Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkänsliga-rummet
Läst 1277 ggr
J0554N
1

att våga träffa nya människor

Jag är nog inte den ända inom detta ämnet, men hittar ingenting om det på internet så därav inlägget. 

Jag är jättesocial och kan chatta med personer hur mycket som helst och prata om allt möjligt, och till slut kommer alltid frågan om vi ska ses. Senast igår fick jag den frågan och stängde då av chatten på facebook i brist på svar. Avstår ofta från att chatta/prata med människor eftersom de kommer vilja träffa mig och där tar det stopp, jag vill träffa dessa människor men är så sjukt blyg och osäker eftersom de gånger jag träffat någon har jag varit knäpptyst och fått panik. skulle inte säga att jag har dåligt självförtroende men blir jätte nervös och osäker när någon ens tittar på mig, är t.ex aldrig med på idrotten eller aktiviteter för att det krävs att man "visar upp sig". Har dessutom jättesvårt för att lära känna andra genom de få jag umgås med, när jag är med en kompis (från klassen) kan jag vara mig själv, men om jag är med henne och hennes pojkvän som jag ändå träffat ett par gånger så är jag en helt annan människa, kan inte koppla av och vara mig själv.

Hade en jättenära vän innan, med henne kunde jag träffa vem som helst, men gick aldrig och träffade någon ensam. Vet väl inte om det har med tillit till människor att göra men har haft en del problem hemma sedan barnsben och varit mobbad större delen av mellan och högstadiet vilket resulterade att jag ofta var "osynlig" och inte pratade med någon.

Är det någon annan som känner igen sig, eller varit såhär som kan ge tips på hur man blir av med detta, begränsar mig verkligen i livet att behöva komma med hundra ursäkter för att inte träffa någon…

Strong people don't put others down, they lift them up. 

Niklas
0

Det går att få hjälp med det där. Om du inte är för gammal är BUP en bra plats att börja. Du kan kontakta sjuksyster på din skola så hjälper hon dig vidare.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

FredTillSonen
0

Känner igen mig mycket i det där, dock så har jag inte någon lösning på problemet…

J0554N
0

#1 har haft kanske 3-4 bokade tider, som jag ställt in för att sedan boka en ny tid som jag inte gått på för att jag inte vågar gå dit både pga min osäkerhet/blyghet men också för att jag haft otroligt dåliga erfarenheter av kuratorer och bup sedan jag var yngre, har nu skjutit fram det till efter sommaren. Måste finnas någonting annat man själv kan göra 🤐

Strong people don't put others down, they lift them up. 

Niklas
0

#3: Det som fungerar är övning. Det går att göra det själv, men det kan vara skönt med stöd också. Vill du inte göra det med hjälp av BUP kan du kanske ta hjälp av någon annan vuxen eller kompis.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Moalinn
1

Det är bara övning som gäller. Jag är precis likadan. Det jag har märkt fungerar är om man gör det spontant för då hinner man inte tänka på allt som kan gå fel. Berättar man också för personen man ska träffa att man faktiskt har "problem" med att träffa nya människor så blir det, i 9 av 10 fall, mycket lättare. 🙂

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

browniii
1

Jag känner igen mig så mycket så jag vill hoppa på dig och skrika HELLO SOULSISTER! Nä, men.. Ah 🤪

Jag känner igen mig jätte mycket! Jag är jätte rädd inför gymnasiet nu också, jag har glömt hur man skaffar vänner i det verkliga livet. Jag menar alla ungdomar vet ju hur man träffas ute på nätet och hur man skapar en relation där! Men jag har glömt hur man gör i verkligheten haha

silverfiisk
1

Oj herregud, det är precis som om du beskrev mig i din text.. Jag är precis likadan. Jag kan tyvärr inte ge dig tips på vad du kan göra åt saken, men du kan ju prova det som de andra har skrivit :)

browniii
0

Vi fixar detta 🎈

Bodin99
0

Nu har ju jag ett väldigt bra självförtroende när det gäller det mesta, men något jag tror kan hjälpa är att ta det väldigt sakta, liksom steg för steg i sin egen takt. Sen kommer ingen tycka illa om dig om du ex, provar va med på idrotten en gång..