Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 760 ggr
Mysan_
2

Jag mår inte bra av det!

Hej, är en tjej på 1* år och blir flera ggr i veckan utsatt av en särskild person. Tänker dock inte nämna vem h*n är, utan bara skriva vad denne gör - och det mår jag inte bra av!

När jag satt bredvid personen i skolan, alltså att denne var min bänkkompis retade h*n mig verbalt - VARJE dag! Jag mådde jättedåligt av det. Personen gör det fortfarande - men inte lika ofta.

Får också nästan kommentarer HELA tiden av dom i klassen. Eller ja, fick det på den tiden jag vågade prata, då. Nu vågar jag inte det längre - och får ångest så fort vi ska redovisa osv. Fast jag har misstänkt social fobi också, men inte särskilt mycket.

Och för inte alls länge sedan, till och med bara i måndags, tog personen mig JÄTTEHÅRT i nacken och höll fast mig. Det gjorde jätteont! Jag sparkade bara personen i benet som försvar, då släppte h*n mig och kallade mig idiot och sa: "Vad är ditt problem?". Jag mådde väldigt dåligt av det - så dåligt att jag pratade med mamma när jag kom hem - och det gör jag nästan aldrig av såna saker!

H*n kan hålla på på lektionerna också - även fast jag har koncentrationssvårigheter. En lektion jag minns särskilt var att h*n klippte bitar av sitt suddgummi och kastade dom på mig. H*n kallade mig även glasögonorm. 

Det finns även en annan i klassen - fast h*n brukar inte retas - bara påpeka min gångstil, att jag pratar fort, att jag går på tå osv. H*n brukar även göra även detta med en bitchblick - så jag brukar känna mig nedstämd av det. Det är även många i klassen som tar kort på varandra, även på mig, och på andra som inte vill och lägger ut på nått dom kallar typ "My story" på snapchat eller vad det heter.

Jag mår inte bra av detta och känner mig inte trygg i min klass! Har faktist bara 1 vän jag litar på! Jag vågar inte ens lämna min telefon i klassrummet utan att oroa mig för att någon ska ta den! Är detta mobbing den personen gör mot mig? Eller retas h*n bara? Ni kan ställa fler frågor/skicka PM om ni vill. (OBS! Ursäkta om detta inte var rätt sajt och kategori)

Scorpio97
2

Mår du dåligt, så det är självklart mobbning. Eftersom du är den som blir utsatt, så är det du som avgör om det är mobbning, eller att personen "bara" retas (vilket inte heller är okej).

Prata med en lärare, kurator, skolsyster, rektor, dina föräldrar eller någon annan vuxen som kan hjälpa dig lösa detta. För detta beteende är inte okej.

//Jessie

dododdordoden
1

Hej!

Det är mobbning. Gå inte dit en enda dag till. Anmäl det till skolan, skolverket och polisen. Stanna hemma tills skolan, skolverket  och polisen löst det.

Mysan_
4

#1 Jag pratar med lärarna. Mamma hade skickat mejl till min mentor, och hon skrev genast till 2 andra lärare, och idag fick jag prata med 1 av lärarna om saken. Hon tyckte iaf det var väldigt allvarligt, och skulle prata med h*n som är elak.

Scorpio97
3

Vad bra att lärarna verkar ta tag i det. Det är inte alla lärare som bryr sig tyvärr.

Jag hoppas verkligen det löser sig för dig, och att skolan tar tag i detta ordentligt! (: För ingen ska behöva må dåligt, speciellt inte i skolan (som i princip är en arbetsplats)

//Jessie

[EmmiieErixon]
2

fast att gömma sig hjälper inte häller, du måste ge dig fan på att du klarar det, anmäl som sagt men ge inte upp att gå dit! då vinner dem! du kanske kan byta klass om du har vänner i en annan? vet inte hur gammal du är. 

Allt sitter i hjärnan och den är sååå lätt att övertala! ställ dig framför spegeln säg du är bäst varje gång du ser dig själv och ta mobbarna med dina knepigaste grepp. Anmäl, be lärare hålla utkik så de får se hur du blir behandlad. Din kompis du hade kan inte hon hjälpa dig som vittne för det fruktansvärda du blir utsatt för!? 

Detta är inte okej och du kommer klara det bara upplys alla som jobbar på skolan! och ta hjälp av de vuxna!

önskar dig massa lycka och skickar styrka!

Mysan_
2

#5 #4 Jo jag vill faktist byta skola. Jag är 11 år.

Tack så mycket!

[EmmiieErixon]
1

Gör det, ju snabbare du får det gjort ju snabbare kan du få komma tillbaka i skolan och ta vara på den tiden och även hitta nya vänner. :)

Candela
0

Det är olagligt att lägga ut foton på andra på nätet utan godkännande. Det kan du polisanmäla!