(x) skärt mej på mandolin igår blöder än
Jag skar mej på en mandolin igår de blöder än efter 24tim lika mycket som igår och det är djupt och glappar. Ska jag gå till vårdcentral ?
Ja, det tycker jag att du ska göra!
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Håller med.
//Tänk att ett djur kan betyda så mycket//
Låter som att det kan behöva sys. Bäst att kontakta vårdcentralen.
Om ett sår inte slutar att blöda inom 20-30 minuter så ska man söka vård.
Menar du den lilla gitarren eller en sån där liten skärbräda? xD Och ja, du borde gå till vc… :)
Har en kompis som gjorde likadant han åkte till vc och blev omplåstrad typ på en gång.
#7 Svårt att se på bilden men det ser ganska öppet ut och skulle kanske ha bättre chans att läka bra med ett stygn. Men om man ska sy så ska det göras med en gång, i morgon kan det vara för sent för att det ska kunna göra nytta. Stygnet ska liksom hålla samman såret så att det kan läka ihop men om det redan har börjat läka öppet så är det inte säkert att det går att sätta ett stygn.
Om det pirrar har du antagligen lyckats skada en nerv. Det brukar kunna kännas lite konstigt en tid men oftast läker nerven ut igen.
Svårt för tonåringar att avgöra hur djupt såret är på en bild och om du behöver gå till en läkare. Men som det ser ut ser det ganska djupt ut, så de kan behöva tejpa ihop/limma/sy igen sidorna så att såret kan läka fint. Tycker du ska ringa och besöka en vårdcentral! Lycka till.
we're always chasing that paradise
Ser helt klart ut som att det bör sys, även om det inte blöder, i och med att det är så pass glipande. Tills dess att du kommer iväg, så ha plåster på så att det inte kommer in en massa smuts och bakterier.
Tycker att du ändå ska till vc, hoppas att det inte gör för ont :C
http://solus.blogg.se/
Ju snabbare du går till Vc, desto mindre fult ärr kommer du att få. Om det behöver sys/tejpas/limmas vill säga. Kan vara bra om dom får kolla på det iallafall. N
Gå till vårdcentralen !!!
håller med alla andra gå till en läkare .ser väldigt djupt ut du kan ha kommit åt benet ..
ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på min hemsida www.nogg.se/spiiidis1
Tror inte det sitter någon läkare på denna sida (Tonåringar, iFokus!) att du lägger upp bilder på ditt sår gör inte så någon kan avgöra vad du behöver för hjälp, det kan du helst söka hos en vårdcentral eller sjukhus.
Det enda tipset jag har är att hålla såret rent! Det ser lite djupt ut, så du undviker infektion för infektioner är inte roliga…
#17 det finns undersköterskor här.. Man behöver inte vara läkare för att se om ett sår behöver sys eller inte:)
Personligen hade jag bara satt på plåster och skött om såret själv. Har fått så djupa sår förut… Hade det däremot varit större hade jag gått till en läkare.
Behövs nog inte att sys men såret behöver nog tejpas :o
http://solus.blogg.se/
Nu är såret som ett normalt sår inget öppet eller blöder :)
#18 Det kan vara svårt att avgöra på en bild om något behöver sys eller ej speciellt när bilderna är lite småsuddiga dem kanske säger något helt annat på vårdcentralen än vad som kommenteras här.