Vad är det för ödla?
Hej Jag hittade en ödla o undrar vad det är för "ras" och vad den äter hittade den vid min pool.
Kan hjälpa med bild och beskrivning.
Kopparödla, skogsödla eller sandödla är de tre ödlearter vi har i sverige, så någon av dessa var det.
Kan ju ha varit en salamander men de är f.ö inga ödlor.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Om du är i Sverige så finns det bara tre ödlearter, kopparödla (som saknar ben och därmed ser ut som en orm), sandödla samt skogsödla Här kan du se Bilder samt läsa lite fakta om respektive art: http://www.minaxtarantulas.se/svenskaherptiler/reptiler/odlor/
Tror dock det kan vara en salamander
Ja troligen, den verkar ju helt klart ha simhud mellan tårna.
Förresten, du har inte tagit in den va? :p
#7 nej såklart inte :p Men vet ni vad den äter? Jag har satt in en extra ttuggummiburk (tom) och lite löv i den, kröp in där :)
Här …
Det är en salamander. Den behöver leva i ett fuktigt område med mycket stenar och gömställen. Dom brukar hålla sig vid vattenhål och blötmarker.
Släpp bara inte ner den i poolen.
Dom äter myggor, mjölmaskar, daggmask, flugor, bananflugor.
Den är ganska liten så små insekter som dessa tror jag är bra.
May the Gerbils be with you :3
Om du vet en damm i närheten (kan vara en enkel trädgårdsdamm hos en granne t.ex.) eller i skogen, släpp gärna ut den där!
#3 du glömde vattensalamander…
Gud vad bra jag stavar…
#13 Det är ingen ödla, det är ett groddjur.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#11 tack det hjälpte :)
mjölmaskar kan man väll köpa? typ på ullared?
Levande mjölmaskar brukar finnas i djurbutik men jag tror det är bättre du släpper den. Så den får varierad kost och bra miljö i naturen.
May the Gerbils be with you :3
Du ska väl släppa ut den?
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

du TS, den där är fridlyst. släpp genast ut den igen.
Klart jag ska släppa ut den, släppte it den vid en Bäck i närheten
Salamander