vad räknas som bra?
om man går i sjuan, vad räknas då som bra betyg när man räknat ut poängen?
You will never see me cry.
Men Usch, dessa prestationskrav!! Herregud, ta det lugnt! Du går bara i sjuan, och inte förrän åttan tycker jag att det kan bli dags att börja tänka på betygen!
Regeringen gjorde helfel som satte betyg från 6an, förstå vilken onödig stress ni får uppleva!
Tass Josephine
Det var precis detta jag menade med att jämföra betyg inte är bra. Jag tycker att så länge DU är nöjd och glad med dina betyg så ska du inte bekymra dig. Se till att få godkänt så att du kan komma in på gymnasiet (om du vill det) bara så löser sig allt :)
Alla har olika förutsättningar också så återigen, "bra" betyg är väldigt individuellt och så länge du är nöjd har du bra betyg!
Simsblogg: http://chesims.blogspot.se/
Tumblr: http://simaricia.tumblr.com/
Beskrev det bra. Alla får olika betyg så "bra" betyg är något du själv känner efter.
Mina vänner fick en massa MVG (Gamla systemet) när dom tog studenten. Jag fick inga men en massor av VG och det gjorde mig glad och min pappa stolt.
Så slappna av som folk skrev och gör ditt bästa och glöm andra.
May the Gerbils be with you :3
Vad som räknas som bra går helt upp till vem du är. Om du är någon som har väligt svårt i skolan så är godkänt jättebra! Är du däremot någon som har väldug enkelt för skolan och får godkänt (fast du kan bättre) så är det kanske inte lika bra. Så vad som är bra är individuellt, alla är olika och har därför olika "nivåer" på vad bra är. Själv går jag i 6:an tycker att det är jättebra med betyg, det gör de flesta i min klass. Man börjar prestera bättre, och det blir inte så att man lämnar allt till sista sekund. Förut hade jag inget ork, alltså i femman, och fick ofta många fel på prov/förhör. Men när jag började sexan kändes det mer på allvar. Att ha betyg tidigt ger också möjligheten att höja sina betyg större. Man har längre tid på att jobba sig upp. Till TS, det viktigaste är att du är nöjd med dig själv! Gör ditt bästa, för det är det som räknas som bra :)
De första betygen är mer för att se var du ligger. Kolla runt lite på gymnasier och se vad det är för betyg som gäller för att komma in på dom du skulle vilja gå på. Då blir definitionen för bra betyg tillräckligt högt för att komma in. Eller gärna lite högre, både så du inte riskerar att inte komma in om det skulle bli fler som söker i år, men också så du har samma grundkunskaper som dina klasskamrater när du börjar. Tänk också på att det bara är sista terminen i nian som räknas. Så använd åttan och halva nian till att höja dig i de ämnen du behöver, kolla om du har tillräckligt efter halva nian och höj det sista om det behövs sista terminen i nian. Det enda du ska ha grundskolebetygen till är att komma in på gymnasiet, så räcker de till att ta dig in på den linje du vill gå är de tillräckligt bra. Sen skadar det ju inte att ha lite högre betyg i de ämnen du ska läsa vidare i gymnasiet, typ biologi matte och fysisk om du ska läsa natur och so och språk om du ska läsa sam. Så ta det lugnt och lycka till!
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Jag resonerar så här med mina betyg men det är väldigt individuellt:
7:an
Inga F då måste man på möte med SOC, gärna C i allt som ger en bra grund.
8:an
Höja det mesta till B så man ligger högt till i 9:an, några C gör inget.
9:an
Höja allt till A men några B kan jag också leva med xD.
OBS! Det här är inget jag tycker att "alla" ska sträva/leva efter men eftersom jag har väldigt lätt för mig i skolan så kan jag ju lika gärna ligga i topp och veta att jag kommer in på det jag söker till..
Som sagt det här är VÄLDIGT individuellt.
Gör ditt bästa 👍
Denna stress :O
Gör ditt bästa.
Det du känner dig nöjd med är ju det som kanske ofta är bra.
Får du E i alla ämnen så kommer du ju in på de flesta linjer (om det är framtida gymnasiet du tänker på)
Som sagt, gör ditt bästa ! :)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
#6 Det stämmer inte att man skulle behöva gå på möte med soc enbart på grund av att man får F.
TS, om du har gjort ditt bästa så räknas det som bra. Slappna av. Betyg är inte hela världen -huvudsaken är att du blir godkänd.
Ett litet tips: Börja bry sig om betygen i 9an istället så slipper du ärligt talat att bli stressad 24/7. Det funkade för mig.