Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 879 ggr
miine
0

Vill gå ner i vikt!

Hejsan!

är 16 år och måste gå ner i vikt, har börjat gå upp i vikt nu såå.. tänkte att jag måste börja träna mer, men hur ska man träna för att gå ner i vikt? vad kan jag göra? vill gärna gå ner typ 10 kg nu på sommarlovet… är väldigt tacksam för svar! ;)

Fridaaaa
1

10 kg under sommarlovet är mycket. Bättre med långsam viktnedgång.
Ät vettigt och regelbundet. 
Bra träning är raska promenader, joggning, cykla, gymmet, dans bland annat.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Stallmima
3

Det du ska göra först och främst är att se över vad du äter, skräp som chips och läsk går bort först. Ät nyttig mat och inte färdigt som pizza, hamburgare etc och sen ut och rör på dig. Börja gå/promenera i rask takt (och fuska inte) så du kommer igång med förbränningen. Lycka till!  🌺

miine
0

kan man leva på vatten en vecka ungefär (vattendieten)

Fridaaaa
4

#3 Det är definitivt inte bra för kroppen och långt ifrån ett lämpligt sätt att gå ner i vikt på. Gå inte på såna skitdieter. Ät regelbundet och vettig mat istället dvs inte mycket utemat/färdigmat, chips, läsk, vitt bröd mm.

miine
0

#4 känns bra att höra då jag också tyckte (när jag läste någonstans) att man kan gå på vattendiet låter helt sjukt.

frukt kan man väll ändå leva på? det är väll nyttigt att äta och man blir väll inte ''tjock'' av det? typ '' fruktdieten'' hehe vet inte ens om det finns men kan man leva av frukt i 1 vecka då?

Fridaaaa
1

#5 Nej du kan inte leva på enbart frukt heller. 
Som sagt: Ät regelbundet och vettig mat som fisk, kött (inte för mycket rött kött), kyckling är bra, grönsaker, soppa, så lite vitt bröd och vanlig pasta som möjligt.  Sedan röra på sig.

Som sagt, gå inte på såna skit-dieter som vattendiet, fruktdiet och annat som skit som finns. Inte sunt för kroppen. Sedan är det så att när man slutar med dieten och börjar äta vanligt igen så går man upp igen. Och är som sagt inte sunt för kroppen.

I want to belive
0

Vatten dieten… haha . Om det vore apokalyptisk svält i sverige så duger vatten väldigt bra . Men jeez… Säger som #4 , bort med all skit , byt ut godis mot frukt , se till o borsta tänderna som en galning bara , du är fortfarande ung , vatten lek samt simma är huur bra som helst för en kropp som inte vuxit färdigt än , ha kul , gå härliga sommar prommisar, och som jag sa till en annan tjej idag , hoppa massa studsmatta, dra gärna runt gården , trädgården , vart du än bor någonstans , med hopprep, tro mig , inte en själ kommer bry sig om att du tränar ute utan gym , så du behöver inte skämmas .ät mer men rätt nu när du börjar röra på dig , njut av sommarens alla aktiviteter ! Önskar dig all lycka till ! :)

I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truthMåne

miine
0

har nedgrävd pool så tänkte gå ut och simma 100 längder fram o tillbaka. det är väll rätt bra? Har gått på simmning i ungefär 9 år, och då var jag rätt smal o så.. men när jag slutade .. blev jag så här.. går på tennis men eftersom att det inte är någon över sommaren så.. tänkte jag börja träna (hårt) hela sommaren.

Fridaaaa
1

#8 Simning är toppenbra träning.
Men 10 kg är ganska mycket över en sommar bara med tanke på att juni dessutom snart är över. Satsa på långsamt i stället.

I want to belive
0

Jag säger också skynda långsamt. Njut av sommaren ! Utnyttja sommaren till mer ute aktiviteter nu början , smyg lite så inte kroppen får en shock sen.. det är aldrig kul .

I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truthMåne

Pinglan00
1

Ät inte frukt heller. Frukt innehåller flera olika socker varianter och är egentligen sockerbomber med vad jag har fått lära mig.

simskakan.blogg.se

En blogg om TS4

Fridaaaa
1

#11 Beror på vilken sort och mängden. Sedan hur pass hårt man tränar. Många äter till exempel banan efter hårt pass på gymmet.

Kadoor
1

#11 Det är ju mycket bättre än godis och en massa skit man annars stoppar i sig, som till exempel chips & snacks osv osv. Dessutom innehåller det dessutom en massa bra saker också, tex vitaminer så det är inte bara socker man får i sig. Äter man frukt i rätt mängd så. :)
Klart att det blir dåligt om man äter massor med frukt, men som sagt, det är inte sämre än skräpmat, snacks & godis liksom.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Whippet
2

En bra tråd vill också gå ner i vikt:)

I'm out Vilar huvudet i handen

Semper_Solus
1

Jag har gått ner 17kg på knappt 3 månader. Använde dieten LCHF och tränade rätt mycket, funkade skitbra, alla mina kläder blev väldigt för stora, kändes asgött :3 Så antingen googla och lär dig väldigt mycket om den dieten eller skicka ett meddelande till mig så hjälper jag gärna :)

/Robin | Medarbetare på Tonåringar iFokus 
No one is weird or "not normal", because what's weird to one person is normal to someone else.

emma071
0

5:2 dieten är ganska bra och funkar ännu bättre! :)

Stå på dig,annars gör någon annan det

www.nouw.se/fuckingfuckface

[RC1393]
3

Samtidigt vill man ju ha en livsstil som håller. Visst man kan gå ned 10 kg på kort tid, men hur lång tid tar det innan man fått tillbaka dem och lite till? Du kan ju inte leva på vatten eller frukt resten av ditt liv!

Fridas tips tycker jag är guld värda, att tänka hållbart är det viktiga och inte snabbt och enkelt. Livet är för komplext för att vara enkelt. 

Viktigaste för ett sunt liv är: Kost, vila och motion. Kost innebär alla nödvändiga näringsämnen i rätt mängd, vila innebär tillräckligt med avkopplad sömn och stressfria pauser i vardagen och motion betyder helt enkelt att man ser till att röra på sig så att muskler, skelett, lungor med mera stärks och orkar livet igenom.

[Anamalar]
2

#17 LCHF och 5:2 är tänkta som livsstilar och inte dieter.

Mina föräldrar åt först ganska strikt LCHF i ca. 2 år och båda mådde mycket bättre. Mamma gick inte ner så mycket i vikt eftersom hon redan är normalviktig medan pappa gick ner några kilo. Nu de sista åren har det inte blivit lika strikt, men fortfarande LCHF-inspirerat dvs lite spannmål, mycket grönsaker, och maten ska innehålla mycket bra fett ( inte för mycket mättat fett). Nu på senare tid har de även börjat med 5:2 med lite variation i intensiteten (ibland 6:1 och vissa veckor inte alls). Grejen med periodisk fasta är att varje gång gör nytta och passar det inte (mycket gäster och firanden osv.) så kan man hoppa över utan att gå upp massor igen. Vet dock inte om det funkar för alla. Jag äter varken LCHF eller 5:2. Visst är maten lite fetare än vanligt, men det gör bara att man blir mätt på mindre mat. Jag vill inte gå på "diet" då jag inte tror att det är nyttigt för ungdomar att experimentera för mycket med näring och mat!

[RC1393]
1

#18 Läs mitt inlägg igen, är vatten och frukt jag pikar. Jag är för övrigt emot alla typer av dieter om man inte kan sin näringslära ordentligt, vilket TS inte verkar kunna.

Scorpio97
1

Jag började simma en gång i veckan, uteslöt pasta, potatis, ris och bröd, samt minskade ordentligt på socker. Började på 72 kg i mars förra året, och i mars i år vägde jag 63 kg (: 60 kg är målet, så jag har lite kvar då. 

10kg på ett sommarlov tycker jag låter som alldeles för snabbt.

//Jessie

miine
0

#19 ?? Vadå att jag inte vet??

Fridaaaa
2

#21 Tror hon utgick från det du skrivit i tråden ang de galna dieterna eller snarare svältdieterna som inte är bra för kroppen.

[RC1393]
0

#21 Får ursäkta om jag formulerat mig otrevligt, men tänkte mest som Frida sa att eftersom du frågat om dieter som saknar viktiga näringsämnen så utgick jag från det.

[Anamalar]
0

#19 Förlåt, jag tolka fel 🙂 Jag håller helt med om att man ska äta bra för att få i sig de näringsämnen som kroppen behöver!

[RC1393]
0

#24 Lätt hänt över nätet, är som pappa säger att det är bättre att ringa, haha.

[Tilde]
0

Min mamma har gått ner massa med LCHF :) Det mesta handlar om vad du äter faktiskt och såklart hur mycket. Du behöver inte superträna för att gå ner i vikt om du äter hälsosamt. 

Ska också ta tag i min diet och sluta äta massa kolhydrater, men det är ju lättare sagt än gjort. 😂 Har gått upp i vikt (kanske 4 kg) så vill tillbaka till min normalvikt igen. Ska köra på LCHF och endast gotta mig med nyttigare alternativ. Hellz yeahhh - boooyaaah!

[Anamalar]
1

#25 Ja, det är ju det 😊 Så brukar mina föräldrar också säga 😉