Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1846 ggr
GiraffTunga
0

Fråga till tjejer.

Hej! Jag har en fråga till er tjejer som kanske också har samma situation som mig.. Detta är inte första gången jag får detta men jag har mens och det är dag 1. Jag mår illamående och tog Alvedon 500 mg. Tog två tabletter och värken dämpades bara lite. Känner mig lite lugn nu men kan ni ge mig tips hur värken försvinner utan tabletter? Tack för svar!

You can not judge me unless you know me.

ChristineL
6

Värme! Vetekudde, husdjur, varma handdukar, varmt bad, motion, ligga på rygg med böjda knän.

GiraffTunga
0

Tack!

Saffran0Spice
1

En vetekudde och en kopp med starkt svart te =)

[SophD]
2

Något varmt att dricka, värme, kanske lite choklad 😉

CorneliaAndersson
2

Funkar också med en PET-flaska med kokhett vatten i och lägga på magen :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

GiraffTunga
0

Tack för era tips! Nu kan jag lugna ner mig ;) Men kommer nog inte sova gott. :(

jiithra
2

Har även lärt mig att ipren tydligen är bättre än alvedon mot mensverk. Att hålla sig varm är också viktigt, + värme mot det smärtande området.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Saffran0Spice
0

Skulle föreslå att du äter något varmt, tar en alvedon/ipren och lägger dig med en varm kudde på magen innan du ska sova - det kan hjälpa mycket =)

GiraffTunga
0

Tack! :)

NordicSunset
1

Ta ipren!

Be the best version of you.

• Zoella
Jamie+Engla
0

Kan tänka mig att en värmedyna för tjejer med mensvärk är guld värt. Haft min mens i 2 år nu och aldrig känt någon smärta över den, om de inte kan sätta sig i knäna och värka varannan vecka? (är 16 år)

Hade nog druckit massa varm choklad hihi 🤪

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Tyron
0

Har bara funkar med att röra på sig för mig, är dock olika för alla.

Jojaton
0

För mig funkar det inte alls att röra mig, jag får mer ont om jag är uppe och rör mig - de dagar jag har mensvärk och jobbar är olidliga… När jag har mensvärk brukar jag ta en alvedon och en ipren, dricka te/varm choklad eller milkshake och bara ligga i min säng.

Johanna - Instagram

KaiPon
0

Min mensvärk, som tacka gudarna bara håller i sig i en dag, är så illa att värktabletter tar inte, utan det enda som funkar är värme. Mamma hade tur och hittade ett värmebälte billigt på Tradera, den saken är en räddare i nöden då min mens kommer.

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Caf_Roy
2

Något som också funkar, förutom choklad, ipren och värme, är tryck. Kvinnliga cosplayers rapporterar att mensvärken näst intill försvinner när de har korsett. Det ska finnas särskilda menskorsetter att köpa som är som en strumpa runt magen och inte syns under kläderna.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Sofy
0

Led av otäck mensvärk men när jag började gymma försvann den, nu får jag bara mensvärk när jag inte gått till gymmet på länge. Andas enligt profylaxmetoden fungerar utmärkt vid tillfällig stark mensvärk eller innan värktabletterna börjar fungera.

Värme brukar fungera, bodde i duschen när jag hade grov mensvärk och hade vattnet riktigt varmt.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Fialialej
0

Att använda menskopp kan lindra.

"På natten är alla katter svarta"

GiraffTunga
0

Det är dag 2 och har inte fått ont förutom på morgonen, jag sovde gott och nu får jag hoppas att jag inte får ont mer! :) Tack för era svar.

[TeamGolden]
1

Ipren funkar bättre på mig än alvedon men det kanske är olika från person till person :)

GiraffTunga
0

Håller med #19 Men Ipren var slut så var tvungen o ta Alvedon så tog 2 tabletter så det ska bli starkare.

Scorpio97
0

Jag tar bara värktabletter i nödfall, om jag har jätteont och måste exempelvis till skolan. Är jag hemma så försöker jag göra något så jag slutar tänka på det. 

Sen brukar jag sova på en fårskinnsfäll, och även ha den över magen om jag ligger i soffan eller så. För mig är vetekuddar alldeles för varma så fårfäll är ett bra substitut. 

Sen har jag inte mensvärk speciellt ofta heller.

//Jessie

[Tilde]
0

Ta inte Alvedon! Det är väldigt dåligt för levern och har inte speciellt bra effekt mot mensvärk. Ipren är mycket bättre! Sen är värmedynor/värmemattor underbara :)

Jag hade extrem mensvärk… svimmade, kräktes, grät, etc. Fick alltid ta piller och satt med värmedynan mot magen hopkurad  i sängen. Inget speciellt hjälpte så jag har inga fler tips.. 🤦‍♂️

GiraffTunga
0

Oj var det så illa för dig? Stackare.

[Tilde]
0

#23 Yes, men nu äter jag p-piller så jag slipper mens och värk :) Bästa beslutet någonsin! haha

GiraffTunga
0

🙂

valentiino
0

Rekommenderar annars voltaren i tablettform om inget annat funkar, det är det enda som hjälper mot min mensvärk. Tar jag inte det så ligger jag halvt avsvimmad i fosterställning och gråter, i princip.

"Lyckas med mig och vi kommer alltid vara evigt tacksamma för våra tvivel är borta."