 cm. Så jag lovar, dem kommer ikapp
Kände också så innan, då jag alltid trodde att jag var ovanligt lång men snarare var det min klass som var kort. Men var nöjd med att du är lång, se det som en större chans inom exempelvis modebranschen om det kanske är något du vill? Annars så är det ju ändå bara sjukt snyggt att vara lång ;)
You will never see me cry.
Samma här… är nu tretton men redan när jag var tolv var jag typ 173 cm lång. Tyckte det var skit jobbigt, uppskattar nu för tiden min längd. Ärligt talat tror jag att det är mycket enklare att vara lite längre än alla andra än kortare.
Hade en kille i min klass i 6:an och han var över 180 cm lång, men det gjorde nog inte han så mycket. :)
#15 Jag fyller snart tretton så jag räknar mig själv som tretton. Men jag förstår att det inte är så lätt att förstå😉🙂
Åhh NINJA 
#21 ursäkta mej men jag stör mej otroligt på folk som gör så:P en i mina förra klass fyllde typ en vecka efter och hon ba' jag är 13 (nån fråga eller nåt sånt) så jag svarade nej det är du inte och hon sa 'men typ' … Jag bara ååååårrhhhhsjhdhndox. Okej skitluddig kommentar :) Poängen är att man är en ålder inte en annan, födelsedagar är till för att fira den nya åldern (typ ;)). Så efter(!) en har fyllt år! först då kan en kalla sej äldre än innan. :)
Du kommer lära dig att leva med dig. Jag är 16 år och 180+ nu, och det är helt underbart!
Finns så otroligt många fördelar med att vara lång!
Så var stolt och sträck på dig!
Bacon, svaret är bacon.
#6 Måste rätta dig 😉 Man måste absolut inte vara minst 170 för att vara modell!
Bacon, svaret är bacon.
Jag var lång ganska länge, mycket längre än de andra i klassen men jag växte inget mer efter fyran. Är idag 163,5cm och det funkar bra för mig. :) Mina päron är också långa men vi ser ju hur det blev för mig, jag blev inte lång alls. :)
Ta det lugnt, andas ut… de andra kanske inte växer lika snabbt som du, vänta bara. :)
- Nederlandse Kooikerhondje -
Jag är 180 lång. Klart det kan vara jobbigt när alla är kortare än mig men nu har jag accepterat det och använder faktiskt 15 cm klackar och sånt xDD
Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.
Jag går nu i slutet av 6:an och är 12 år , 172 (+ mer) lång. Jag kände mig länge klumpig och ful och lite.. ful. Men jag har lärt mig att uppskatta mig själv! Det är otroligt fint att vara lång , vilket jag insett nu! Uppskatta din längd , va den du är.
Dessutom , bara för att du är lång nu och växer fort betyder det inte att du kommer fortsätta växa så hela tiden. När man är lite längre så brukar det tillslut avta ganska fort , och de som var långa förut brukar stanna i växten. Du är helt enkelt snabbare än dina kompisar bara att klättra i centimeter. Jag själv växte 2cm på en månad!
Det jobbigaste för mig är väl som någon annan nämnde , att killarna är så korta. Tex just nu har jag en liten "chrush" på en i min klass , men han är såå mycket kortare så man känner sig lite otrygg.. typ.
Hursomhelst , var nöjd med din längd , sträck på dig och var stolt! Jag får jämt höra ," sträck på dig! Det är fint att vara lång."
Min Legacy - http://legacychandi.bloggplatsen.se/ Kika gärna in. :3 
Mina älskade råttor, hund, familj och vänner är mitt allt. //Adina