"Change" under sommarlovet
Hej alla söta snälla rara goa snälla trevliga och mäktiga tif:are!
Jag skulle vilja ändra lite på mig under sommaren. Alltså bla. träna. Kan ni skriva upp lite saker jag kan göra/dag som inte är för ansträngande. Ex. 10 sittups om dan. Undrar också över ex. balsammetoden o.s.v
Kan man få bort finnarna för dem är äckliga så jag vill inte ha dem så mycket. Finns det typ en mirakelsalva som bara kostar max 100 kr. Eller mixa ingredisenser hemma typ kokosolja, avokado och handsprit och sånt och tandkräm. Hjälper det?
Har också brännässlor till hands om det kan behövas!!! Kan man typ hetta upp finnarna så de går sönder? allt av intresse!
Jag uppskattar verkligen hjälp och tackar allra ödmjukaste!
Well, what do i know?
Du har inte tillgång till gym? Annars är där ju ofta duktiga handläggare som kan hjälpa dig att göra upp ett träningsschema som ni kommer överens om tillsammans!
Jag har också tänkt mycket så, att jag vill att dom som träffar mig efter sommaren igen ska tänka '' WOW. '' men fokusera inte på det så mycket, ha roligt i sommar! Gå på äventyr och hitta på roliga grejer, överraska dig själv med saker du inte visste du klarade av. DÅ lovar jag att du förändras!
Lycka till 🎈
Balsammetoden är bra men krävande.
Man blir inte av med finnar över en natt tyvärr, men visst finns det krämer som är bättre än andra. Basiron är en av dem. Annars ha bara en god hygien så blir det bättre. Sitt inte och peta i ansiktet i onödan, märker det själv om jag kliar i ansiktet en gång för mycket så dyker det upp finnar.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Jag tycker att du ska uppskatta dig själv istället för att försöka ändra på dig! Ha kul i sommar! Fast om det bara är små saker som att börja träna så tycker jag att du ska sätta upp små mål för dig själv. Börja tex med att göra 10 situps per dag och öka sedan när det inte känns jobbigt. Var bara dig själv och lycka till! :)
Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice.
Med träning är det viktigast att hitta något du tycker är roligt. Att tvinga sig själv göra tio situps varje dag fast man tycker det är dötråkigt funkar oftast inte i längden. Men gå promenader, simma, dansa, jogga, spela fotboll eller liknande kanske du tycker är roligt?
En bra sida om BM: lockig.se
Finns inga mirakelsalvor. Tvätta ansiktet med morgon och kväll, sen bör du ha någon rengörande kräm och en återfuktande. Jag brukar prata med dom på apoteket, då man ska ha olika krämer om man har torr/fet hy osv. Men när man är tonåring får man tyvärr räkna med finnar, det går liksom inte att slippa helt. Men om du äter mycket godis/choklad kan det hjälpa att minska på det, och även mjölkprodukter kan göra att man får mer finnar. P-piller kan både öka och minska antal finnar. Att sola kan göra att man får mindre finnar. Kokosolja funkar bra som återfuktande. Handsprit ska du inte ha i ansiktet, det är väldigt uttorkande.
Jag rekommenderar inte att du försöker hetta upp finnarna.
//Jessie
Tack, jag är överväldigad över att få svar! Vill gärna ha mer tips!
Jag kommer nog ha ett bra sommarlov ändå, även om träningsverk och illaluktande svett och svidande finnar förstör lite effekten!
Well, what do i know?
#5 Om du vill veta mer om balsammetoden tycker jag att du ska besöka sajten "lockigt hår" här på iFokus. Där finns det flera trådar om just balsammetoden! :)
Tack igen! Men jag älskar godis, klarar mig inte utan. Ibland funderar jag på om de lagt droger i godiset!!!
Okej men jag har inte lockigt hår!
Men om handsprit torkar ut, kan man inte ta det på finnarna så att dem torkar ut och försvinner? Smart!
Well, what do i know?
#7: Finns neutrogena! Om du inte vet vad det är så är det en hudvårdsserie som har alla möjliga typer av grejer till ansiktet! Där finns en liten tub du kan köpa som du tar på innan du lägger dig, sminkar dig eller whatever. Den torkar ut finnar, det sticker lite på finnarna men det är skön kylande känsla. Jag har den and I love iiiiit!
Äter du mycket godis så får du förmodligen mycket finnar. Så då får du välja vad som är "värst": mycket finnar, eller inget godis
Om jag har någon ovanligt stor finne så brukar jag sticka en nål igenom (inte in i finnen, för då trycker du in bakterierna) sen tvätta med alsolsprit bara på finnen. Ha inte alsolsprit i hela ansiktet, utan ta i så fall typ en tops och dutta bara på finnen.
Finns mycket info om BM på hår iFokus också (www.har.ifokus.se)
//Jessie
#7 Man måste inte ha lockigt hår för att köra med balsammetoden. Jag tycker inte att det är smart att torka ut finnarna, de försvinner inte bara för det. Besök ett apotek och rådfråga de om produkter som passar din hud! :)
Om du tar något som torkar ut ansiktet helt så kommer ansiktet istället producera ännu mer fett och du lär få fler finnar, så rekommenderar det inte.
Balsammetoden fungerar på både rakt och lockigt hår. Det du gör är att skaffa två balsam, ett godkänt tvättbalsam och ett godkänt vårdande balsam. Innan du börjar måste du tvätta ditt hår med ett godkänt schampo. All information du behöver hittar du inne på Lockigt.se. Även hår.ifokus och lockigthår.ifokus har skrivit en del om detta.
Medarbetare på Djurfoto
Ett tips är att en del tar för starka krämer till huden för att få bort sina finnar. Det kan i vissa fall bara göra det värre. För mig så försvann mycket av mina finnar och rodnad när började använda en ansiktstvätt och hudkräm som var snäll mot huden.
Själv använder jag mig av Lumene - sensitive touch. Dock är det ett rätt så dyrt märke. Men det håller länge!
~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~
Åh va synd att de inte funkar. Jag som trodde det var en bra ide.
Godis(mitt liv) och finnar(förstöra mitt liv)
Eller inget godis och inga finnar
Vilket dilemma ni har gett mig! Jag ska sova över det! Gonatt
hm godis eller…
Well, what do i know?
Att äta godis är egentligen inga problem, så länge du håller det inom rimliga gränser och inte äter varje dag.
Finnar är inget att skämmas över, väldigt många har det och det bara är så. Däremot är vissa tjejer duktiga på att sminka över det vilket egentligen gör det värre, och i vissa fall ser fruktansvärt ut. Öppnar man bara ögonen så har mer än hälften av allt folk på din skola akne av något slag.
Medarbetare på Djurfoto
"Finnar är inget att skämmas över, väldigt många har det och det bara är så. Däremot är vissa tjejer duktiga på att sminka över det vilket egentligen gör det värre, och i vissa fall ser fruktansvärt ut. Öppnar man bara ögonen så har mer än hälften av allt folk på din skola akne av något slag. "
Men jag vill va en som inte har det!
Vad räknas som rimligt?
Gonatt alla rådgivare och experter! :D
Well, what do i know?
Acceptera det istället bara 😕
Rimligt, max en gång i veckan kanske? Och inte i jättestora mängder.
Medarbetare på Djurfoto
När det gäller finnar kan jag lova dig att peta på dom och att torka ut din hud och dina finnar gör bara saken värre, du får mer finnar så (: så köp en bra återfuktande dagkräm och en nattkräm från samma serie så kommer du att se resultat, kan varmt rekommendera krämer från Weleda och nivea har bra ansiktsrengöringar från deras rosa serie som tar bort skit men torkar ända inte ut :)
http://solus.blogg.se/
Om du nu inte vill slösa pengar kanske det fungerar att lägga tandkräm på finnen. Läste det i en bok när jag var mindre, har dock aldrig testat det själv. 🙂
//Flöffo
Brännässlor är supernyttiga och jättegoda! Gör soppa på dem nomnomnomn 😃 Men man ska äta och koka dem när de är små och späda, stora brännässlor är beska :s Om dina brännässlor har växt sig stora så kan du antingen klippa ner dem eller köra över dem med gräsklipparen, nya skott kommer växa upp på bara någon dag 👍
Tandkräm funkar för mig på finnar. Också aspirinmask, finns på apoteket (de är som alvedon). krossa dem, blanda med vatten till en tjock pasta och lägg på ansiktet. Annars är bra ansiktsprodukter A och O. Hitta något som passar din hy, rådfråga på apoteket. Dag och nattkräm, ansiktsvatten, scrubb och ansiktstvätt. Tvätta ansiktet 2 gånger om dagen, använd ansiktsvattnet en gång om dagen, smörj dagkräm på morgonen, nattkräm på kvällen. Scrubba 2-3 gånger i veckan och ha på mask en gång i veckan. Den rutinen hjälpte mig att bli av med mina hudproblem.
Ät inte massa godis, socker är en drog. Finns absolut inget bra med socker, drick istället massa vatten (kommer hjälpa dig att få bort dina finnar), ät grönsaker, baka veganska eller nyttiga bakelser om du är sockersugen, ät frukt osv. Efter ett tag kommer sötsuget försvinna!
Att du vill börja träna är jättebra! Men var försiktig och starta inte för hårt. Hitta något du gillar! Tex gillar jag att springa och yoga. Yoga brukar jag försöka hinna med att göra en timme om dagen och springer gör jag 2-4 gånger i veckan.
Viktigast är dock att älska sig själv!
(sorry för long text :p)