Skäms så!! :(
Har säkert inte valt rätt sida men aa….. Jag är 13 år och har haft mycket finnar i snart 2 år och det är helt serriöst INGEN som har det i min klass och finnarna är ganska små men MÅNGA OCH RÖDA!!! Något tips till nåt som hjälper? Ansiktstvätt? Krämer? Mask? Vad som helst hjälp mig…. Skäms nåt så otroligt, men min mamma säger att det bara är jag som tänker på det men jag blir retad o så i skolan så snälla jag behöver verkligen en stor uppmuntran :( tacksam för snabbt svar :) Kram josefine
Det kan tänka mig kan hjälpa är att tvätta ansiktet morgon och kväll med en ansiktstvätt som passar din hud, och vara noga med att smörja in ansiktet efteråt. Finnar kan komma sig av torr hud. Har man torr hud så börjar huden producera extra fett, vilket lätt blir till finnar.
Sedan kan du även tänka på vad du äter. Min son (14 år) får alltid extra finnar om han äter för mycket choklad eller väldigt mycket ostbågar.
Drick mycket vatten! Sola ska visst också vara bra mot finnar.
Men framförallt så beror finnar ofta på hormoner, så de kommer försvinna när du blir lite äldre.
Ibland har man ju tappat hoppet på om det någonsin kommer att försvinna :( men tack så jättemycket för svaret :)
Zink tabletter, dessa mineraler hjälper jätte bra mot finnar, sedan finns det nån skönhets produkt grej som heter bare minerals som är perfekt för torr, fet eler finnig hud.
Solen kan jag säga hjälper jätte mycket! jag har väldigt känslig hud till och med mina armr hade "finnar" inte finnar utan några andra "bölder" jag var i solen i nån vecka och efter tre dagar var min hud perfekt, jag kände mig mycket mer tillfreds med mig själv :)
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Jag saknar tyvarr mina cirklar och prickar over de tre sista bokstaverna i alfabetet just nu och ber om ursakt om det, hoppas du forstar vad jag skriver anda.
Hall huden ren, men aterfuktad. Torr hud far kroppen att overprestera att aterfukta men tilltappta porer kan skapa pormaskar och finnar. Jag liksom du hade stora problem med finnar och acne (som det kallas) ar jattevanligt i tonaren.
Aven nakenhundar kan ha problem med finnar och pormaskar och valdigt manga nakenhundagare sager att olivolja i duschen ar toppen mot pormaskar och finnar. Men jag har inte hort nagon testa detta pa manniskohud, vet inte om man vill prova detta i pannan heller med risk att fa olja i ogonen.
Det finns dock andra satt att aterfukta. Dove har manga produkter som aterfuktar huden igen sa den inte torkar ut. Du kan forst tvatta ansiktet med tval och sedan kora en omgang med parfymfri och alkoholfri balsam till exempel.
Fraga om du undrar nagot. Jag vet att texten kan bli lite forvirrande nar man saknar prickar och cirklar.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Har själv rätt lätt för att få finnar, har röda supersmå (men många, precis som du beskriver) finnar/"prickar"/utslag eller whatever i pannan, och även rätt mycket pormaskar på bland annat näsan och i pannan. Dessutom har jag börjat få ganska stora finnar lite då och då på kinderna och näsan, och där har jag aldrig fått finnar förut. Därför köpte jag ProActiv, som du säkert sett på reklam.
Jag köpte deras Clear Skin Program, och i det kitet medföljer en exfolierande ansiktstvätt, en toner och en moisturizer/"repairing treatment" som den så fint heter. Jag är också 13, by the way.
Jag tycker iallafall att ProActiv funkar rätt bra hittills, dock återkommer utslagen till och från, om jag t.ex missar en "tvätt", så att säga, men jag har definitivt märkt skillnad.
Det är inte okej att folk retar dig för något, speciellt inte då du inte kan rå för det. Det har hänt att folk har nämnt mina utslag/finnar och orenheter i ansiktet, och jag vet själv hur det känns. Skit i dom bara, är dom så osäkra på sig själva så dom känner ett behov att påpeka ditt utséende på ett negativt sätt så har dom stora problem gällande självförtroendet. Om inte annat är de helt enkelt sjukt omogna och inte värda din tid.
#1 Det är dock en myt att choklad orsakar finnar, enligt forskning.
#6 vissa får faktist finnar, vet att det är en myt enligt forskning men min kompis reagerar också på det, också om jag själv inte tror på det x)
mvh, HamsterHamster
Okej tack så jätte mycket för svaren. :) nice att du också är 13 ;) tokyo girl :p
Finnar är naturligt i tonåren och brukar försvinna när man blir äldre, så du behöver inte alls skämmas! När alla i din klass "blommar upp" kanske du är den som redan gått ur din värsta period?😉
Nu har jag visserligen haft tur med min hy, men jag förespråkar allmän hygien före kemikalier i den mån det går. Kläm inte finnar, och försök att inte sminka över dem (var noga med rengöringen efteråt i sådana fall). Tvätta ansiktet morgon och kväll i ljummet vatten, och smörj enbart ansiktet vid behov med en oparfymerad och återfuktande kräm från exempelvis apoteket istället för något onaturligt doftande från HM. Men låt inte huden vara för fet, utan försök hålla god balans!
Byt även örngott lite oftare, särskilt om du använder hårprodukter som "gnuggas av" under natten och sedan kommer i kontakt med ansiktet.
Lycka till!😃
#7 Ja, det kanske är olika från person till person. :) Det kanske inte är just chokladen, men ämnen eller liknande som finns i choklad (och som kanske även finns i annan mat, t.ex ostbågar som #1 skriver?). Jag vet inte, haha. 😃 (I just made that up 😂)
#11 jepp, :)
mvh, HamsterHamster
Jag har också haft problem med finnar. Det enda som har hjälpt mig hittills är Basiron 10%, det är dock en stark kräm så man bör vara försiktig.
Tänk på att läsa lappen som följer med ifall du bestämmer dig för att köpa den så att du vet om biverkningar och sånt (min mamma säger också att man inte ska använda 10% på sommaren utan bara 5% eftersom det kan ge skador. Därför håller jag på och letar efter andra produkter eftersom 5% inte fungerar lika bra på mig. ). Testa gärna på ett litet område så att du inte är allergisk eller känslig.
//Flöffo
Annars så brukar det för vissa fungera om man börjar äta bättre. Vissa, inte alla, kan t ex få finnar av choklad, bröd och så vidare.
Tillägg: #1 hade visst redan skrivit om det. 🙂
//Flöffo
#13 du ska inte använda Basiron alls innan du ska vara i solen, varken 5% eller 10%. Så på sommaren kan du använda den på kvällen och sedan tvätta ansiktet på morgonen innan du går ut i solen.
#15 Okej. Använder det endast på kvällen innan jag går och lägger mig och har på hela natten. Min mamma sa att man inte ska använda 10% på sommaren alls, oavsett om det är kväll eller inte. Mest för säkerhets skull. Jag vet inte om det stämmer men använder 10% så lite som möjligt just nu ändå. Var för mig ganska självklart att man bara använder det på kvällen (det kan se lite roligt ut om man har vita fläckar i ansiktet), så det är bra att du nämnde det. :))
//Flöffo
Haha om du lyckas få bort dom så kan du reta dom som retade dig i höst för jag svär på att minst 60% av alla i din klass kommer ha finnar då:p
Jag har haft ett tag men ju mer man tvättar ansiktet med både ansiktsvatten, tvål och vatten och sånt ju mer försvinner det… jag har dock inte fått mina att försvinna helt men det har skett en förbättring…n jag undviker även choklad så gott det går…
Gud vad bra jag stavar…