Dålig på matte
Jag har problem och behöver hjälp. Det är så att det har alltid gått bra för mig i skolan och jag har gandka bra betyg, men inte i matte. I matte har jag haft E sedan i 6an (nu blrjar jag 8an till hösten) och jag är så himla missnöjd. Jag vill så gärna höja mig och mitt mål är att få A i slutet av nian, men det går inte. Jag bara jobbar utan att förstå vad jag gör. Jag berättade det till mina lärare när vi hade betygsnack mend e gav mig ingen konstruktiv kritik eller vad man säger, de sa bara "du är duktig och kan grunden". Jag vill höja mig men vet inte hur jag ska göra. Vad ska jag göra? Jag fattar ju typ ingenting. :(
Be the best version of you.
- Zoella
Att läsa matte är just att nöta och som du säger - man fattar inte vad man först vad man gör. Men nöter du nog länge nog så till sist börjar du förstå delarna. Det är bra att börja enkelt.
Försök också visualiserar matematiken. Se talen i ditt huvud.
Men det är övning. Det är som att lära sig cykla eller läsa. Det går trögt i början.
#1 Men det har gått dåligt för mig sedan 4an..
- Zoella
Det är lärarens skyldighet att tala om för dig vad du ska göra (: Du har rätt att kräva det (ska själv börja 8 an till hösten så vet hur knäppt det är med de nya betygen)
#2. Det är nog läraren som ska tala om vad du borde öva på. Gör han inte det måste du söka bakåt i tiden och se var du brister i matten. Börja där och nöta in talen. Räkna och räkna. Sen börjar din hjärna bearbeta detta på natten och efter ett tag förstår du bättre.
Det finns ingen genväg. Det är att öva. Tycker du matte är så jobbigt så du inte sätter dig ner o övar kanske? Undviker du det?
Jag måste säga att jag är lite emot den tradionella metoden för inlärning som går ut på att bara nöta något och hoppas att det sätter sig. Det finns många faktorer som avgör.
Ta reda på vilken tid på dygnet du pluggar bäst. Pluggar du bättre om du lyssnar på musik samtidigt eller utan. Du kanske kan ta en kort promenad innan för att syresätta hjärnan och öka koncentrationen. Näring och vätska är också viktigt för att orka. Har du tillräckligt kul i ditt liv? Funkar inte bara att gå i skolan utan att ha en rolig fritid för det tar musten ur en. Pluggar du bäst på egen hand eller funkar det bättre i grupp. Miljön avgör också. Om du har det fint och organiserat där du pluggar kanske det blir lättare.
Kom ihåg, det är inte antalet tal som spelar roll. Det är viktigare att du lär dig något och det kan man även göra om man bara räknar några några få tal. När du har pluggat en stund kan du slappna av och berömma dig själv. Det är viktigt att inte sitta för länge för till slut vet man vad man inte gör. Hoppas du får användning av detta 🙂
Jag har vissligen alltid haft superlätt för matte men ska försöka ge dig några tips. Det allra viktigaste är att du förstår vad du lär dig, så att du sedan kan se hur saker hänger ihop och dra slutsatser. Om du inte förstår någonting, be någon förklara igen och igen och igen tills du själv förstår och kan förklara för dig själv. Jag lär mig bäst när jag pratar med en kompis eftersom jag vet att vi tänker lika och vi kan förklara för varann. Sätt dig i lugn och ro och repetera hela tiden det du förstår samtidigt som du bygger på lite till. Bry dig inte så mkt om betygen men försök att satsa, fråga alltid om du inte förstår, även om det är minsta lilla och ge inte upp förrän du förstått precis allting :)
Clara Nordquist, 08 kaninhopparteam 
Min erfarenhet är att öva utan att fatta leder så småningom till förståelse. Det blir som en "Aha-upplevelse".
Det beror nog lite på hur man tycker om att plugga. Tycker man om den där "aha-upplevelsen", då är det bara att ploga tal efter tal tills man äntligen ser det där förbaskade mönstret. Men om man istället vill förstå vad man håller på med så får man ha någon med sig som hjälper en att förstå.
Jag är lite av en blandning själv. Älskar aha-upplevelsen men tycker det är så himla segt att inte fatta vad det är jag gör och det är där jag låser mig och kan då inte ens 1+1. Självförtroendet spelar också stor roll faktiskt, ta det från någon som har sämst självförtroende och är sämst på matte.
Vilka delar av matten tycker du är roligt? Börja där, lär dig saker du tycker är roligt. Be läraren berätta vad det är som gör att du inte når ett högre betyg och jobba på det så ska det nog bli bättre, om inte annat kan jag trösta dig med att jag har haft samma betyg i alla mina ämnen sen jag fick betyg i 8an - men lika glad är jag för det! 😃
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Folk har täckt det mesta med att bara fortsätta öva och fråga på som en galning.
Alla i min familj är extremt dåliga på matte och min syster fick icke godkänt på all matte i gymnasiet.
Jag bestämde mig själv för att träna och envisas och ställa massa frågor vilket gjorde att jag sen klarade 2 kurser matte i gymnasiet.
May the Gerbils be with you :3
Har du en pedagogisk kompis några klasser (eller betygssteg) över dig kanske den kan hjälpa dig att förstå. Att lära sig matte går i två steg. Först lär man sig hur det fungerar och sen repeterar man tills det sitter och man kan använda det för att förstå nästa grej.
Är det något särskilt du vill ha hjälp att förstå kan du ju alltid slänga ut en tråd här, finns alltid någon som kan hjälpa till.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Jag hatar att plugga och pluggar bara så mycket jag behöver. Resten av tiden går åt saker jag tycker är roligt, vilket är lite dåligt. Jag har E i musik, men där kan jag häja mig om jag vill liksom. Det är bara att anstränga sig mer, men matte så går det inte. När jag pluggar sätter det sig men jag glömmer av det sen. Jag försöker verkligen förstå på lektionerna men det går inte. Mina lärare säger att jag är jätteduktig men jag förstår ju ingenting. Jag ska försöka plugga mer, men jag vet knappt vad jags ka plugga på. Det är ju massor som jag intr hänger med på. Jag kan grunden men när de lägger till något hänger jag absplut inte med.. Mina föräldrar är båda väldigt bra på matte och har försökt hjälpa mig, visst förstår jag men jag glömmer bort det sen. Tack så mycket för tipsen iallafall! jag ska försöka, men k nns så omöjligt, speciellt när man inte höjer sig..
- Zoella
Fråga din lärare om du kan få några gamla prov som du kan träna på. Skriv provet och när du stöter på något du inte förstår går du tillbaka till boken. Läs genomgången så du förstår hur det fungerar och räkna minst tio lätta tal och tre svåra så du kommer ihåg. Gå sedan tillbaka till provet och se om det går bättre nu. Fortsätt så hela provet. När du tagit dig igenom hela provet på detta vis, ta en paus och gör något roligt i någon timme. Skriv sedan hela provet från början igen och se om det går bättre nu. Lycka till!
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Har inte läst igenom de kommentarerna så sry om jag skriver något som redan har sagts eller så. Men i alla fall, jag känner igen mig så sjukt. Jag är en utav de smartaste och duktigaste i klassen men just matte har alltid varit svårt för mig. Vi bytade dessutom Mattelärare förra hösten och typ alla hatar henne (Jag hatar nog henne mest utav alla). Börjar nian nu och börjar faktiskt bli lite orolig. I åttan var det ungefär hälften utav matten som jag inte fattade. Jag bara låtsades fatta och sa typ aldrig till (jag är väldigt blyg). Jag känner mig så dum när jag sitter bredvid mina två bästisar som har jättelätt för matte. Det finns några till som har svårt för matte men de är ännu mer bak och de är inte ens godkända så jag hör inte dit heller. Så jag är alltså lite sämre än de normala/duktigare och duktigare än de som har svårt för matte.
Men mitt tips till dig är att prata med dina föräldrar, ta hem matteboken och sitt med dina föräldrar, låt dem förklara för dig och hjälpa dig.
sätt upp mål, kanske 5-10 uppgifter varje dag efter skolan och se till att du förstår. Det är bättre att du gör 1 uppgift på hela lektionen som du värkligen förstår än att du gör 10 uppgifter som du inte fattar någonting av. Det handlar inte om att vara längst fram i matteboken, det handlar om att man ska förstå hur man gör sen när man är vuxen.
det finns även speciella sidor på internetet som förklarar hur du ska tänka och så, kommer tyvärr inte ihåg vad de heter men du kan nog bara söka på "matte hjälp" eller något ;)
Shiit så långt det blev :O
hälsningar cornelia med kanin och hund
(har bara haft den i en dag)