Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: studier-och-utbildning
Läst 484 ggr
Tyron
0

Jobba 12h/dag,3 dagar i veckan

Jag har praktik genom skolan och jobbar i ladugård 3 dagar i veckan, jag jobbar mellan 10-14 timmar dom dagarna. Hinner oftast inte äta under dagen och brukar få sova max 6 timmar per natt. Vet att det är praktik genom skolan och att det går ut på att man ska få erfarenhet men blir utsliten av att jobba där. Ligger mest och sover resten av veckan förutom en av dagarna då jag klipper gräs som jobb, då jobbet är så fysiskt krävande. Vi är bara 2 som jobbar i självaste ladugården och sköter dom ca 100 mjölkkor, och jag jobbar då lika mycket som den som har fast jobb där dom dagarna jag är där men jag slipper pappersarbetet. Känns ganska snålt att jag bara får 1050kr(studiebidrag) för det, jag används liksom som gratis arbetskraft där.

Vad tycker ni om detta?

Egycsaj15
0

Enligt lag ska du väl inte jobba mer än 8 timmar?

Stallmima
1

Detta tycker jag att du skall ta upp med skolan och din lärare. Hur gammal är du?  Det finns regler om hur mycket man får "arbeta" vid vissa åldrar, och eftersom detta är en praktik så skall du inte utföra "ett riktigt arbete"  som en anställd skulle göra.

Tyron
0

#1 Har ingen aning vad lagen säger

#2 Har sommarlov om en vecka så känns lite onödigt att ta upp det nu. Är 17.

Stallmima
0

#3 Ta upp det ändå, det kan komma andra efter dig som "utnyttjas"

[rumelle]
1

Låter som en bra erfarenhet tycker jag.

silverfiisk
1

Har du praktik tre dagar i veckan hela terminen? Jag har praktik 2 dagar i veckan, och har man så mycket praktik så räknas det tydligen inte som ett gymnasium, utan som en lärlingsutbildning. Jag får 1000kr extra varje månad för att vi har mycket praktik.. Kolla med din skola om inte du också ska ha mer pengar!

youandyou
0

Min syster får 1000:- extra var månad för csn för att praktisera 3 dagar/veckan. Kolla upp med csn.