Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 6860 ggr
Whippet
2

Skatunge

Hej Jag såg en skatunge nu precis som sitter nära en lite häck och det är fritt fram för en katt att äta den jag vill gärn ta hem den för den va så söt o ge den mat o ta hand om den vad ska jag göra lämna den o låta den dö eller cykla dit o hämta den?

I'm out Vilar huvudet i handen

Whippet
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här e en bild på den…

Sjöstjärna
8

Skräm bort katten men låt skatungen vara, den har säkert sina föräldrar, syskon och boet ganska nära och återvänder dit regelbundet.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

RebeccaG
3

Låt den vara eller ring viltvårdaren i din kommun. 

Man får enligt lag inte hålla vilda djur i mer än 24 timmar utan tillstånd(vilket jag antar att du inte har). 

Ungen kommer inte äta om du försöker mata den så du måste låta en viltvårdare ta den om den ska ha chans att överleva.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

silverfiisk
5

Låt den vara. Du ska absolut inte ta hem den!

Whippet
2

Ok men den kmr ju inte klara sig …

farido13
3

Det är vanligt. När skat ungar blir i den åldern så börjar dom gå ut ur boet och ramlar ner som duvor och då är dom på marken och går och då man råka tro att dom inte har sina föräldrar med sig. Men låt den vara föräldrarna vet var .eras ungar går så låt den vara. Jag har sett kaj ungar som var på marken och jag har sett duv ungar också så oroa dig inte,

farido13
0

deras.

Flöffo
0

Såg två skatungar när jag var ute med hunden idag.

//Flöffo

[Nelley]
15

Ursäkta om jag låter tuff, men ungen kommer troligen klara sej bättre om du låter den vara än om du tar den hem.

RebeccaG
12

Ungen kommer dö ifall du tar hem den.

| Youtube

[MikeW]
5

Rör den inte eller något, den kommer börja lukta människa och då vill inte föräldrarna ha den tydligen.

Hittade en fågel med en skadad vinge som jag tog hand om, den dog bara för att jag gjorde det.. Föräldrarna ignorerade den helt.
(jag var väldigt ung och visste inte bättre)

arandeira
0

rör du djuret kommer dess föräldrar stöta bort den eftersom den luktar människa :/

farido13
2

låt den vara föräldrarna vet vart ungarna är och matar dom så låt den vara.

MoaL
10

Att föräldrarna stöter bort sina ungar för att en människa har rört vid dem är en myt, så det är inget att oroa sig för. Om en fågelunge står mitt på vägen är det med andra ord ingen fara att flytta ungen till sidan av kanten (om den inte skuttar undan av sig själv). Dock lär ungen antagligen skrika rakt ut och föräldrarna kommer förmodligen skräna och leva om och oroligt flyga omkring dig som dristar dig till att skrämma och "hota" deras bebis.

Du ska absolut INTE ta hem fågelungen. Skator, kråkor, trastar och så vidare, lämnar boet innan de är flygfärdiga. Föräldrarna håller uppsikt över dem på avstånd, och finns alltid i närheten någonstans. Det är bara det att du inte ser dem. 🙂 Det är alltså helt normalt med ej flygfärdiga skatungar som skuttar runt på marken.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
0

Här kan man också läsa:

http://www.faktoider.nu/djurungar.html

Mvh,
Moa

Whippet
2

Tack för svar ringde till en viltjour o frågade vad jag skulle göra de sa att jag skulle ta hem den eftersom den var lite skadad i vingen . De kmr om ca 2 dagar o hämtar den… Men de sa inte vad jag kunde mata den med vad kan jag göra o jag vill inte ha den inomhus ju …

MoaL
7

Jag ser ingen skada på någon vinge på bilden. Det bästa hade helt klart varit att lämna den ute, där den hör hemma. Blir den uppäten så är det naturens gång. Naturen beräknar inte att alla ungar ska överleva sin barndom.

Jag tycker att du ska sätta ut den igen.

Mvh,
Moa

[Nelley]
4

Onödigt säjer jag bara, den kommer dö innan två dygn.

MoaL
2

Skator är för övrigt allätare, som äter bland annat maskar, insekter, sniglar, snäckor, groddjur och så vidare. I vuxen ålder dödar de även småfåglar, möss, sorkar och diverse andra smådjur. De plundrar dessutom andra fåglars bon på både ägg och fågelungar, och jag har flera gånger hittat nykläckta fågelungar som skatorna har råkat tappa medan de flyger iväg med dem.

Mvh,
Moa

Portie
9

Låt den vara och låt naturen ha sin gång. Antingen klarar den sig eller så gör den det inte. Det är så det funkar ute i naturen och jag tycker inte att vi människor ska lägga oss i mer än vad som behövs.

silverfiisk
12

Ursäkta, men jag tror faktiskt inte att du har ringt till en viltvårdare.. Ingen professionell viltvårdare skulle säga åt en 13 åring att ta hem en fågel och ha den hemma i "ca 2 dagar". OM dom skulle ha sagt så, så skulle dom även ha berättat hur du ska ta hand om den och vad den ska äta. Vart på vingen är den skadad? Det syns inget på bilden.. Jag tycker att du ska gå och lägga fågeln där du hittade den. Jag lovar dig att den där fågeln är död om 2 dagar, om du har den hemma. Det låter hemskt, men så är det. Det är större chans att den överlever i det vilda än i fångenskap.

Whippet
1

Det var ju inte jag som ringde utan min pappa, han ringde idag o frågade och viltvårdarna sa vad den kunde äta osv de glömde nämligen att säga det igår för de var i full gång o hjälpa någon räv unge, skatans vinge var skadad på andra sidan bilden o de kan jag lova, vågade dock inte ta fler bilder då den var chockad

[Nelley]
5

Så du tog hem den? Synd att kasta bort ett liv sådär. Förhoppningsvis lär du dej något när den dör.

Portie
3

Alltså nej, inte ta hem den. Låt den vara som sagt och låt viltvårdarna hämta den där du hittade den isåfall om dom nu måste det.. Tycker det är onödigt att ta hem en fågelunge där risken att den dör är betydligt mycket högre.. Så sätt tillbaka den där du hittade den.

mejamylove
9

Det är inte försent, du kan fortfarande göra rätt och gå tillbaks och lämna den där du hittade den. *host*host* försök att inte vara så bebiskåt i framtiden…

Whippet
5

viltvårdarna har varit här o hämtat den, vingen var bruten, på grund av att trädet var högt o skatungen ramlade ner o skadade sin vinge, de har ringt o sagt att skaten mår bra! jag blev väldigt lättad. skaten är snart gammal nog att klara sig själv så de beräknar att släppa den om 2 veckor då vingen är fixad!

Gaiezza
4

Tror att ni alla som anklagat henne för att ha dödat fågeln är skyldiga henne en ursäkt.

Bacon, svaret är bacon. 

silverfiisk
2

#27 TS bad om råd, kommentarerna innehåller råd. Det är väl inte fel att berätta vad som kan hända om hon tar hem en vild fågel?

NordicSunset
0

#28 Fast finns en hel del kommentarer där det står "den kommer dö om du tar den. är det värt det?" aoch så. Man kan ge det en chans som TS gjorde. Det kanske inte är rätt att ta hem en fågelunge, mend enna va år trots allt skadad och det hjälpte.

Be the best version of you.

• Zoella
silverfiisk
1

#28 ja, det låter elakt och brutalt, men det är faktiskt större risk att den dör än att den blir helt återställd. Jag tror inte att någon menade något elakt med sin kommentar, utan jag tror att vi alla ville hjälpa TS att ta ett smart beslut. Det är såklart jättebra att fågeln klarade sig.

setrin
0

jag tycker det var rätt av TS att ta hem fågelungen, visst den hade inte klarat sig i det vilda men man kan iallafall ge skatungen en chans! och den klarade ju sig. TS bry dig inte om alla dumma kommentarer! :)

RebeccaG
10

Jag tycker inte man ska uppmuntra barn att ta hem vilda djur.

| Youtube

setrin
0

#32 uppmuntra? jag tror TS bara ville hjälpa det stackars djuret! dessutom tycker jag det kan vara bra för barn att känna känslan av att hjälpa någon/något?

MoaL
3

Att en människa kan hålla en skatunge vid liv är väl ganska självklart, de flesta djur går att ta hand om från det de är ungar, men personligen tycker jag helt klart att den borde ha lämnats kvar i det vilda, bruten vinge eller ej. Jag har hittat skadade fåglar och gnagare ute jag också, och jag har avlivat dem. 

Skator är en av mina favoritfåglar, men de är inte direkt sällsynta och de ställer till med rätt mycket skada, både för oss människor men framförallt för andra djur. Många djurungar får sätta livet till långt innan de når vuxen ålder, det är så verkligheten ser ut. Det är heller inte överhuvudtaget meningen att alla ungar ska överleva. Det är så naturen är funtad.

Mvh,
Moa

setrin
0

#34 Nej men hon räddade ju ett litet liv:) Tyckte det var bra men börja inte ta hem övergivna vargungar, björnungar haha;)😛

MoaL
6

#35 Som inte borde ha räddats från första början. Skator är som sagt inte ovanliga, så en skadad unge borde hellre avlivas och läggas ut, eller lämnas så att naturen själv får ta hand om den. 

Skator själva dödar bland annat andra fåglar, fågelungar och ägg. OM den där skatungen överlever upp till vuxen ålder, så innebär det att "räddaren" ändå har dödat flera andra djur. Därtill är det mycket möjligt att skatan dödar djur som är betydligt mer sällsynta än den själv.

Folk får sluta romantisera onödiga räddningsaktioner. Hade det varit en människa som hade ställt till det och skadat ett vilt djur, direkt eller indirekt, absolut, då kan man hjälpa djuret. Men när den blir skadad av något som ALLA fåglar går igenom (hoppa ur boet), så borde man låta naturen ha sin gilla gång.

Mvh,
Moa

setrin
0

#36 TS hjälpte ett djur var tacksam för det och att vi romantiserar förstår jag dig inte på, viltjourer hjälper jämnt vilda djur som rävar o falkar tex de dödar också andra djur då ju! så du menar om man tar hand om o hjälper ett annat djur som dödar ett annat djur att man är en mördare då att det är den som räddat djurets fel! skator är inte sällsynta men dom har iallafall ett liv, tänk om det varit tvärt om, du varit den lilla skatungen och en människa bara kommit o sparkat ihjäl dig som du sa att du brukar avliva djuren tycker jag är väldigt fel av dig då djuret du dödat kanske hade kunnat klara sig iallafall men när det gäller en bruten vinge tycker jag det är självklart att man hjälper det stackars djuret tyckte det var hederligt av TS att rädda djuret o lämmna in den på viltjouren! ;)

setrin
1

Är det inte djurplågeri att avliva ett djur som hade kunnat klara sig? mamman pappan var kanske i närheten?

Flöffo
3

#38 Det är djurplågeri att låta ett djur lida.

//Flöffo

setrin
0

#39 tänkte bara om det var djurplågeri o gå runt o döda massa små djur …..

KaiPon
0

#40 Har för mig att det inte är djurplågeri om risken för överlevnad är liten eller om det tillför djuret mer lidande att hålla den vid liv, samt att döda djur på sätt som inte är snabba och relativt smärtfria. Det är till exempel inte tillåtet att dränka djur. Min farfar dödade en ekorre (nackade) som hade fastnat i ett staket en gång. Det var tydligt att ekorren led och jag tror till och med den hade brytit ryggen. Illa tilltygad var den i alla fall, och hade noll till intet överlevnands chans.

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Tokyo
2

#38 Håller med Flöffo. Isåfall är det väl djurplågeri att fiska och sedan bryta nacken av fisken också, t.ex. Går det snabbt och icke-smärtsamt är det knappast djurplågeri eftersom djuret inte hinner känna något.

setrin
0

#42 fisk äter man det är inte djurplågeri stor skillnad mellan en fisk som man äter över hela värden än en hare kanin mm

KaiPon
2

#43 Vad är det för skillnad då, om jag får fråga? :)

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

setrin
0

#44 det jag precis sa? man äter inte en hare tex ?

Tokyo
3

#43 Det var bara ett exempel. Man äter älg, rådjur och gris också. Du tycker alltså att dessa djur är mindre värda bara för att vi människor jagar/föder upp dom för att sedan slakta dom och äta dom till middag? Alla djur har känslor. Oavsett vilket djur det gäller så är det inte djurplågeri att avliva ett djur som lider. Du säger alltså att det är djurplågeri att avliva en hund som är gammal och sjuk, när hunden lider? Om man väljer att inte avliva ett djur som lider tänker man bara på sig själv, och inte på djurets bästa. Sedan kan jag ju ta och informera dig om att harar också är något man äter.

setrin
0

#46 missuppfattade dig nog innan och självklart om djuret lider är det klart att man ska avliva det om man inte kan rädda det som tex en hund!

[Nelley]
1

#43 Ja, vad är det för skillnad? Man äter ju hare & kanin (mm) också och det är en myt att fiskar känner lite/ingen smärta. Annars håller jag med MoaL.

Anpekli
2

#45 Det är väl vanligt att man äter hare? Finns även många som föder upp kaniner till att äta. Så det är ju inte ovanligt att man äter kanin och hare, eller? 🤔

☻/ This is Bob. Copy and paste him
/▌ all over iFokus
/ \ so he can take over

[Nelley]
0

#49 Nej, det är inte alls ovanligt.

[Nelley]
0

Ganska vanligt

Cazzos
2

Sluta prata om djurplågeri och vilka djur vi äter det hör inte alls till ämnet och fågeln är oskadd nu så slutet gott allting gott 🙂

MoaL
2

#37 Varför ska jag vara tacksam för det? Jag tycker ju att hon gjorde fel. Som sagt, hjälp djur som har blivit skadade eller/och sjuka på grund av människor, eller där sjukdomen kan påverka mängder med djur och orsaka stort lidande (exempelvis rävskabb), men en fågelunge som har fallit ur boet och brutit vingen bör i mitt tycke avlivas.

Jag har inga problem med att djur dödar andra djur. 
Alla djur har ett liv. Det betyder inte att alla ska överleva.
Om jag hade varit en skata hade jag inte tänkt på samma sätt som jag gör som människa. Jag är dock övertygad om att varken människor, skator eller något annat djur lider av att vara död.

Jag har aldrig någonsin sagt något om att sparka ihjäl djur, och inte är det något jag har gjort heller. Tänk efter innan du tillskriver mig åsikter och handlingar som är fabricerade i din egen fantasi.

Vad får dig att tro att djuren jag avlivat skulle ha klarat sig? Har jag framställt mig själv som någon som tycker att det är rätt att avliva friska/oskadade djur "bara för att"? Tror du att jag tycker att det är roligt? Som sagt, läs det jag skriver istället för att hitta på något eget. 

#38 och #40 Det är inte djurplågeri att avliva djur som lider. Ingen i den här tråden har sagt att h*n går runt och "dödar en massa små djur", så varför ens uttrycka sig på det viset?

Det är ärligt talat inte djurplågeri att avliva ett djur vare sig det är friskt eller sjukt. Djurplågeri är när man orsakar djur smärta och/eller vanvårdar dem.

#45 Självklart äter man hare och kanin, precis som man äter fisk, kor, grisar, fåglar, och så vidare. Exempelvis grisar är väldigt intelligenta, men du försvarar alltså att man dödar och äter dem, före att avliva en skadad fågelunge, med försvaret att "man äter grisar"?!

#52 Cazzos, jag ber om ursäkt, men jag känner mig en aning förolämpad när personer skriver saker om mig offentligt som är helt osanna. Annars skulle jag inte ha skickat detta inlägg. Jag lovar att efter det här meddelandet så kommer jag fortsättningsvis att svara medlemmen via PM, om hon inte vill flytta diskussionen till en ny tråd.

Mvh,
Moa

Halcyon
3

När man ställs inför ett sådant där beslut har man tre val: låta den vara helt, avliva den, eller försiktigt ta in den och ringa viltvårdsjouren. Förstår inte varför folk brustar upp så förfärligt? Hade aldrig klarat av att döda ett djur. Aldrig någonsin. Hade alltid tagit tredje valet feftersom fågeln ändå är skadad dör den ju i vilket fall om man väljer någon av de andra alternativen. Men det är bara mitt tycke och vad jag skulle göra. Svårt att döma det TS gjorde när ni själva inte var i situationen.

we're always chasing that paradise

setrin
1

#54 tycker samma, jag tycker vi lägger ner denna tråden o inte skriver någon som kan låsa? det som TS skrev har redan hänt o fåglen är oskadd!