Tjejfråga
Till er tjejer som fått er mens. Hur berättade ni det för er mamma? Berätta ni för er pappa? Asså jag vågar inte berätta.. Vet inte vad jag ska göra.. Känns som att jag är först ut i klassen.. Hur ska jag göra på gympan osv?
Inget att skämmas för.. varför vågar du inte berätta för dina föräldrar?
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law
Jag berättade för mamma sen bad jag henne att berätta för pappa. På gympan kan du byta om inne på toan, det gör jag.
Jag berättade det aldrig direkt, frågade bara mamma om vi kunde åka och köpa bindor. Pappa har jag aldrig berättat det för men jag antar att mamma har sagt det. Och nu är jag för gammal för att det ska vara any of his business. xP
Varför vågar du inte berätta för din mamma eller pappa för?
Vad tror du kommer att hända? Vad är det värsta som kan hända som du kan tänka dig?
Jag tror det blir mycket lättare för dig istället om du faktiskt berättar. Då har du ju någon vuxen att anförtro dig åt och som kan hjälpa dig med mensskydd, råd och förlag för att det ska kännas bättre för dig på gympan osv! :)
Du vet.. din mamma har också haft mens för första gången i sitt liv en gång.. all kvinnor har upplevt hur det är "första gången" och i "början" osv. De vet att det kan kännas jättepinsamt å så.
Men varför är det pinsamt egentligen? hur pinsamt är det att säga att man behöver gå på toa i vanliga fall? Liksom inte alls ju. Så varför gör vi det så besvärligt för oss med mens som egentligen är lika självklart som att vara kissnödig?
Egentligen borde ju vi tjejer vara stolta när vi får vår första mens! Du har ju lixom blivit mer vuxen nu på något vis! Vem skäms liksom över att fylla år först i klassen och vara "mognast" av alla i samma ålder i andra fall?
Jag tycker du ska vara stolt över dig själv istället! Du har ju blivit kvinna också inte bara tjej och ingen kan säga att du "bara är en liten tjej" längre t e x. 👍
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Tack så mycket :) Aa jag vet inte vad jag skäms men vet inte vad hon kommer säga, och bet inte vad jag ska säga..? Känns konstigt att bara säga typ "mamma jag har fått mens", det känns liksom konstig, vill inte heller att brorsan ska veta x(
Säg till mamma då när ni ska handla eller så att du behöver mensskydd också?
Då blir det ju liksom indirekt och ni kan börja prata om det mer naturligt om ni ens behöver prata så mycket alls om det. Då kan du ju också samtidigt säga att snälla jag vill inte att brorsan får veta något nu heller.. det är för pinsamt än" till exempel. :)
Typ när som helst när hon gör något i köket eller är lite ensam en liten stund:
"Du mamma jag behöver bindor, fast jag vill inte att någon annan i familjen får veta något än!" (eller tamponger eller vad du nu vill använda)
Bara enkelt liksom! :) Behöver inte vara någon speciell pratstund eller konstigt alls som gör det onödigt pinsamt!
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Jag skrev sms till henne då hon var iväg och jag hade ingen aning om vart bindorna var. Pappa fck reda på det genom henne tror jag
simskakan.blogg.se
En blogg om TS4
Berättar inte till någon alls.
You can not judge me unless you know me.
Gjorde som #7 och skickade ett sms till mamma när hon var borta. :)
/Sofia
"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson
Jag upptäckte det i duschen första gången 16/10/11 xD … (Ja jag kommer ihåg) Jag la massa papper i trosan och sen ropade jag på henne och hon satt bredvid mej i min säng. Och så sa jag med bebisröst typ "mamma" hon sa ja? Och jag bara "jag har fått…" och så typ satt hon och gissade vad jag hade fått och när hon hade rätt tillslut och jag nickade sa hon typ att vi skulle köpa tårta och ha en fest för att jag blivit kvinna. xD Vi hade ju inte det sen men jag fick väl lite chips och saft medan jag satt och bollade i soffan för jag hade sån mensvärk. Och sedan köpte hon massa bindor till mej som jag var skitadålig på att använda i början så det kom i sängen typ varje natt… xD
Till mamma sa jag det bara. Pappa har jag nt sagt till. Om du säger till gympa läraren kan du få byta om tidigare. Eller så byter du om på toaletten. Jag hade nt berättat om mensen för min bästis men när jag gjorde det hade hon tydligen också det och några andra tjejer i min klass. Så det är inte helt säkert att du är ensam i klassen! :)
Jag upptäckte blodet, och gick då ner till mamma och sa helt enkelt "Jag tror jag fått mensen". Hon visade vart hennes bindor låg, och dagen efter så åkte hon och köpte egna åt mig. Sen var det inget mer med det. Jag säger till om jag vill att hon ska köpa mer bindor, om jag glömt att köpa själv.
Pappa berättade jag aldrig direkt för. Däremot råkade jag blöda igenom hos honom, eftersom mensen kom en dag tidigt och jag hade glömt bindorna. Det var faktiskt han som såg att jag hade blött igenom först, och han lät väldigt generad när han påpekade det. Eftersom det var på kvällen så fick jag sova med dubbla trosor, men morgonen efter låg ett paket bindor på mitt nattduksbord. Sen pratade vi inte mer om det, men han såg alltid till att det fanns bindor i toa-skåpet om jag behövde.
Jag skämdes faktiskt inte alls för att jag hade fått mensen, trots att jag fick den först i min klass. På gympan brukade jag dock alltid duscha först i vanliga fall också, så det var liksom ingen som märkte det. Sen var det ju inget jag skröt om direkt heller, utan det vara bara så helt enkelt. Alla får det ju förr eller senare. Tyckte inte ens det var pinsamt om någon av mina killkompisar skulle ta något från min väska och råkade hitta en binda (trots att dom oftast tyckte det var väldigt pinsamt)
Det enda som var lite pinsamt var väl om jag blödde igenom när jag sov över hos pappa, och att jag visste att han skulle bli tvungen att tvätta blodiga lakan. Det hände några gånger.
//Jessie
Inget att skämmas för, din mamma får säkert mens och din mamma har också varit ung förr även fast det kan va svårt att tro ;)
http://solus.blogg.se/
Testa bara berätta det för det kanske är lite läskigt och pinsamt, men tänk dig alla tjejer på hela jorden får mens och mens är något bra , det är ett tecken att du kan skaffa barn och att du håller på att bli mogen. själv var jag jätte nervös att säga det men så började jag tänka hur många får men, svar : alla tjejer , och hur många säger till sin mamma och pappa , Svar : alla tjejer . och då bestämde jag att berätta .
#14 Alla tjejer på jorden får inte mens och alla tjejer på jorden berättar inte för sina föräldrar…