Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 2286 ggr
torbritt
20

När går fansen för långt??

Skrev min åsikt i en tråd på en sida om att jag tyckte one direction typ sög(skrev inte direkt så då) och att dom var mainstream band som bara massproducerar sina låtar. Detta var dock min åsikt. Pga det jag skrev fick jag massa hat. Folk skrev saker som "jag hatar dig", "Vill du att jag slår ihjäl din tomma skalle med en yxa?", "gör det bättre själv din fitta", "bitch" osv. 

När har fansen gått för långt?

Detta är inte första gången jag fått hat för att ha skrivit en åsikt om någon kändis. En gång skrev jag min åsikt om Justin bieber och fick svar som t ex "gå och häng dig".

Är detta acceptabelt?

cookiedough101
22

Jag tycker att vissa fans har blivit "hjärntvättade. De blir helt hysteriska och man blir tokiga på deras attityd och beteende. Men sedan finns det också snälla och mindre "tokiga" fans. I detta fall tycker jag att de gick för långt. Men jag har en grej att säga: JAG AVSKYR 1D

dermot
14

Alltså, nej det är det inte. Men å andra sidan så blir det väl så när artisterna får skit så försvarar fansen dem. Så det är väl på båda håll Typ; Ove 17 år:. "One direction era jävla fjollor stick o brinn" Lina 15 år: "Är du helt störd, de är fantastiska, du borde brinna i helvetet, gå och dö själv, det är du som är bög" etc. Tycker hela grejen är konstig. Måste man lägga sig i andras tycke och smak hela tiden? Bara för att man inte gillar ett band eller en artist måste man inte skriva värsta mordhotet, man behöver väl inte ens skriva något alls. Och fansen behöver inte bli så jäkla butthurtade för att någon skriver "justin bieber är inte bra". Liksom. Men det är inte okej på nåt håll att skriva sånt.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Moalinn
5

Nej, det är inte acceptabelt men det är heller inget man kan göra åt. Folk "försvarar" sina idoler och om man är villig att gå mot dem och säga sin åsikt så får man också räkna med kommentarer tillbaka. Det ska man inte behöva göra, i know men det är så det är tyvärr.
Sen beror det på hur man lägger fram sin åsikt också. Vissa fans går mot en oavsett medan andra förstår. That's life.

Fortsätt du tycka och tänka som du vill, men att säga det framför fans är inte det smartaste om man inte kan ta kommentarer.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

siaames
3

Alltså att säga så är väl över styr men håll saker för dig själv för om du skriver något dumt om kändisar som ex Justin Bieber så bör du veta att du kommer få några elaka kommentarer så om man vill du inte vill få elaka kommentarer så bör man inte skriva att något band suger ( fast jag tycker också 1D suger! )

Revolt
8

Man kan inte tycka om alla. Det finns alltid folk som gillar men också ogillar One direction (i detta fallet ja, men andra band med)  och alla har rätt att uttrycka sina åsikter, sålänge man gör det bra. Oftast tycker jag alla fans (oftast 1D o JB fans enligt mig) blir helt galna såfort man säger nåt negativt. Tycker såna fans måste inse att alla kan inte gilla erat favoritband. Alla tycker olika och vad gör det er om någon annan inte gillar ert favoritband?

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

hund_katt
0

eh… hehe… hotade med att jag skulle toa doppa en i min klass för att han snackade skit om mitt favvoband.. dock snackade han inte bara skit om bandet, utan även om mig… han sa 'lordi suger! de kan gå och suga varandras ballar. hon(jag) vill säkert vara med och suga för hon dyrkar dom och kan göra vad som helst för dom' och massa annat sånt sa dom… men dom visste inte att jag hörde. plötsligt när dom sa ' *mitt namn* kan gå och suga av lordi..' så klev jag frm. de blev rätt tysta när jag sa att jag hört allting. och sedan försökte dom förklara sig att dom menar en annan… de sa även mitt 'smek-efternamn'(som inte jag gillar, då det är negerhav dom kallar mitt efternamn) när dom pratade. så visst att de berättade om en annan.. jag fick damp på dom men som tur var kom en lärare innan jag han ta dom och doppa dom… fast de fik prata med rektorn sen om vad de hade sagt om mig…

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

monstermash
11

Om jag hade varit artist och fått kännedom att mina fans gick runt och mordhotade folk så hade jag portat dem från konserterna. Extra pinsamt när det är band och artister som försöker sprida budskap om att ta hand om varandra, så pissar fansen på alla som inte gillar bandet/artisten. 

Människor har olika åsikter, och alla kan inte tycka att alla band är bäst, det gäller att visa respekt. Det gäller både "haters" men också fansen. Artisterna/banden behöver inga tonåringar som hotar andra med döden, lägg ner den tiden på att stötta bandet genom att gå på spelningar, njut av musiken och liknande!

Halcyon
1

Jag blir själv vädigt irriterad när jag ser att folk skriver något extremt utanför ramen "jag gillar inte". Även om det är din åsikt så kanske man inte behöver dra sin "hatkommentar" så jäkla långt. Som när man t.ex säger "Jag gillar inte 1D för att Harry i bandet är så himla ful." Liksom va? Var det verkligen så himla nödvändigt att säga? Man kan ju tänka efter lite innan man skriver en kommentar, faktiskt. Fans är väldigt känsliga och så är det. Men såklart har dom inte rätt att skriva så åt dig, såklart inte! Men sen har jag ju ingen aning om hur din "åsikt" lät hellre så du kanske gick för långt med den också och det var det som gjorde dom så himla arga. Men ibland hatkommenterar människor väldigt låga grejer och det har jag märkt att det är bara för att få fram den reaktionen som uppstår hos t.ex beliebers eller directioners.

we're always chasing that paradise

lisora
3

Skriver man saker i stil med "One Direction är helt jävla värdelösa, mainstream band som inte skriver sina egna låtar, de är bara kända för att de ser bra ut och för att alla tjejer gillar dom!" så får man vänta sig elaka kommentarer tillbaka. De flesta som lyssnar på "mainstream"-band och artister har hört det där 250 gånger, och folk lyssnar ju inte på en heller när man säger att det inte är så. Till slut orkar man kanske inte försöka förklara och ger en elak kommentar. 

Onödigt? Ja. Omoget? Ja. Elakt? Kanske ibland ja. Men går man in och kastar skit på ett band som alla andra också kastar skit på så kan man ju inte förvänta sig glada kommentarer..?

tusstuss
13

När vi hade matte i skolan så såg jag att detvar en tjej som inte arbetade, jag frågade vad hon gjorde, och hon visade att honhade skrivigt "Annika ❤️Orvar=Sant" Jag frågade Annika vem denhär Orvar var, och hon sa att det var en kille som var med i the foo. Jag sa "Orvar… det är ett ganska skumt namn om man tänker på det…" (Inget illa menat om det är någon som heter Orvar här) Hon hoppade upp ochvar påväg att slå mig. ._.

Det är lite likadant det här med om man är ateist eller inte, jag var inne på ett forum, och någon frågade vad jag tyckte var best med Jesus ellr något sånt. Jag svarade "I'm an atheist, and i dont belive that jesus was the son of god." Det var några som blev jätte arga och vägrade prata med mig innan de fått en skriftlig ursäkt för att jag hade "disrespected their religon", och skrev att om jag inte började tro pågud så skulle han skicka mig till helvetet när jag dog eller något sånt skit. Det är inget fel med att ha en tro, men man behöver inte bli så otroligt arg när någon inte tror på samma sak.

Portal Is Love, Portal Is Life.

Ljusa
0

#10 of topic men jag är oxså ateist :)

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

elinkw
6

De är väll ändå ganska onödigt att ens öppna käften från första början, speciellt på en sida där det finns massa 'fans'. De är som att sätta sig på fel läktare under en fotbolls match. Alltså ganska onödigt och väldigt irriterande.

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

CatchFatch
2

#10 HELT off topic men jag försökte rimma på Orvar.. Jag kom till korvar innan jag jag insåg att det här inte är så bra när man inte sovit än :D

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Saprey
2

Tycker själv att det är helt sjukt.. Jag är 12 år och det är ju den värsta åldern (tror jag) när det gäller ID och JB. Jag fattar inte vem som kom på den dumma iden att om en person är Belieber och en annan är Directioner kan de inte vara kompisar? Helt sjukt… Jag gillar båda 2 men tyckte ID var roliga. Efter ett tag började mina kompisar gå emot varandra pga allt runt om dem. Så jag bestämde mig för att sluta kalla mig själv "Directioner" för jag vill inte vara med om allt onödigt tjafs. Det var min mening.

Calcifer
26

Det är helt vansinnigt. Jag anser att man inte är riktigt frisk om man på riktigt tycker att en annan människa borde dö för att de inte gillar ens favoritband. Oavsett om den människan varit grov eller inte.

Alltså. Det är REJÄL skillnad på att svära och att önska livet ur någon annan.

Person 1: Justin Biebers musik är jävligt kass, mina öron blöder när jag lyssnar på honom!

Person 2: Du borde dö, du förtjänar inte att leva, du är vidrig och ett missfoster!!!!!!

Nog för att person 1 kanske drar på rätt hårt, men det ger knappast person 2 någon rätt att påstå att denne borde dö. Oavsett om de hört det en miljon gånger eller inte. Jag tycker det är helt oförsvarbart att uttrycka sådana ord. Jag skrev t:ex att Justin Biebers musik bara är skräp och blev tillsagd att jag borde gå och skära upp handlederna för jag var helt cp. Det är bara sjukt.

Däremot, om jag säger: Justin Biebers musik är jävligt kass, och alla hans fans borde dra åt helvete och dö för de är cp.

Då har jag gjort precis lika fel själv. Men det gör det inte okej för någon annan att önska mig död.

Alltså, ursäkta, men jag har som fan fått ta förbannat mycket skit, och fått höra massor med kommentarer kring mina favoritband/filmer osv. Nä, det är inte alltid kul, och ja man blir rejält less. Men hur less man än blir så är det inte friskt eller normalt att genuint önska att en annan människa ska dö pga det.

Jag blir mörkrädd av alla tolvåringar som vräker ur sig en massa hemska saker utan att själva fatta vad de säger.

Om Eva-Anna, 12 år, säger åt Greger-Erik, 14 år, att denne borde hänga sig för att den inte gillar One Direction, utan att vara medveten om att Greger-Erik är deprimerad och sedan går och hänger sig, lär Eva-Anna få en rejäl käftsmäll av livet. För grejen är den att det FINNS personer där ute som faktiskt följt instruktioner och tagit livet av sig efter att folk repeterat sagt det åt dem. För det gör ont. För det gör skada. Speciellt eftersom fans tenderar att klumpa ihop sig. Om Greger-Erik kommenterar på en video på youtube, är det inte bara EN person som svär åt dem och ber dem ta livet av sig, det kan vara hundra stycken. Som sedan hämtar sina vänner, för att "det är nått jävla cp som kommenterar på Justins video, vi måste berätta för henom att de borde dö" och sen får Greger-Erik höra från 500 personer att han borde ta livet av sig.

Är man redan deprimerad, eller har man redan problem, så tar man åt sig. Och det finns de som tagit livet av sig pga näthat.

Är man tolv år gammal och älskar Justin Bieber så är det ens egen sak. Det får man väl göra, jag bryr mig inte om vilket. Men man har fan ingen rätt att gå på en människa, speciellt i grupp, och önska denne död.

Kan tilläggas att händer det i USA finns det lagar kring så kallat assisterat självmord, dvs säger jag åt en person att ta livet av sig och de gör det kan jag hamna i rejält med trubbel och t.o.m. få fängelsestraff. Just för att det ÄR allvarligt.

Folk måste börja förstå vad i helvete de sitter och säger. 

(sorry för långt inlägg, men detta är ett ämne som stör mig)

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

torbritt
0

Så jag kan inte skriva min åsikt om något band/artist någonstans då? Finns fans överallt. Jag har all rätt att skriva min åsikt vart jag vill på ett respektabelt sett utan att bli mordhotad. Du anser alltså att jag borde hålla käft och inte säga min åsikt för då kommer folk mordhota mig och dom har rätt till det eftersom jag öppnade min käft.

torbritt
0

Jag tänkte seriöst ta livet av mig pga det dom skrev till mig, ville bara cutta upp mina armar och dö i en blodpöl. Jag är deprimerad från förut och behövde verkligen inte få mer skit. Skrev på respektabel nivå för jag undrade om det fanns andra folk som tyckte likadant som mig, förväntade mig dock inte att folk skulle börja mordhota mig osv.

elinkw
0

#16 Nej det var inte så ja menade, men jag tyckte det var ganska onödigt sagt att de "suger". Men jag tror du förstod vad ja menar, sen ska du självklart inte behöva bli mordhotad, men de är också dumt av dig att säga att de suger. Lär väll finnas något ställe där du kan diskutera detta med likasinnande? Internet är stort.

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

Flöffo
2

Jag tycker det låter väldigt hårt om man säger att "1D suger", är man tvungen att uttrycka sin åsikt tycker jag att man iallafall kan använda lite bättre ord.

//Flöffo

torbritt
0

Vill tillägga att jag inte skrev att dom sög utan skrev att jag tyckte dom inte hade någon sångröst enligt mig. Vet dessutom inga andta sidor jsg kan uttrycka mina åsikter.

Jesperlinden97
2

Sen tycker jag inte att personer som inte tycker om deras musik ska klanka ner på personerna heller :) Så länge man inte känner dem, så tycker jag man kan hålla tyst. Sen tycker jag det är helt okej att inte tycker om deras musik :)

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus

KesoMonstret
9

JN och OD suger extremt som personer. Har dom inte märkt vilka skitstövlar dom är? JB spottar på sina fans, kränker en tjej för att hon är lite mullig, Rent av douche. OD hade ett fan som låg inne på sjukhus och hens sista önskan var att få träffa dem. OD tackade nej för att de inte skulle få betalt för det. Finns så mycket bättre band med bra inflytande

hahael
3

JN och OD?? .__.

Klart att laxen ska ha en jolle

lisora
3

#22 fast att 1D gjorde det är ett rykte som är bullshit :P de har aldrig hänt. F'n Harry köpte pizzor på dominos för skitmycket pengar och gav ut till hemlösa, berättade Ed Sheeran i en intervju, annars hade det aldrig kommit ut. Så nej, det är bara ett rykte för att få 1D att se dåliga ut.

mrnobady
1

#22 Kränker en tjej för att hon är mullig? Något nytt för mig. 

Alla dessa killar (JB,1D) är säkert bra killar i grunden, men det är branchen och all hysterin kring dom som har, enligt mig, gjort dom skruvade i huvudet och förstört dom så de inte längre har koll på verkligheten. Sorligt egentligen. Och det är ju på grund av fansens beetende som det har blivit så, sedan så är det ju inte de som säger åt Bieber att knarka m.m men hoppas ni förstår poängen. Det är ju deras eget val hur de hanterar uppmärksamheten.

Halcyon
5

#22 Men asså vafan. Tro inte på allt du läser i skvallertidningar gumman. :)

we're always chasing that paradise

Thildalulu
1

Folk kommer alltid ha olika åsikter det måste man ju acceptera. Sen hur man väljer att uttrycka sig är ju en annan sak. Klart man ska få säga ifall man inte älskar t ex Justin Bieber precis som att man får säga att man gör det, hur många fans överreagerar något extremt stör mig däremot. När de börjar med att nån enkelt säger något negativt om honom och ett fan tar de till en helt annan nivå och mordhotar personen skriver att den inte är värd att leva osv, kan ni överdriva lite till? ^^

lisora
0

#25 men herregud VART får du informationen om att 1D skulle vara "skruvade i huvudet"? Jag tycker det är helt otroligt att de är så pass nere på jorden som de är med tanke på att de är världens största band atm? Förstår inte vad du grundar ditt uttalande på

torbritt
0

#22 Han kunde inte köpt någon bättre mat än pizza till dom? just saying

Rumblebee
0

Jag tycker helt klart att det finns de fans som är lite för extrema. Man ska ju inte bli hotad eller få personangrepp mot sig för att man säger vad man tycker, förutsatt att man också själv försöker tänka på hur man uttrycker sig. Sedan även det att om man inte gillar ett band så tycker inte jag att man ska gå in på forum eller forumstrådar som är skapade av och för fans. Det är ju lite som att bära metallparaply under en åskstorm…

lisora
0

#29 nej han kunde väl inte det, vilket svin!!

jossan...
0

Asså detta beteende är såklart inte under några omständigheter okej…Man har rätt att säga sin åsikt med däremot om man skriver som #1 så får man skylla sig själv lite eftersom att man vet att det finns människor som säger sånt och om man då säger attman hatar dom så är väl det inte heller rätt eftersom att man hellre skulle kunna säga att man inte tycker om deras musik… Fast även om man skulle ha sagt det så är det inte i nnärheten av okej att säga nåt kränkande mot den personen…

Gud vad bra jag stavar…

00eme05
0

Jag äääääälskaaaar 1D!!! Men… Skulle aldrig försvara dem… De är tjugo år och alla kan ju inte gilla dem. Man måste ju inte tycka samma sak. Men jag är ju inte sån som har dem hängande på mitt rum.. Jag bara gillar dem. Men jag tror tjejer/fans everything försvarar dem för, deras musik, handlar mest om sin kärlek till en tjej. När man lyssnar på en sån låt… Tänker man oftast på sig själv som den tjejen. Fansen tycker 1D sjunger om dem som ingen annan… Asså, det äe svårt att förklara men de säger typ "De får oss att känna sig så speciell" och sånt. Sedan om nån säger "1D suger blä blä bla" så tänker dem "Hoppa inte på han som fårmig att känna mig speciell", exempelvis. Men om man skriver att en skådis sångare o.s.v suger, ska man vara bered på lite hat… Men hat är inte acceptabelt. Det har en gräns.

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

00eme05
0

#29 de e tanken som räknas

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

Cazzos
0

Oavsett ämne så tycker jag att personen i fråga gått för långt om den börjar med personliga påhopp och hot bara för att respektive person har andra åsikter.. 🤔