Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 8990 ggr
Mysan_
1

Biter mig själv i läppen..

Ja, var ska jag börja? Jätte ofta förekommer det att jag biter mig själv i läppen. Boldet är gott (japp, jag är seriös), fast det är inte därför jag biter mig. Eller jo, ibland. Om jag ska vara helt ärlig tycker jag blodet är jättegott. Fast jag biter ibland mig utan anledning, det 'bara blir'! Ibland händer det att jag är stressad, arg, ledsen eller nervös. Men ibland kan jag inte ens hantera det. Jag använder det ibland lite som självskadebeteende. T.ex när jag är deprimerad, mår dåligt eller får ångest. Och jag har liksom blivit mer eller mindre "beroende" av att göra det. Blodet är ju som sagt gott, men jag blöder väldigt mycket, och biter loss stora delar, så jag har massor med sår bakom läppen och i kinden. Är detta normalt? Är det bra, eller kan nått hända?

hannapannah97
0

Jag gör precis likadant, vet inte varför egentligen :P

nottheonly
0

Jag gjorde också det förut eller jag bet mig inte i läppen utan mer i kinderna, gjorde det oftast när jag var nervös. 

Och jag skulle inte påstå att det är bra. Så det bästa vore nog om du kunde försöka komma över det beteendet 🙂

Halcyon
0

Innan du går och lägger dig så kleta på ett tjockt lager med idomin på läpparna. Jag rev också på läppen förut, men har slutat med det nu tack och lov. Använder du mycket läppbalsam och tjocka laget med idomin när du ska sova så får du inga flikar du kan riva bort, sådana dom uppkommer när du blir torr om läpparna. Så var noga med att använda något som återfuktar läpparna!

we're always chasing that paradise

Mysan_
0

#2 Fast är det okej att använda det som självskadebeteende? Och jag kan inte komma över det, det är både sjukt gott och bra till att komma över negativa känslor lite grann. #3 Fast det är inte på läpparna liksom, utan inuti munnen typ. Och när jag gör det får jag stora sår, och det strömmar blod. Om jag inte suger upp allt blir det fulla papper med blod.

Jozzi
0

Trode jag var ensam om detta..haha. Men jag förstår dej precis, det är sjukt irriterande att inte kunna kontrollera det heller. För mej har det blivit som en tvångsgrej tyvärr, men försöker sluta..😡

Mysan_
0

#5 Hehe, trodde jag också var ensam om detta. ^^ Har också det som tvång, bet mig för ett tag sedan, och blödde i minst en timme. Det blev en hel flod av blod. ;)

Flöffo
0

Brukar också göra det. Jag vet en tjej som mått väldigt dåligt förut (på grund av familj, mobbning osv) och hon berättade att hon brukade bita sig själv i kinden när hon fick ångest eller blev nervös eller liknande. Så tror inte det är så ovanligt. Är nog lite som att bita på naglarna.

//Flöffo

silverfiisk
0

"Är det bra?" Det är väl ganska självklart att det inte är bra att bita sig så att man blöder och får sår.. Om jag var du så skulle jag försöka sluta så fort som möjligt. Jag tror inte att det är farligt, men det är inte bra att skada sig själv..

Mysan_
0

#8 Fast det går liksom inte att sluta.. Har blivit "beroende" av att göra det.

silverfiisk
0

#9 kan du inte sluta på egen hand så skulle jag råda dig att söka hjälp. Jag tror att du kommer att ångra det när du får ärr och knölar på läppen och kinderna..

Ankilila
1

Jag har bitit sönder läppar och kinder ( :S ) så länge jag kan minnas, ingenting har hänt. Det läker snabbt. Dock skulle det vara skönt att bli av med det…

Mysan_
0

#11 Jag biter också sönder stora delar, så det lossnar massor med biter. Sedan blöder det i ungefär 1 timme. Det blöder väldigt mycket.

viktoria91
0

Jag biter mig i kinder, insidan av läppen för att få blodsmaken.

Mysan_
0

#13 Jag med. Biter mig jättehårt i kinden (det hårdaste jag kan) så det blir sår av hörntänderna när jag mår dåligt. Och när jag bara känner för att drick blod/att jag gör det utan anledning biter jag sönder såren/ärren som är på insidan av läppen. Det gör riktigt ont, men ändå. 

Fast jag brukar få klumpar i blodet, någon som vet vad det är?

silverfiisk
0

#14 hud från kinden? Annars kan det vara blod som har koagulerat.

Mysan_
0

#15 Nej, det är inte hud, utan det är typ som gelé.

silverfiisk
0

#16 okej.. Då vet jag inte, men det låter absolut inte bra! Sluta skada dig själv.

linn8
0

Jag gjorde sånt förut men fick sen massa fula ärr och knölar i munnen och då var det inte lika kul längre, tugga tuggummi eller något och försök att skära ner på det.

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!