Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 1014 ggr
setrin
1

orkar inte mer ;(

Hej jag är 13 år och…

….jag är inte nöjd med mig själv… jag känner mig tjock jag är 1 o 50 ungefär i höjd. jag väger 54 eller ngt sånt… snälla hjälp mig att gå ner i vikt genom att träna eller något kan man äta något för att gå ner i vikt o hur blir man av med allt fett? Jag har funderat på att svälte mig…. ucsh snälla hjälp, är hungrig just nu håller på med svältningen!…

Fridaaaa
8

Svält inte dig! Du förstör din kropp och är inget bra sätt att gå ner i vikt.
Ät regelbundet, begränsa godis/läsk och sånt samt rör på dig regelbundet 🙂 Du är i en sån ålder nu när mycket händer i kroppen.

Va bara dig själv. Men för guds skull, svält dig inte, det är ingen bra väg att gå.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

setrin
1

Nej men jag orkar inte detta alvar jag klarar inte av det, jag ger mig några käftsmällar/dag så det blir röda märken för att jag inte klarar detta snälla hjälp jag vill bli av med vikt under sommarn!

[rumelle]
3

Jag tror att du snarare behöver jobba med din självkänsla än din vikt. Prata med en kurator eller liknande. Att försöka svälta sig till en lägre vikt är aldrig en bra lösning.

setrin
1

# Nej men hur kan jag gå ner i vikt själv? utan en massa andra…som ska lägga sig i?

silverfiisk
2

#4 ät bra och motionera. Det är inte bra att banta när man är så ung som du, om man inte är väldigt överviktig (det är inte du).

Fridaaaa
1

#4 Som #5 säger ska man inte mixtra med sånt själv och banta själv i din ålder och dessutom inte har svår övervikt/fetma eller liknande.
Prata med kurator/skolsköterska hur du känner.

Sweety
1

Som ovanstående sagt så är ett enkelt sätt att sluta äta godis/chips och dricka läsk. Byt ut det mot frukt och grönt och vatten. 

Att svälta sig själv kan leda till att man går upp i vikt istället då kroppen förbereder sig för svält och lagar nästan all näring man får i sig. Du kommer må dåligt och vara jättetrött hela tiden vilket inte kommer göra dig till en rolig person. 😉

Så sluta upp med svältningen, börja äta nyttigt och sen kan du alltid gå ut och springa ett par gånger i veckan. Det är alltid bra med motion och just att springa hjälper till att få bort "fett".

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

01jmjm4
2

Jag är lika gammal som du. Detta är mina tips: Ät grönsaker och nyttiga saker Testar med godisförbud under sommaren Försök skaffa dig ett fritidsintresse/sport eller på något sätt träna Leta efter boken "du äger" på ditt bibliotek eller i någon bokhandel och börja läsa deb och gör som det står! Läs mer om den här: http://tonaringar.ifokus.se/discussions/5360faa18e0e740e31004ac1-sjalvkansla-och-boktips Hoppas du gillar mina tips och testar de! :D

hannalh
0

Samma sak har hänt mig, men det berodde på att jag var bästis med en kille i min klass som tvingade mig köpa massa godis och sånt. Jag blev tillslut trött på det och nu är vi inte bästisar längre. Men är nu på gränsen till överviktig.

portera
0

Setrin du är nära din optimala vikt, utifrån att väga din längd minus 100cm i förhållande till den längd du angett. Men det beror också på mängden muskler och vilken kroppstyp du har.

För den som tittar på bmi när den uttalar sig, så är det barn-bmi som gälller upp till 18 års ålder.

Du är 150cm lång och väger 54kg.

Det är helt naturligt att väga sin längd - (minus) 100cm = 1m. 

Skulle du gå långt under 50kilo då börjar vi tala om en kropp som precis som nämnts ovan börjar stänga ner och förbereder sig på yttersta överlevnad. Du som organism fungerar sämre helt enkelt.

..och Nej svält dig inte du behöver näringen för din kropps naturliga utveckling. Försök få in rörelse i olika former i din vardag och skippa socker (ersätt ej med light) så mycket som möjligt.

Ledsentjej00
1

Snälla svält dig inte! Jag började motionera och åt nästan ingenting nu har jag en ätstörning och jag har aldrig mått sämre. Jag kämpar varje dag för att gå upp i vikt. 

Du är perfekt som du är! Ät till du känner dig mätt, hoppa inte över mål osv .. Försök prata med någon om det här, en släkting, en förälder, en kompis förälder vem som helst som du känner att du kan lita på. Tro mig det känns mycket enklare efter ha berättat för någon! ❤️

Rumblebee
0

Håller med, din kropp behöver näring, så att svälta dig är bara en otjänst. Jag tycker i te att du låter överviktig, vad är det som gör att du känner dig tjock? Ibland händer det att jag känner mig smått tjock, men det är när jag tittar nedåt i och med att magen ser stor ut från det perspektivet. Tittar jag däremot i badrumsspegeln hur mi n kropp ser ut sidledes så ser den fullt normal ut. Jag tycker att du borde slappna av lite. I och med att du bara är 13 och din kropp inte är färdigutvecklad än på ett bra tag. Se till att aktivera din kropp även om det bara är genom långpromenader och det lugnt med sötsaker, och äter du mycket ljust bröd så prova att äta mer mörkt i och med att det innehåller lite mindre kolhydrater. Men att försöka förlora vikt genom svält är bara vanvett. Varifrån ska kroppen då få sin energi till att orka ta dig genom dagen och även energi till att utvecklas? Tyvärr kan man inte leva på luft och solstrålar

jossan...
0

kolla upp saker du kan äta som ökar förbränningen som typ chili och knäckebröd… drick mycket vartten och ät tills du inte är hungrig men inte så du blir proppmätt.

Gud vad bra jag stavar…

Fridaaaa
0

#13 Knäckebröd ökar inte förbränningen.  Det andra var mycket bra skrivet 🙂

jossan...
0

nja altså det sätter igång matsmältningen så det är bra o äta innan maten o samma med morötter…

Gud vad bra jag stavar…

Fridaaaa
1

#15 Vart har du läst det? Knäckebröd tror jag inte att det stämmer med, då de allra flesta sorter inte är direkt nyttiga. Men genom att äta regelbundet hålls "förbränningen" igång så att säga 🙂

TS: Var dig själv. Och som blandannat #12 skrivit

jossan...
0

#16 lite olika… men det har med att det är mycket fibrer och sånt att göra… alltså mörkt knäckebröd… dessutom så bara för att det kan va socker och sånt i knäckebröd så betyder det inte att de är onyttigt… lixom knäckebröd tar en stund att smälta så man håller sig även mätt på det lite längre och eftersom att det då ger energi långsamt så är det inte så kallad snabb energi som i typ godis och sånt…

Gud vad bra jag stavar…

Fridaaaa
1

#17 Nej det sa jag inte heller det med socker :P Men det är så, många knäckebröd är inte så nyttiga som man många gånger tror. Men ju grövre dessto bättre i regel, precis som med bröd (dock får man vara acksam även på det). Men absolut inte fel att äta knäckebröd men jag tror inte på att det ökar förbränningen i alla fall 🙂

Jag håller mig inte mätt längre med knäckebröd, snarare tvärtom. Vet fler som upplever samma. Sedan beror det mycket på vad man väljer för pålägg också.

Men TS behöver inte bekymra sig ialla fall 🙂

jossan...
0

#18ja jag tror som du men jag blir ju osäker när jag har sett det på minst 3 sidor när jag har kollat runt… dom kanske har fått det från varandra:P

Gud vad bra jag stavar…

Fridaaaa
0

#19 Finns många sidor med felaktig info tyvärr. Men tror inte det finns så mycket bevis kring det :P

jossan...
0

#20 noop  men chilli och morot vet man ju

Gud vad bra jag stavar…

Fridaaaa
0

#21 Chili vet jag, morot har jag inte hört innan men kan säkert stämma mer :P

jossan...
0

men det vet jag har både hört från folk som gått/försöker gå ner i vikt och ett antal sidor och skolsyster (var överviktig som mindre)

Gud vad bra jag stavar…

Tessan01
0

Har typ samma prblem här. Är 13 år, är ca 160 cm lång och väger ca 63 kg. Jag tycker själv att jag överviktig men försöker gå liite ner i vikt genom att röra mig lite mer, och tänka på vad jag äter. Men har nu börjat acceptera att jag är som jag är. + att nästan hela min släkt ( mamma + pappa + pappas släkt ) är kraftigt byggd. Fast det hjälper ju inte direkt att några i min klass är smala som pinnar, och jag ser tjock ut om man jämför med dom. :P

jossan...
1

#24 ja men vissa av mina kompisar gör allt för att gå upp i vikt så även om man är smal som en pinne så är ett vikt problem ett viktproblem… dom tycker att det är gätte jobbigt om nån säger att dom är smala även om det är menat som en komplimang

Gud vad bra jag stavar…

Tessan01
0

#25 Ja såklart, men det är ju det att dom säger att dom är tjocka. Vad är inte jag då? Dom svarar, nej sluta säga så du är inte de…

GiraffTunga
3

Du är säkert inte tjock. Du är säkert jätte fin tjej! Jag känner mig lite tjock jag med om jag ska vara ärlig. Jag tänkte att dämpa ner lite med sötsaker osv. Kan ju ge dig tips om du vill? Äta sötsaker bara typ 2 gånger i veckan, det räcker tycker jag. Äta nyttigt, drick mycket vatten! Gå på promenad, lyssna på musik medans kan jag tipsa om för det e kul o vara ute då. :-) Fast jag gav ju dig bara tips och det är egentligen du som känner din kropp bäst av alla fast egentligen är ingen tjock. Kallade mig lite tjock för på sommarlovet brukar jag vara lite lat hehe. Men du är inte tjock, alla är fina! Det är vad jag tycker. Fast egentligen är det inte jätte jätte bra att svälta heller. Ät dig mätt med grönsaker eller frukt! :-) Frukt äter jag hela tiden och blir mätt av det. Frukt är nog mättsamt så det är väl bra att äta frukt och grönsaker?

😉

You can not judge me unless you know me.