Umgänge?
Hej, vi gjorde en undersökning i skolan för ett tag sedan. Det var om man som tjej eller kille umgicks mer med de från samma eller motsatte kön. Så nu tänkte jag fråga er=) Är ni mer med killar eller tjejer? Är du kille eller tjej? Trivs du mer med killar eller tjejer? Tycker du att det är någon skillnad? Är du på olika sätt när du är med killar eller tjejer? Frågorna är bara om vänskap inget förhållande. (Anledningen till att jag valde att inte göra ett undersöknings inlägg är för att jag vill veta lite mer tankar runt svaret) Tacksam för svar:)
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Är en tjej, 13 år som bara umgås med min tjejkompis, 1 tjejkompis, har typ inga andra vänner som bor i samma län :( Annars har jag min kanintjej och kaninkille :)
Tjej, 16. Just nu har jag inga riktiga vänner, men allmänt så föredrar jag killar. Killar är "enklare" och mindre tjafsiga än tjejer. Jag är dessutom mycket mer intresserad av datorspel än mode och smink, och dom flesta tjejer jag känner pratar bara om just mode och smink. Tjejer pratar dessutom väldig mycket bakom varandras ryggar, vilket jag inte upplevt på samma sätt med killar.
Jag har dock min syster och kusin, och dom älskar jag ju ändå, Men dom två är dom enda två tjejer jag inte har tappat kontakten med eller bråkat allvarligt med.
Jag är nog lite annorlunda beroende på vem jag är med. Är jag mer killar så är jag ofta mer frispråkig, eftersom dom flesta killar inte tycker det är konstigt att prata om tex sex, men dom flesta tjejer jag känner tycker det är jättepinsamt. Men jag är ju även olika beroende på vilken kille jag är med, så det är snarare individuellt än könsbaserat.
Och självklart förstår jag att det finns tjejer som inte pratar bakom ryggar, killar som älskar mode osv. Detta är bara baserat på dom jag känner och har träffat. Enligt mig så är det rent allmänt så, men det betyder inte att alla är så eller att det är så överallt.
//Jessie
Jag är kille och trivs mycket bättre med tjejer.
Jag är rätt "känslig", har mycket problem i mitt liv, och tycker då att tjejer är mycket bättre på att prata om sånt än killar :) Och när jag var mobbad i skolan så var det ingen av mina killvänner som brydde sig, bara mina tjejvänner.. så det är också en stor anledning till att jag föredrar tjejvänner nu 🙂
/Robin | Medarbetare på Tonåringar iFokus
No one is weird or "not normal", because what's weird to one person is normal to someone else.
Alltid umgåtts mest med tjejer. Lättare att prata problem med och privata saker. Även sex va lättare att prata med dom om.
Men haft killkompisar och har fortfarande och när man mår som mest skit är det skönt att träffa dom också och ta något gott att äta och spela ett spel ihop. Inget behöver sägas utan bara trivas och ha kul.
Så gillar att ha båda sorterna men jag har umgåtts mest med tjejer.
Tror att bristen på en mamma och en syster dragit mig närmre tjejer.
May the Gerbils be with you :3
Jag är tjej och jag trivs oftast bättre bland killar. Det känns mer avslappnat på något sätt.
Har inga vänner gillar inte vänner men lättare att prata med killar 🙂
ja är tjej. har både kill och tjej kompisar. gillar att va med killar mer " in general" för vi har mer saker gemensamt
Tjej. Jag tycker mer om att umgås med killar. Min bästa kompis är tjej, men hon är mer som en pojke till sättet.
Portal Is Love, Portal Is Life.
Är ni mer med killar eller tjejer?
Mest med tjejer. Mina närmsta vänner är 3 tjejer men umgås även med 1 kille från klassen ibland då vi har ganska öppna grupperingar och man kan prata lite med vem som helst.
Är du kille eller tjej?
Tjej!
Trivs du mer med killar eller tjejer?
Beror på personen, inte könet.
Tycker du att det är någon skillnad?
Man har ju växt upp på olika villkor och det kan ju märkas av men de killar jag umgås med är väl medvetna om det och hör inte riktigt in i den mallen som förväntas. De behandlar inte heller mig olika.
Är du på olika sätt när du är med killar eller tjejer?
Det tror jag dessvärre. Jag är nog mer nervös, mer försiktig och tystare bland killar vilket jag jobbar på.
Tjej, fyller 19 i år. Umgås mest med killar och har alltid gjort. Men jag kommer överens med i princip allt och alla så har inget emot att umgås med tjejer. Men jag föredrar att umgås med killar :)
Jag är tjej och umgås nog mest med tjejer eftersom mina kompisar är tjejer. Umgås med killar också men det verkar inte vara så många som gillar mig. Annars spelar det egentligen ingen roll. Min hund är för övrigt kille och han är min bästa vän. :)))
//Flöffo
Jag är tjej och umgås mest med tjejer! Tycker vi tjejer har roligast ihop
😃
Av det JAG har märkt så blir tjejer oftast mer flamsiga och flumiga tillsammans. Jag menar när vi umgås och sitter och pratar slutar det alltid med att vi typ sitter och skriker i varandras munnar och bara skrattar. Har jättekul med killar också, men har lättare för att prata och att ha kul med tjejer. Känner ingen kille som har samma intressen som jag :)
Jag umgås mest med tjejer tror jag. Svår fråga dock då det är så olika för mig. Har väldigt nära killvänner också, men i det stora hela är jag nog mest med tjejer. Har faktiskt inget riktigt svar på varför, det bara är så!
we're always chasing that paradise
Jag är då en tjej på 17 år. Personligen trivs jag ganska bra med att umgås med både killar och tjejer, och tjaaa jag tycker inte det är någon större skillnad förutom kanske intressen osv. 🙂 När jag är med mina killkompisar så kan jag bli lite bufflig och blir lite "grabbig" av mig och när jag umgås med tjejerna så är jag inte lika buffig av mig eller hur jag nu ska förklara det hela 😛
Förut umgicks jag med mina killkompisar men nu när några riktigt goda vänner flyttade till andra län och länder så träffas man lite mindre nu förtiden medans tjejkompisarna har hållt sig kvar här så såklart umgås jag nu förtiden mer med dem. 🙂
- Nederlandse Kooikerhondje -
Jag är ca 13, tjej, och jag är med både tjejer och killar. Vi är tre killar och fyra tjejer i en grupp. Blir för mycket bråk när jag bara är med tjejer, jag var bara med tjejer förut men det blev mycket lugnare när både tjejer och killar var med i gruppen :)
jag är en tjej, umgås helst med tjejer… då min bästis är en tjej, fast har även killkompisar men.. ehh de är liksom inte så roliga o va med föredrar de andra killarna i klassen de är inte lika barnsliga än dom liksom mer fotbolls intresserade som jag o min bästis . det låter lite rörigt … men ja…
Svarar jag oxå;) Jag är tjej och trivs oftast bäst med killar, de känns mindre dömande än tjejer. En gång kom jag till skolan i pyjamas (lång historia) och bara tjejer påpekade det. Jag berättade för min killkompis dagen efter och han bah: var det en pyjamas!? Haha men jag kan ha kul med tjejkompisar oxå men det beror på vem det är. Men för det mesta känner jag mig mer bekväm med killar. Mer avslappnad liksom. Jag går inte så bra ihop med tjejer (mycket bråk) men har nog bara haft två eller tre stora bråk med någon kille och typ 47 stora bråk med tjejer.
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Är tjej och föredrar att vara med killar, främst för att dom har samma humor som jag :)
Jag har inte så många vänner, men min närmsta är en tjej. Jag trivs nog bäst med tjejer överlag då vi synkar bättre, vi förstår varandras känslor och sinnestämningar mycket bättre än vad jag upplever att killar och jag gör.
Jag har aldrig riktigt umgåtts närmare med killar, min klass har alltid varit uppdelad i ett tjej- och ett killblock. Förhoppningsvis blir det ändring på det i gymnasiet.
Jag är tjej.
Tass Josephine
Jag är en tjej på 13 år. Umgås i princip bara med tjejkompisar, men ibland kan jag faktiskt känna att jag trivs bättre med killkompisar. Tjejer kan vara sååå dryga ibland, det kan hända att de pratar bakom ens rygg osv, vilket jag faktiskt aldrig upplevt att en kille gör.
Om vi t.ex ska ha ett grupparbete i skolan så kvittar det om jag hamnar i en grupp med tjejer (som jag känner ganska bra och trivs med) eller om jag hamnar med killar som jag trivs med och känner någorlunda, ibland föredrar jag som sagt att vara med killar.
Hade en killkompis förut, vi var väldigt nära kompisar. I typ tvåan eller trean blev vi "tillsammans" (han: ska vi bli ihop? jag: ja!), och vi var det i ungefär två år faktiskt, men eftersom vi var så små så var vi ju bara kompisar ändå, såklart. Vi gjorde sånt som kompisar gör helt enkelt, haha. Så ja, eftersom vi bara gick i tvåan så säger jag att han var en kompis, och inget annat. Iallafall, i fyran eller femman tappade vi tyvärr kontakten. Det är ganska tråkigt faktiskt, skulle vara kul att åtminstone ha en väldigt nära killkompis som man kan vara med.
Det skulle vara kul att "återfå kontakten" med honom, jag hade och har inga andra nära killkompisar.
På fritiden är det väl bådeoch, justnu hemma hos en killkompis faktiskt ^^
Ska jag räkna med då jag är i skolan så är det tjejer dock, då det bara går en enda kille i klassen haha ^^
är en tjej på 13 år umgås både med tjejer och killar…. har alltid trivts bäst med killar även om mina nuvarande bästa kompisar är tjejer… umgicks mest med killar när jag var yngre och mina bästa kompisar var killar… vill att det ska vara så igen… men jag trivs bra som jag har det också så ska inte klaga:P
Gud vad bra jag stavar…
Jag är tjej och hänger i flera olika umgängen - ibland bara tjejer, ibland bara killar (+ olika sexuella läggningar).
Är väldigt anpassningsbar och finner mig i det mesta så länge mina medmänniskor respekterar mig, så kön och läggning har ingen som helst betydelse i mina ögon.🙂
Särskilt nu på senare tid har jag flera gånger varit med olika grupper killkompisar, och först efter ett tag insett att jag är ensam tjej där för att sedan återgå till att ha det trevligt. Minns att man ofta reagerade starkt på sådana situationer som barn, haha!
Hur jag är beror delvis på mottagaren, men samtidigt är i princip alla bekanta med mig som "den där galna djurtjejen". Det är bara min attityd som kan variera mellan olika personer beroende på om individen i fråga kräver extra ödmjukhet eller rent av en tuffare yta för att inte börja utnyttja ens givmildhet.
Förutom att vi ofta har rätt olika samtalsämnen upplever jag också att killarna aldrig riktigt "får kniven i ryggen" eftersom de är så pass ärliga och utåtriktade jämfört med oss tjejer. Det jag gillar skarpt.👍
De flesta av mina vänner är tjejer och har alltid varit så. Vet inte riktigt varför, har bara blivit så. På senare år har jag umgåtts lite mer med killar, men jag har väl flest tjej-kompisar. Sen om det är positivt eller negativt kan ju disskuteras, beroende på situationen.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)