Prövotid på arbetsförmedlingen?
jag har nu haft prövotid på arbetsförmedlingen i en månad och sitter nu utan pengar och kan inte skaffa praktik ens pga detta. Jag gick till en affär och pratade med chefen och han sa att jag kunde få praktik där men att det var tvungen att gå igenom arbetsförmedlingen. Jag gick då och pratade med arbetsförmedlingen ett par dagar senare och dom sa att jag inte kunde få praktik pga att jag har prövotid, och då undrade jag hur lång prövotid jag har men dom kunde inte svara på det, jag skulle ta det med handläggaren men hon är bara där dom dagar arbetsförmedlingen är stängt och jag kan inte ringa henne.
Jag vet inte vad jag ska göra. Jag får inga pengar av arbetsförmedlingen och jag kan inte skaffa jobb eller praktik så länge jag har prövotid där. Någon som kan hjälpa mig med vad jag ska göra?
Vad är prövotid?
ingen aning. Dom förklarade det som att jag inte varit arbetslös tillräckligt länge och varit inskriven på arbetsförmedlingen. Jag har varit arbetslös i flera år och var inskriven på arbetsförmedlingen i flera månader i en annan ort men det räknades tydligen inte eftersom det inte var just DEN arbetsförmedlingen jag hade varit inskriven på.
Försök undvika att ha något över huvud taget med ams att göra eftersom de har huvudet under armen. Det gör jag.
#3 har ingen annan lösning för tillfället
Kan du ansöka om att få överfört din arbetslöshetstid från den tidigare arbetsförmedlingen?
Hur gammal är du? Sen är det nog inte arbetsförmedlingen som ger ut pengar/bidrag
#5 nej
#6 är 22
Testa kontakta alfa-kassan :)