Så himla rädd..
Imorgon är det andra delen av mattenationella som gäller. Och ju nu mår jag så himla dåligt då det känns som att första delen gick åt skogen. Har jätteont i magen och mår superilla bara av att tänka på det.. vill VERKLIGEN inte ha underkänt i matte, vill inte sänka mig i nått ämne. Känns som att jag snart går under, kanske överdriver men just nu mår jag verkligen jättedåligt. Imorgon är det "problemlösningar" som gäller. Jag försöker plugga, men det gör mig bara ännu mer stressad då det är sååå mycket att gå igenom. Försöker vara lugn och tänka att det ska gå bra, men jag har en stor sten i magen som säger något annat. Man behöver typ 25 poäng för att bli godkänt, max är 75 nånting. Men matte är mitt svagaste ämne.. Behövde bara skriva av mig lite, känner att gråten och paniken är nära..
we're always chasing that paradise
OM du inte skulle få godkänt på nationella provet så betyder inte det att du får F i matte. Försök att slappna av och ta det lugnt så går det säkert bra. Lycka till! :)
Känner mig så också… Dock så har jag inte pluggat alls, det blev lite fel i våra lektioner och lärare och vi har i princip precis börjat med att räkna, och nu är det nationellt, så måste snabb-genomgå allting för första gången 😭 Missade provet med flit pga all stress, dock så måste jag ta den nästa vecka…
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Jag har dock E i matte. Enda ämnet jag har E i. det är därför jag är rädd för att få underkänt..
Andas lugnt. Om du klarat tidigare prov så gör det inget om du missar eller blir underkänd på någon del av NP. Och det är helt okej att känna som du gör nu. Det kanske kan hjälpa att prata med din lärare i det ämnet och berätta hur du känner inför detta, hon/han kan hjälpa dig. Men det är bättre att försöka och visa att du faktiskt var där och gjorde ditt bästa än att bara skita i det. 🙂
same..
#4 Kommer inte skita i det! Nejnej. Känns som att jag skulle börja storgråta om jag pratade med min lärare, är så himla känslig när det kommer till betyg. :( Dessutom börjar nationella 08:10 imorgon.. ska absolut göra mitt bästa, men stenen vägrar släppa. Känns ändå på nått sett som att det kommer gå åt skogen. Är inte så värst bra på problemlösningar..
Jag fyller 13 år och går i sexan. Vi har också nationella prov i år och på de första proven kände jag samma sak.
Men jag ändrade det helt genom att varje kväll eller när det kändes extra jobbigt tänka "Jag kan inte plugga mer än jag gjort nu, jag ska göra mitt bästa och jag ska tänka att det är en helt vanlig dag imorgon."
Det hjälpte i alla fall mig och om jag kände mig lite osäker sa jag det flera gånger till mig själv och kollade mig i spegeln och sa "jag är bra på matte, jag har tidigare fått ett B i matte, hela terminen fram till nu har jag lyssnat och varit med på lektionerna, och bättre än så går inte att göra. Jag är smart och jag kommer att lösa det här."
Försök att bara slappna av och tänka att du gör ditt bästa. Misslyckades totalt på kemi-proven i veckan och gissade nog mer än 50% av hela provet. Men jag försökte att svara på allt jag kunde, även om jag inte hade en aning. Ett svar är bättre än inget alls.
Hur gick det för dig?
#8 Sådär, bättre än i tisdags iaf! Kändes det som. :)
Tack för alla snälla ord! Nu är det iaf gjort och jag kan inte göra mer än jag gjort. Pluggade så mycket igår att mamma undrade om jag inte skulle sluta snart haha. Menmen, får se om det gick bra eller inte när vi får tillbaka dom!
Det enda man kan göra när man är nervös inför ett prov är faktiskt att bara acceptera att man kan inte göra något mer än sitt bästa! Nu har du troligtvis gjort matten men jag tycker det är ett bra tips till alla prov :)
Beök gärna min blogg, och kanske lämna en kommentar?♥ http://vivve.blogg.se/ blogg om foto & vardag
Kan ju också ba säga att jag fick D, två poäng från C.. Menmen, det gick ju inte bra iaf. Men är glad att jag fick godkänt!