Sysselsättning
Hej! Jag har haft väldigt svårt att gå i skolan och därför haft en specialutbildning under en längre tid, och att komma
upp och göra någonting är extremt jobbigt för mig.
Jag börjar bli smått galen på migsjälv då jag mår väldigt dåligt av att inte
göra någonting! Jag skulle helst vara igång dygnet runt, men det är helt tomt i mitt huvud på saker jag kan göra.
Så, jag undrar om någon har förslag på sysselsättningar?
Det jag vill göra ska vara något som ger ett fysiskt resultat, som sticka eller virka eller något.
Jag läser och målar och sådant, och jag är inte bra på att sticka och virka eller bygga saker, men jag tar emot förslag förstås.
Inga förslag om motion
tack, det är extremt jobbigt för mig.
Det ska gärna vara något som inte är svårt att börja med, utan att det är kul från början, annars har jag väldigt svårt för att fortsätta…
Förlåt om det här är en absolut omöjlig fråga, och tack i förväg!
Ska det helst vara saker som inte kostar något eller kan du kosta på dig lite?
#1 Jag kan inte lägga jättemycket, men jag kan lägga en del på det om det behövs! 🙂
Ok🙂Nu vet jag inte hur mycket du kan lägga så jag ger några förslag bara. Nu när det är sommar kan du packa med dig matsäck, ta med dig en bok och en kamera om du nu har eller använda kameran på din mobil om den har en någorlunda bra kvalité. Åk ut på en liten upptäcksfärd - gå eller cykla. Ät gott, fotografera saker som du gillar och koppla av med att läsa.
Om du har en egen lägenhet eller ett eget rum kan du möblera om lite och göra fint. Du kan tillverka egna saker för att spara lite pengar. Återanvänd och tillverka saker från scratch. Jag byggde ett eget köksbord och fixade en jättefin duk till ett soffbord.
Du kan pyssla med pärlpatta och göra roliga motiv. Du kan också göra egna halsband m.m. Jag köpte saker från Panduro och gjorde ett jättefint halsband med stenar i olika färger och ett peacemärke. Om du tittar på min profil så ser du hur halsbandet ser ut. Du kan baka och göra något gott. Chokladbollar är jättegott och går väldigt fort.
Leta efter olika föremål och skapa egna instrument. Bara genom att fylla flaskor med vatten till olika nivåer kan ge olika ljud. Du kan spela in och se hur det låter. Det finns även musikprogram på nätet där du kan mixa dina egna låtar🙂
#3 Tack så mycket för förslagen, jag ska se om det är något för mig 🙂
Åven om du inte är bra på det så skulle jag säga att kanske ge virkning eller stickning en chans. Jag lärde mig virka genom att leta reda på ett lätt mönster (jag valde på engelska) och sedan tittade jag på youtube klipp hur maskorna skulle göras. Till slut så har man lärt sig hur de görs och kan utantill mer eller mindre. Är även bra sysselsättning om man alltid har en massa tankar snurrandes i huvudet i och med att man måste räkna antalet maskor man gör :p Är inte så väldigt svårt i alla fall om man vill göra amigurumis då de i stort sett består av fyra olika typer av maskor vilket är väldigt lätta.
Jag köpte broderigarn på Panduro och började fläta såna bästisarmband man hade när man var liten. Funkade bra när jag inte hade något annat att hantera min ångest och rastlöshet med, man måste ha lite koll på trådarna🙂
Man kan ju göra i princip hur många som helst med olika mönster, färgkombinationer, bredd och längd. Har gjort armband till kompisar och ett ganska brett band att ha i nyckelknippan för att nå och se nycklarna lättare i väskan👍