Fredligaste religion?
Vilken anser ni är den fredligaste religion i världen? Kan vara allt från satanism till wicca. Skriv gärna varför också.
Typ buddism tror jag :P
Wicca är väldigt vänliga av sig också. Fast tror inte de räknas som en "religion" direkt. Spiritualism är inte en religion men spiritualister är nog dom mest fredliga personerna som finns :P
Tror jainism och taoism är två religioner som förespråkar fredliga lösningar. Jag tror även att jainisterna har upprättat ett sjukhus specifikt för fåglar. Dessutom bär en del jainister munskydd för att undvika att råka svälja och därmed döda insekter. Allt liv är heligt så att säga och ingen skall ta någons liv om ej ytterst nödvändigt.
Aldrig hört talas om förut. Skrev samma fråga på en annan sida och flera skrev islam och kristendom.
#3 Lol islam och kristendom.. Dom är ju SÅÅÅ fredliga.
Shamanismen tycker jag lite..
You can not judge me unless you know me.
Zenbuddhism. De stravar enbart mot ett hogre vetande och halsosam livsstil till "the enlightenment"
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Buddhism!
Gud vad bra jag stavar…
Av världsreligionerna skulle jag spontand säga Buddhismen. Sen finns det ju andra mindre religioner som säkert går efter ännu fredligare regler.
#9 Har du läst Bibeln tex? Den är inte så jäkla fredlig tycker jag.
Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.
(orkar inte översätta)
You should not let a sorceress live. (Exodus 22:17 NAB)
"If a man lies with a male as with a women, both of them shall be put to death for their abominable deed; they have forfeited their lives." (Leviticus 20:13 NAB)
Whoever strikes his father or mother shall be put to death. (Exodus 21:15 NAB)
1) If one curses his father or mother, his lamp will go out at the coming of darkness. (Proverbs 20:20 NAB)
2) All who curse their father or mother must be put to death. They are guilty of a capital offense. (Leviticus 20:9 NLT)
_
They entered into a covenant to seek the Lord, the God of their fathers, with all their heart and soul; and everyone who would not seek the Lord, the God of Israel, was to be put to death, whether small or great, whether man or woman._ (2 Chronicles 15:12-13 NAB)
Några exempel.
Sen finns det väldigt många kristna i USA som går ut såhär:(se bild)
Kristendomen och deras följare är inte fredliga. Så klar är säkert majoriteten fredliga. Säger inte att ALLA är "onda".. Men tror du fattar min poäng. Du ser aldrig buddister som går ut med skyltar som säger att gud hatar homosexuella till exempel.
#11 Lustigaste av det hela ar att man ska love thy neighbour och darmed acceptera andras skillnader vilket verkligen inte gar igenom manga ganger. :/
Måhända att buddister inte går runt med skyltar med propaganda emot homosexuella. Men bränna ner byggnader kan de allt (http://www.bbc.com/news/world-asia-22362992) och såklart slå ihjäl en och annan muslim.
#13 Se där.. Fast om man jämför alla religioner så är nog buddism en av det fredligaste. Mer fredliga än kristendomen iaf.
Jag tycker fortfarande Zen jag. http://sv.wikipedia.org/wiki/Zen
Jag tror starkt på att Bahá'i är en av de fredligaste religionerna. Bahá’í-tron trycker starkt på endräkt, rättvisa, utbildning, jämställdhet och samförstånd. Huvudprincipen i Bahá'u'lláhs lära är "mänsklighetens enhet och helhet". Den här religionen accepterar alla människor, profeter osv. Är inte så värst insatt, men det känns fortfarande som en tolerant och fredlig religion. Länk till wikipedia:
Skulle nog också säga buddhism eller någon liknande religion. Tittar man bakåt i kristendomens historia tex så var det knappast vänliga tider. Tex fick ju en del astronomer sätta livet till för att de inte alls trodde att jorden var universums mittpunkt
#13 Kan väl alla göra? Jag tycker buddismen ändå, han gav upp sitt kungliga och rika liv för de fattiga. Han tänkte osjälviskt.