anmäla skolan
Hej!
Kan man anmäla sin skola till skolverket i syfte att få en rättvisare betygssättning?
På min skola har vi nämligen en svenska lärare som sätter väldigt orättvisa och personliga betyg. Detta har inte bara drabbat mig utan även många i min klass. De han gillar får bra betyg och de han ogillar får sämre betyg. Dessutom bedömer han onödigt hårt, tex, innan jag bytte låg jag på ett B-A i svenska och nu när jag går i den här skolan sjönk jag till ett E-D samt fått ett par F.
Mitt syfte är inte att sätta dit honom utan jag vill få det betyg jag förtjänar. Jag har hört att skolverket ibland gör stickprov på skolornas nationella prov för att se över att lärarna följer bedömningskriterierna. Kan jag anmäla min skola till skolverket så att de genomför stickprov på våra nationella prov?
Går i ettan på en fristående gymnasieskola.
Har ni bara en lärare i det ämnet? Har ni flera så kan du kanske be om att en annan lärare i samma ämne rättar istället. Annars kan du ju prata med rektorn.
Man kan överklaga betyg, hur man går tillväga får du väl fråga rektorn eller någon annan som är insatt.
Jag höll på att få F i bild när jag gick 1an på gymnasiet men en annan lärare som hade mig i grafisk illustration gav mig A så hon snackade med den läraren som ville ge mig F eftersom den lätraren ville ge mig det för jag inte var omtyckt av den ;)
har du en mentor? du kan ju prata med hen eller med rektorn
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.