Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 810 ggr
Splitter
0

Hjälp med scenskräck?

Jag har alltid haft problem med att jag varit väldigt nervös när jag ska ha muntliga uppgifter eller redovisningar för klassen. Jag har inga problem med att sjunga på musiken (har dock aldrig provat sjunga framför alla), eller att läsa högt eller räcka upp handen. Jag har inte heller problem med att framföra grupparbeten med andra för klassen… Jag har bara problem med att framföra saker själv, som jag själv gjort. Typ bokrecentioner, faktatexter, dikter, berättelser mm. Jag känner mig bra innan. Läser texten högt i korridoren eller för andra utan problem. Sen när jag kommer in i klassen börjar jag känna mig något nervös, men ändå taggad och i övrigt vanlig. Sen när jag kommer fram till tavlan eller sätter mig där jag ska sitta så darrar jag i hela kroppen inom några sekunder. Det blir mörkt framför ögonen och det känns som när man snurrar för många varv i en cirkel tills man blir så yr att man mår illa och allt snurrar/skakar. Jag vinglar fast jag står still, och sist jag framförde en text om Venus fick jag typ en blackout och avslutade mig mitt i en mening med "Ja, ja, ja…" och vek ihop pappret och slutade där. Sen fick jag luta mig tillbaka mot väggen för att inte falla ihop på golvet typ. Det kändes som om benen skulle vika sig under mig. Fick huvudverk och mådde skit efteråt… :/ Är det normalt och bara något som man måste träna bort? Eller är det typ allvarligt och nått jag behöver söka hjälp med?

Never look down on someone unless you're helping them up ~

leemland
1

Prata med dina lärare om det. Och be om att få sitta ner på en stol. 

Jag har också haft lite problem med att prata inför andra tidigare(inte så mycket som du) och många i mina klasser(speciellt upp till 9:de klass) har också haft problem med det. Detta har lösts på olika sätt. Vanligast är att få sitta ner, antingen framme vid tavlan eller ibland har man fått sitta på sin plats och hållit sitt föredrag. Det andra alternativet va att göra det i en liten grupp. Där du, om du får för läraren, själv väljer några klasskompisar du pratar inför. 

Men som jag sa innan så prata med dina lärare!

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Splitter
0

Jag kan prata med mina lärare, men jag vet inte vad jag ska säga? Att jag har scenskräck? Vet inte hur det skulle fungera…

Problemet är att det inte spelar någon roll om det är i liten grupp eller framför hela klassen. Jag skulle helst inte vilja välja vilka klasskompisar jag ska läsa för, men jag kanske skulle kunna välja bort dem jag inte vill läsa för istället? Typ min bästis och sedan dem jag tycker minst om i klassen.. :)

leemland
0

Säg rakt ut som det ligger till och fråga om det finns något dom kan hjälpa dig med.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

00eme05
0

Personligen är jag någon som älskar när fokus hänger på mig, haha neh, men jag älskar att stå framför publik, klass m.m. Inte sjunga, men skådespela redovisa också vidare. Det är nog för jag har sådan bra självkänsla och tycker jag är bra. Vad andra tycker skiter jag totalt i. Men min lärare berättade om nån som hade liknande scenskräck som du. Men det visste inte min lärare då. Den flickan hade sluppit redovisa alla år p.g.a detta. Men min lärare tvingade henne att redovisa eftersom hon inte visste om scenskräcken… och det slutade med att tjejen svimmade framför klassen… Då gjorde min lärare så här att hon fick sitta på en stol med ansiktet mot tavlan så hon bara såg den och redovisade varje vecka med ansiktet mot tavlan. Vecka efter vecka kunnde hon vrida stolen liiite granna. Tillslut kunnde hon redovisa inför sin klass. Så de är nog nåt man kan träna bort ;)

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

Splitter
0

Okej, tack så mycket :)