Pengar, pengar, pengar
Jag vill i framtiden (inom ett år) köpa häst vilket mina föräldrar är ganska med på och vi kommer troligtvis göra det. Jag har kommit fram till att jag aldrig i livet 14 år gammal kommer få ihop typ 70 000kr till att köpa en (stor)häst så jag har istället siktat in mig på att kunna betala all utrustning. Just nu jobbar jag som vaktmästare där jag får 50kr/timmen och Max får jobba 2 h/dag… Är uppe i ca 1800kr där, innan jobbade jag som kursledare också där jag fick 600kr. Så hittills har jag tjänat ihop ca 2400kr och kommer få mer inom vaktmästeriet. Jag har sedan innan ca 3500-4000kr och mitt mål är att få ihop 10 000kr till all utrustning då (vill ju ha fina grejer). Jag för 400kr/månad men betalt mat när jag är i stallet själv (ca 100kr/månad) och onödiga saker till kaninen (Max 50kr/månad) . Känns som att jag aldrig kommer gå ihop de pengar jag vill ha… Vill ha tips på fler saker jag kan göra för att få ihop pengar. För annars kommer jag få spara varenda krona jag har för att kanske få ihop 10 000kr. Kände bara för att klaga lite xD
Istället för att köpa ny utrustning sån kan du köpa begagnat!
teammanberger.se <3REVINA<3
Begagnat är nyckeln till allt när pengar är något man saknar.
May the Gerbils be with you :3
Sa du att hästen skulle kosta 70000?!
I'm out 
#3 en häst kan kosta från 5000 till 100 000 så det är inget konstigt ;)
Har för mig att man inte får jobba under 3 timmar.. Jobbar du svart?
Jag vet att jag inte är en tonåring, men en häst kostar betydligt mycket mer än 100.000 kr. En bra islandshäst kan t.ex gå på 250-400.000 kr. En D-ponny och andra hästar går på ca. 150-200.000 kr om man vill ha en häst som inte har några som helst underliggande sjukdomar och kan alla gångarterna. Beroende på vilken häst man vill ha också. :/
Plus att man kan räkna med att det går på lite mer på grund av försäkringar och sånt.
#6 Det beror ju på vad man vill ha och hur utbildad man själv är som ryttare. Man kan hitta gamla travare billigt, utan att de är sjuka, men då får man ju utbilda de själv. Sedan finns det ju även som som är riktigt utbildade för hur mycket som helst! För 70 000 kr får man oftast en välutbildad häst.
#8, det är sant det du skriver. Det tänkte jag inte på. :D
Oavsett vad hästen kostar så kommer jag inte ha råd till den själv. Nej jobbar inte svart, jobbar som vaktmästare vid tennisbanorna och för att det tidigare varit vaktmästare som bara suttit där och inte gjort nånting så har man satt max 2h/dag men vissa dagar har jag jobbat mer och vissa mindre. Jag tänkte att 10 000kr skulle räcka till allt utom sadel ;)
Dela ut reklam? :) Är det enda jag kna komma på + panta burkar ^_^ och vekrligen spara varenda slant du får in. Men tycker du redan nu verkar jobba på bra och har ett mål med ditt sparande. Du måste kanske inte heller köpa allt direkt. Det viktigaste är ju en bra sadel och träns med bett antar jag. Sen kna du ju samla ihop rätt fort allt eftersom, om du inte lyckas under ett år.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Hehe, har lyckats rensa ogräs hemma och sy upp pappas tröja så har fått 295kr bara idag ;) Ska ta alla chanser jag kan till att tjäna pengar och spara allt :)
_Jag köpte precis min första egna häst.
Ett fullblod med superfina gångarter och superhärligt temperament.
För 15000 så nej.. En bra häst behöver inte kosta ens över 30 000..
Men kolla runt lite överallt :)
Finns mycket fina hästar på ställen man inte tänkt sig. Jag köpte min från en galopptränare och provred många fina där. Duktiga på att hoppa och dressyr._
(läste sen att du skrev att du skulle betala utrustning, men skickar med denna ändå :D)
För mig går det på såhär
Stallhyra: 1600
Torv: ca 400
Hösilage: beror på när vi betalar men ca 800 kr månaden.
Kraft: Min tjej får bara lucern just nu då hon enbart levt på havre och är lite hyperaktiv men ca 250 kr månaden.
Hovslagare: 1100 kr
Försäkring: 400 kr
= 4,550 i månaden
Detta är nog grund utgifterna varje månad.
Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.
#13 hovslagare kan kosta mellan 500-2000… Köpte en ny häst för 20 000 och är 5 bäst i Sverige.. Kan du inte vars medryttare på en häst i närheten?
Och sen beror det på vad hästen har för utbildning, utbildar du den själv brukar det gå på runt 20000-50000
#13 tack för ungefärliga månadskostnader :) #14 är inne på min tredje "medryttarhäst" på tre år nu och letar efter en storhäst att rida också eftersom att mamma vill att det ska gå sakta fram så blir det typ medryttarhäst, halvfodervärd, fodervärd och till sist egen häst…
#14 Jag skrev hur det är för MIG.. :p
jag sparar till 15 000 ungefär.
ska köpa en egen hund nästa år. jag avstår från alla presenter på födelsedagen och julen.
denna julen fick jag sammanlagt ihop 5 000:- av alla släktingar :) så jag har en halv hund :) (10 - 13 000:- för hunden, resten till utrustning osv)
haha, men jag är ju ganska lat ;) ska lägga ner datorn när hunden kommer :P men att önska sig pengar är ganska chill ;)
dock, om jag arbetar ihop pengarna här hemma, så slutar det alltid med:
jag: ''jag har inga busspengar''
mamma/plast pappa: ''du fick ju pengar igår, dom kan du väll ta?''
… det var ju som jag jobbade ihop… inte så kul att slösa det på bussen. så… får skaffa ett sommarjobb om jag ska jobba ihop pengarna, vilket jag funderar på :) finns ett hundpensionat i stan som gärna tar emot lite hjälp.. haha ;)
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
#14 jag förstod det men tyckte lät mycket, eftersom att det är inte vad min hovslagare tar för båda mina
Dom flesta hovslagare tar över 1000. Kollade runt på många olika och det mesta ligger på minst 1000 om man ska ha garanti och sånt om något skulle hända med hästen. 1100 är inte mkt för helskoning
Nej de är inte mycket, men sen beror det på vad hästen ska vara till
Na, En häst som bara går i skogen men behöver skor kostar precis lika mycket att sko som en häst som tävlar. :p
Nu på sommaren kan du erbjuda trädgårdstjänster och sånt till grannskapet och alla du känner.
Tex Klippa gräsmatta: 100kr. Putsa alla fönster i en villa: 500kr lägenhet: 200kr. Rensa rabatter / plocka ogräs: 50kr/tim. Sitta barnvakt, rasta hundar, klippa häckar, plocka äpplen, mm kan du också ta timpenning för.
Är du bra på att laga mat kan du tjäna pengar där också. Du känner säkert flera familjer som jobbar för mycket. Då kan du få en husnyckel av dom och en tid när de kommer hem och vill äta. Lägg ut pengar och spara kvittot när du handlar ingredienserna, laga maten hos dom och ha maten färdig på dukat bord till avtalad tid. Diska och plocka undan i köket. Beroende på vad ni kommer överens om kan du antingen äta med dom eller diska medans dom äter och sen ta disken efter maten, eller gå hem när de kommer. I vilket fall borde du kunna ta iaf 150kr per middag plus utlägg, speciellt om du har fixat en liten efterrätt också.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"